آغاز دور جدید نوسانات دریاچه با کاهش تراز

خزر، «آب» می رود + عکس

سیر کاهشی تراز آب دریای خزر

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با بیان این‌که تراز آب دریای خزر سیر کاهشی طی می‌کند، گفت: تراز آب خزر در 19 سال اخیر یک متر کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۴۵۲۲۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، جواد ملک میانگین تراز آب دریا در سال آبی 93 ـ 92 را 26.67 متر اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال آبی قبل، هشت سانتی‌متر و چهار سال گذشته 42 سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

وی از جمله دلایل کاهش تراز آب خزر را ادامه خشکسالی سال‌های قبل در حوضه آبریز خزر، کاهش بارش و کاهش آبدهی رودخانه‌های منتهی به این دریا که مهم‌ترین آنها رودخانه ولگاست، عنوان کرد.

ملک با بیان این‌که دبی رودخانه ولگا در مجموع سال‌های 2010 تا 2012 میلادی، 80 درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده است، تصریح کرد: آبدهی رودخانه ولگا در 2013 میلادی 7 درصد بالاتر از حد نرمال و در بهار 2014 در دوره پرآبی با 70 درصد دبی نرمال گزارش شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که با کاهش تراز آب دریا تجاوزات به حریم دریا نیز افزایش خواهد یافت، بر لزوم تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر، حفظ و حراست استان‌های شمالی از بستر دریا و علامت‌گذاری سواحل تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها