معاون برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی رئیس‌جمهور:

کشور را بدون درآمد نفت اداره می‌کنیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت تحت هیچ شرایطی نرخ رسمی ارز را از ۲۸۵۰ تومان که برای سال آینده پیش‌بینی کرده است، افزایش نخواهد داد.
کد خبر: ۷۵۰۱۰۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در حاشیه جشن روز پژوهش با تاکید بر این‌که قطعا بازار ارز قابل کنترل است، گفت: ممکن است عده‌ای ناشی از اتفاقات یا تحلیل‌های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند، اما باید بدانند خودشان ضرر می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: سیاست عمومی دولت این نیست که اجازه دهد نرخ ارز بدون منطق در بازارها افزایش یابد و آن بخش از کالاها و ادواتی را که نیاز داریم بانک مرکزی با منابع ارز رسمی تامین می‌کند. نوبخت گفت: بازار ممکن است با سفته‌بازی یا دلال‌بازی بین گروهی بخواهد بچرخد، اما دولت اصلا این نرخ‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و تلاش در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز است. وی تصریح کرد: دولت معتقد است نرخ غیررسمی باید با نرخ رسمی خودش را مقایسه کند.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: در بودجه کل کشور کمتر از یک سوم منابع، ناشی از منابع نفتی است که اگر این هم حذف شود، می‌توانیم با صرفه‌جویی و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها کشور را اداره کنیم.

وی تصریح کرد: قاطعانه اعلام می‌کنم که منابع داخلی آن‌قدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم، هرچند سختی‌های خاص خود را دارد، اما کشور قابل اداره است و مسیر رشد اقتصادی و رفاه مردم را طی خواهیم کرد.

وی گفت: در چند ماه اخیر با وجود کاهش قیمت‌ها از رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت رسیدیم و این روند می‌تواند ادامه داشته باشد، ایران بیش از 30 سال است که به این موضوع‌ها عادت دارد.وی افزود: بر اساس آماری که تا دیروز به‌دست آورده‌ایم تاکنون بیش از 22 هزار میلیارد تومان با همین منابع تقلیل یافته برای سرمایه‌گذاری طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است.

بازار نفت بازاری کاملا سیاسی

نوبخت با بیان این‌که فشار کاهش قیمت نفت به خود این کشورها نیز برمی‌گردد، گفت: کشورهای عربی که در جهت کاهش قیمت و افزایش تولید و تخفیف‌های ویژه گام برمی‌دارند، فکر می‌کنند به ایران فشار وارد می‌شود، در حالی که در واقع خودشان هم زیان می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید بدانیم که بازار نفت بازاری کاملا سیاسی است.سخنگوی دولت گفت: در بودجه امسال نیز با اعداد کمتر از قیمت‌های فعلی نفت می‌توانیم بودجه را جمع کنیم.نوبخت با بیان این که قیمت نفت در بودجه برخی کشورها 80، 73، 65 و 60 دلار پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد. وی افزود: به همین دلیل ما نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را حدود 72 دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.

افزایش بودجه پژوهش در سال آینده، 34 درصد

سخنگوی دولت با بیان این‌که در سال آینده همه منابع دولت فقط 6.2 درصد افزایش می‌یابد، گفت: با این حال دولت بودجه تحقیقات و پژوهش را در سال آینده 34 درصد افزایش داده است. این در حالی است که نرخ تورم در سال آینده حدود 14 درصد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که دولت انتظار دارد تحقیقات و پژوهش در جهت افزایش بهره‌وری استفاده شود، افزود: این افزایش بودجه از سوی دولت حامل این پیام است که دولت به تحقیقات بها می‌دهد و به آن نیازمند است.

نوبخت تاکید کرد: توقع دولت اجرای پژوهش‌ها و تحقیقاتی است که جنبه کاربردی داشته باشد و صرفا به درد کتابخانه نخورد.سخنگوی دولت گفت:‌ محققان کشور باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه می‌توانیم صنعت خودروی کشور را از وضع فعلی خارج کنیم یا چگونه صنعت می‌تواند در جایگاه رفیع‌تری قرار گیرد؟

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز توسعه کشور خواست همه ایرانیان است، تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه کشور که بر اساس آن ایران باید مقام اول منطقه را به دست بیاورد، برنامه داریم.

وی با بیان این‌که بنده و آقای روحانی در هشت سال گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول بررسی راه‌های توسعه کشور بودیم، گفت: شرایطی پیش آمد که مجبور شدیم بیاییم و گفته‌ها و نوشته‌های خود را به مرحله اجرا در بیاوریم.

نوبخت افزود: ایران با وجود ظرفیت‌های مختلف با چالش‌های مختلفی نیز مواجه است و انتظار دولت از جامعه دانشگاهی و تحقیقاتی این است که پاسخ دهند چگونه می‌توانیم با این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در برابر ضعف‌های داخلی و چالش‌های خارجی، سرافراز باشیم و به توسعه برسیم؟

وی با بیان این‌که برای توسعه اقتصادی به رشد 8 درصدی نیازمندیم، گفت:‌ در برنامه چهارم و برنامه پنجم به این رشد دست نیافتیم و در سال‌هایی که بیش از 700 تا 800 میلیارد دلار منابع نفتی وارد اقتصاد کشور شد بیش از 4.5 درصد رشد حاصل نشد.

برخی دخالت‌ها موجب نوسان در بازار ارز می‌شود

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی گفت: در برخی زمان‌ها با توجه به دخالت‌هایی که انجام می‌شود، نوساناتی در نرخ ارز ملاحظه می‌کنیم که بانک مرکزی در رابطه با این نوسانات اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف با حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، گفت: عوامل بنیادین موثر در تعادل بازار ارز تغییر ویژه‌ای نداشته است و نرخ بازار یک نرخ تعادلی است.وی ادامه داد: بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز در بازار آزاد، نگاه کاملا منطقی دارد و اجازه می‌دهد این قیمت با عوامل بنیادین خود تعدیل شود و شرایط بتدریج باعث تغییر در این روند شود.

وی تاکید کرد: نوسان شدید ناگهانی در قیمت ارز به هیچ وجه منطقی نیست و برای جلوگیری از این نوسانات و ایجاد انضباط در بازار ارز، برنامه‌هایی توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد.

سیف به کاهش 6 درصدی نرخ ارز در طول یک سال منتهی به مرداد 1393 در مقایسه با سال قبل اشاره کرد و گفت: کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیمات بلندمدت بگیرند و قطعا این شاخص مناسبی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تعیین نرخ 2850 تومان برای ارز در بودجه سال 1394 نیز گفت: این نرخ فقط یک نرخ محاسباتی است و هیچ‌گونه تقیدی نسبت به تحقق قطعی آن در آینده وجود ندارد. ممکن است بر اثر عوامل و شرایط اقتصادی این نرخ محقق نشود. در بودجه سال 1393 نرخ ارز 2650 تومان پیش‌بینی شده بود که از ابتدای سال جاری نرخ 2650 تومان را نداشتیم. اکنون که 9 ماه از سال گذشته نرخ ارز 2690 تومان است و متوسط قیمت در هشت ماه گذشته نیز حدود 2520 تومان بوده است.

سیف تصریح کرد: ظرف چهار سال گذشته 26 میلیون برگ چک برگشتی داشتیم، بر همین اساس اقداماتی را جهت ساماندهی و نظم‌بخشی در این حوزه آغاز کرده‌ایم. سامانه‌ای تحت عنوان چکاوک در کشور شکل گرفته است که در 12 استان پیاده‌سازی شده و حداکثر تا اسفند سال جاری در کل کشور اجرایی می‌شود.

وی افزود: چک‌های برگشتی در اقتصاد و بازار بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و متاسفانه در کشور حجم چک‌های برگشتی بسیار بالاست. نظام بانکی باید شرایطی را فراهم کند که اعطای دسته چک به متقاضیان و مشتریان با حداکثر دقت صورت بگیرد. سامانه چکاوک این امکان را فراهم می‌کند که به راحتی اعتبار درخواست کننده چک مشخص شود، ضمن این‌که با استفاده از این سامانه می‌توان نظامی ایجاد کرد که بانک‌هایی که موجودی لازم ندارند، چک‌هایشان در اتاق پایاپای نتواند تهاتر شود.

تورم تک رقمی در سال 95

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضع نرخ تورم نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1394 نرخ تورم کمتر از سال 1393 باشد و برای سال 1395 نیز امیدواریم نرخ تورم تک‌رقمی را داشته باشیم. اگر بخواهیم برای آینده در جهت درست حرکت کنیم باید از منابع محدودی که در اختیار داریم، به بهترین شکل مناسب استفاده کنیم و تسهیلات را برای بهترین بهره‌مندی در اختیار افرادی قرار دهیم که شرایط لازم را دارا هستند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: حیات بانک‌ها وابسته به حمایت از واحدهای تولیدی مثبت است، اما با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد باید تسهیلات بانکی به بهترین واحدهای تولیدی داده شود، زیرا که باید از این تسهیلات رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد شود.

سیف درخصوص افزایش تسهیلات مسکن مهر نیز گفت: متاسفانه شیوه بسیار غلطی در تامین منابع مالی پروژه مسکن مهر در ابتدا در نظر گرفته شده که مسئولیت سنگینی را به دولت یازدهم منتقل کرده است. امااحساس مسئولیتی که درخصوص این پروژه داریم، باعث می‌شود که این کار نیمه تمام را به پایان برسانیم و در این مسیر نیز سعی کرده‌ایم به بهترین شیوه از آثار تخریبی که این پروژه در اقتصاد ایجاد می‌کند، جلوگیری کنیم و تعهداتی راکه در دولت قبل داده شده است، اجرایی کنیم.

وی افزود: برهمین اساس تسهیلات بانکی این پروژه را از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش داده‌ایم که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار، این مصوبه ابلاغ و اجرایی می‌شود. امیدواریم با افزایش وام مسکن مهر بخش اعظمی از مشکلات این پروژه حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها