نهمین دوسالانه نگارگری ایران با حضور چشمگیر بانوان هنرمند در موسسه صبا آغاز به کار کرد. درباره حضور آثار زنان نگارگر در این دوره، همین بس که حدود 70 درصد آثار به روی دیوار رفته، متعلق به بانوان است.
کد خبر: ۷۴۶۹۰۹

به گزارش جام‌جم، شنبه شب نهمین دوسالانه نگارگری ایران با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان نگارگری ایران به میزبانی موسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر ایران گشایش یافت.

در این دوره از دوسالانه در مجموع آثار 121 هنرمند زن و آثار 55 هنرمند مرد روی دیوار رفته است. این نمایشگاه در پنج بخش برگزار می‌شود. 74 نقاشی ایرانی، 50 گل و مرغ، 43 تذهیب، 21 طراحی سیاه‌قلم و 21 تشعیر در قالب این دوسالانه از جمله آثار به نمایش درآمده در این رویداد هنری است. همچنین 20 مقاله پژوهشی هم در مرحله نهایی به دوسالانه ارسال شده است.

مرادخانی در مراسم افتتاحیه درباره وعده‌هایش برای واگذاری امور به بخش خصوصی سخن گفت و افزود: وعده داده بودیم که بسیاری از فعالیت‌ها را به انجمن‌های تخصصی آن واگذار کنیم و دولت وارد مسائل اجرایی برگزاری این رویدادها نشود و تنها نقش حمایت کننده داشته باشد، که این اتفاق رخ داده است.

به گفته او، حضور استادان پیشکسوت در برگزاری این دوسالانه‌ها با دقت موشکافانه بیشتری همراه بوده و نظراتشان درباره این دوسالانه‌ها تخصصی‌تر و صائب ‌است.

مرادخانی با بیان این که حضور استادان پیشکسوت در دوسالانه‌های هنری اتفاق خوبی است، بیان کرد: جشنواره‌زدگی موضوعی بود که درباره رفع آن سخن گفته بودیم. این که چگونه می‌شود شرایط را به گونه‌ای پیش برد که شاهد بروز رویدادهای تکراری نباشیم، رویدادهایی که بیش از آن که مفید باشند اسباب بروز مشکلاتی بودند و حالا راه حل جدیدی داریم که بر همین اساس باید انجمن‌ها بیشتر فعالیت کنند تا دوسالانه‌ها برگزار شوند و در کنار آن از جمع‌بندی این دوسالانه‌ها بتوانیم شاهد برپایی جشنواره دیگری باشیم.

معاون هنری وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: هنر نگارگری باید از وضع موجود خود فاصله بگیرد و حرکت بیشتری را در این هنر شاهد باشیم. برای این منظور باید در برنامه‌های آینده به این هنر توجه بیشتری داشته باشیم.

بانوان شکیباتر از آقایان

اما همان‌طور که اشاره شد، امسال حضور بانوان در این هنر اصیل ایرانی بسیار پررنگ بوده است، در همین رابطه سراغ امیر طهماسبی، دبیر نهمین دوسالانه نگارگری رفتیم و او درباره حضور چشمگیر بانوان در این دوسالانه به خبرنگار ما گفت: این حضور پررنگ، صرفا در رشته نگارگری نیست و در شاخه‌های دیگر هنری هم دیده می‌شود. فکر می‌کنم یکی از دلایلش این است که هنر صبر و حوصله بیشتری می‌طلبد و خانم‌ها فرصت و شکیبایی بیشتری دارند که به کار هنری در کنار مشاغل زندگی بپردازند. آقایان اگر به این حوزه بیایند باید به شکل حرفه‌ای بیایند و به فکر وضع معیشت خود هم باشند.

محمدباقر آقامیری، هنرمند پیشکسوت و رئیس انجمن نگارگری ایران نیز با توجه به آغاز کار این بی‌نال، درباره آسیب‌های این رشته به جام‌جم گفت: مهم‌ترین آسیبی که در این هنر وجود دارد، بی‌توجهی است. در مقایسه با رشته‌های دیگر هنری توجه کمتری به نگارگری می‌شود و همین باعث می‌شود هنرمندان نگارگر احساس امنیت کمتری داشته باشند.او ادامه داد: در مراسم افتتاحیه دوسالانه نگارگری شاهد حضور جمعیت مشتاق بودیم. این افراد را جوانان 20 تا 30 سال تشکیل می‌دادند. این نشان داد با همه بی‌توجهی‌ها همچنان علاقه‌مندی به نگارگری وجود دارد.

عضو شورای سیاستگذاری نهمین دوسالانه نگارگری ایران درباره مصادیق بی‌توجهی به نگارگری عنوان کرد: مثلا در طول سال کمتر سراغی از نگارگران و انجمن نگارگری گرفته می‌شود. از طرفی برخی هنرمندان نقاش نسبت به نگارگری مخالفت‌هایی می‌کنند و سازهای ناکوک می‌زنند. با این حال هنرمندان نگارگر همچنان با عشق و علاقه کار می‌کنند.

دوسالانه در یک نگاه

حدود دو ماه پیش و بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دوسالانه نگارگری، 968 اثر از 442 هنرمند به دبیرخانه دوسالانه رسید. از میان این آثار، 403 اثر در گرایش نقاشی ایرانی، 223 اثر در گرایش گل و مرغ، 187 اثر تذهیب، 103 اثر طراحی سیاه‌قلم و 52 اثر تشعیر است و هنرمندان زن با 331 نفر، 75 درصد شرکت‌کنندگان دوسالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

انتخاب اولیه آثار نهمین دوسالانه ملی نگارگری از سوی هیات انتخاب دوسالانه متشکل از رضا یساولی، یوسف حسینی، رحیم چرخی، محمدرضا هنرور و حسین عصمتی صورت گرفت و در نهایت بعد از دو مرحله داوری آثار نهایی روی دیوار رفت.

مجید ملانوروزی، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان، عباس جمال پور، محمدعلی رجبی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، حسین ماچیانی، سلیمان سعیدآبادی و امیر طهماسبی اعضای شورای سیاستگذاری نهمین دوسالانه نگارگری ایران هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها