انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان در موعد مقرر برگزار می شود

آخرین اجلاس رسمی بیش از 80 نفر از نمایندگان عضو دوره سوم مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته به کار خود پایان داد و انتخابات دوره چهارم این مجلس ، بدون تغییر در شرایط نامزدها ، سال آینده در موعد مقرر برگزار می شود.
کد خبر: ۷۴۶۸۲

همزمانی بحثهایی چون تغییر در زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و اصلاح قانون انتخابات این مجلس ، تغییر مرجع رسیدگی به صلاحیت کاندیداها، بحث جوانگرایی در مجلس خبرگان و اجلاس هفته گذشته را بیش از نشستهای اخیر نمایندگان عضو خبرگان رهبری ، مورد توجه قرار داده بود. با این حال نمایندگان عضو ترجیح دادند ، هرگونه تغییر و تحولی درباره کم و کیف برگزاری انتخابات قانون انتخابات و به دوره بعدی سپرده شود.

پیشنهاد اصلاح قانون انتخابات
خبرگان در دوره بعدی رسیدگی می شود

هاشمی رفسنجانی ، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری پس از پایان اجلاس چهاردهم گفت : تاکنون در مورد تاخیر در برگزاری انتخابات خبرگان صحبتی نشده است ، بنا نداریم این مساله را در اجلاس خبرگان مطرح کنیم ؛ ممکن است این حرفها در جاهای دیگر زده شود که نظرات شخصی افراد است . البته در اجلاس اخیر در مورد اصلاح قوانین انتخابات خبرگان پیشنهادی مطرح شد که باید در کمیسیون مربوط برای دوره بعدی رسیدگی شود. وی در مورد شرایط تایید صلاحیت خبرگان نیز گفت : در اجلاس اخیر نظراتی در این خصوص مطرح شد که بررسی می شود. مجید انصاری ، عضو مجلس خبرگان رهبری ، در مورد جوانگرایی در مجلس خبرگان اظهار کرد: طبق قانون فعلی کسانی که در خبرگان رهبری عضویت دارند ، باید دارای اجتهاد باشند و مسلما کسانی که می خواهند به این درجه برسند باید روندی نسبتا طولانی را طی کنند. به گزارش ایسنا ، مجید انصاری افزود: من نیز قبول دارم که وجود چهره های بانشاط و فعال در هر عرصه ای می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و به روند تشکیلاتی امور کمک کند ولی باید توجه داشت که خبرگان دارای جایگاهی بالاست و وظیفه دارد که رهبری را انتخاب و بر امور نظارت داشته باشد و در بین مردم نیز دارای محبوبیت اجتماعی و پختگی سیاسی باشد و بنابراین ، این امر اقتضا می کند که چهره های فاضل در این مجلس حضور داشته باشند.

مخالفت قاطع با طرح تغییر مرجع
تایید صلاحیت اعضای مجلس خبرگان

طرح تغییر مرجع تاییدصلاحیت اعضای مجلس خبرگان تنها با موافقت حدود 5نفر از اعضا روبه رو شده است. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: سیدمحسن موسوی تبریزی نماینده استان آذربایجان غربی چند روز قبل از شروع جلسه خبرگان در مصاحبه های مختلف از ضرورت تغییر مرجع رسیدگی به صلاحیت نامزدهای نمایندگی در مجلس خبرگان سخن گفته و بر ارائه این طرح تاکید کرده بود. وی افزود: بر اساس طرح وی به جای فقهای شورای نگهبان ، 3 نفر از اساتید حوزه علمیه در مورد صلاحیت علمی اعضای خبرگان نظر می دادند. به گفته این منبع آگاه ، با این وجود به دلیل اشکالات عدیده و امکان سوءاستفاده های احتمالی ، اعضای مجلس خبرگان در چهاردهمین اجلاس رسمی خود با این طرح مخالفت کرده و از بیش از 80 نفر اعضای خبرگان حتی 5 نفر نیز حاضر به امضای این طرح پیشنهادی نشدند.

بیانیه پایانی

چهاردهمین اجلاسیه رسمی دور سوم مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. تحقق وعده های دولت در گرو «به کارگیری همه نیروهای معتقد به نظام و مبانی آن» ، «استفاده از اصل برنامه ریزی» و «پرهیز از اقدامات سطحی و جناحی» است . در حال حاضر در جامعه جوان و پرنشاط کشور ما طیف وسیعی از نخبگان و متخصصان حضور دارند که توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به مشارکت فعال آنان نیازمند است. باید فرصتهای تازه ای برای نقش آفرینی صاحبان اندیشه و ابتکار فراهم آورد و با تامین امنیت اقتصادی ، زمینه بهره وری سالم از ثروت و سرمایه های کشور را هموار کرد. نمایندگان عضو خبرگان رهبری بر تاکید بر حق ایران برای داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کردند: دولت جمهوری اسلامی ، هر چند در 2سال اخیر ، تلاشهای فراوانی برای ابهام زدایی و شفاف سازی انجام داد و در مذاکرات بین المللی خود به تبیین مواضع نظام و دفاع از آنها پرداخت ولی عکس العمل نامناسب دولتهای اروپایی و آژانس بین المللی بر این اقدامات اطمینان ساز آسیب رساند. مجلس خبرگان همچنین در بیانیه خود ، خبرگان و فرهیختگان مسلمان را به شناسایی و خنثی سازی توطئه های فرهنگی علیه کیان امت اسلامی فرا خوانده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها