اواسط مهرماه بود که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست از کشف زمین‌خواری بزرگی در منطقه ورجین تهران خبر دادند که در جریان آن، زمین‌خواران 6500 میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر رسانده بودند، روز گذشته نیز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که در دو ماه گذشته 772 هکتار از مناطق حفاظت شده کشور رفع تصرف شده است، از وجود یکصد پرونده زمین‌خواری در تهران خبر داد که رسیدگی به آنها به جریان افتاده است.
کد خبر: ۷۴۷۰۲۹

این در حالی است که باید تاکید کرد وسعت زمین‌خواری در مناطق حفاظت شده آنقدر زیاد است که رسیدگی به آن از توان سازمان حفاظت محیط‌زیست خارج است و نیاز به همکاری دیگر سازمان‌ها دارد.

به گزارش جام‌جم، روز گذشته نشستی خبری با موضوع رفع تصرف اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و مقابله با زمین‌خواری در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. در این نشست معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به رفع تصرف 85 هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در تهران درباره تصرفات در دیگر استان‌ها یادآور شد: در استان‌های دیگر مانند هرمزگان، گیلان و مازندران نیز تاکنون 772 هکتار از مناطق حفاظت شده رفع تصرف شده است. وی بیان کرد: یکصد پرونده زمین‌خواری دیگر در استان تهران وجود دارد که رسیدگی به آنها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: معرفی تصرفات جدید در حال انجام است، به همین دلیل از ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها خواسته‌ایم به این موضوع ورود کنند.وی با اشاره به این‌که برای اولین بار در تاریخ سازمان حفاظت محیط‌زیست برای اجرای طرح‌های مدیریت مناطق ردیف اعتباری مشخص شده، بیان کرد: این طرح براساس برنامه‌ای منسجم که در آن مناطق حفاظتی، تحقیقاتی و سپر حفاظتی تعریف شده، اجرا می‌شود.

به گفته ابتکار، برنامه مدیریت مناطق حفاظت شده براساس تحقیقات دانشگاهی و تیم‌های پژوهشی طراحی شده و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز می‌توانند در این حوزه کمک زیادی به حفظ محیط‌زیست کنند.

افزایش اعتبار محیط‌ زیست در سال 94

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به افزایش بودجه سازمان در بودجه 94 اشاره و ابراز کرد: در بودجه سال آینده، مقابله با پدیده گرد و غبار نیز لحاظ شده و برای حفاظت و احیای تالاب‌ها بخصوص تالاب‌های هامون، انزلی، دریاچه ارومیه و تالاب‌های استان فارس نیز اعتبار پیش‌بینی شده است.

ابتکار با بیان این‌که اعتبارات سازمان در بودجه 94 در مجموع 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: به این شکل اعتبارات سازمان در بخش هزینه‌ای 15 درصد و در بودجه تملک دارایی 30 درصد افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها