بررسی و مقایسه 2 لپ‌تاپ مخصوص بازی‌خورها

لپ‌تاپ‌هایی برای بازی‌خورها

قابلیت اجرای بازی‌های رایانه‌ای، امروز یکی از ملاک‌های تصمیم‌گیری در انتخاب لپ‌تاپ‌هاست. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها با قدرت پردازش قابل توجه نیز هنوز قادر به اجرای بازی‌ها با تنظیمات بالا نیستند. بر این اساس، شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ چند سال است که ساخت نوت‌بوک‌های مخصوص بازی را شروع کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۴۴۲۰
لپ‌تاپ‌هایی برای بازی‌خورها
قابلیت اجرای بازی‌های رایانه‌ای، امروز یکی از ملاک‌های تصمیم‌گیری در انتخاب لپ‌تاپ‌هاست. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها با قدرت پردازش قابل توجه نیز هنوز قادر به اجرای بازی‌ها با تنظیمات بالا نیستند. بر این اساس، شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ چند سال است که ساخت نوت‌بوک‌های مخصوص بازی را شروع کرده‌اند.
تاکنون شرکت‌هایی مانند MSI، Razer، Lenovo، Alienware و ASUS لپ‌تاپ‌های رده بالای مخصوص بازی تولید کرده‌اند. این لپ‌تاپ‌ها از کیفیت ساخت، سیستم خنک‌کننده، سخت‌افزار بهینه‌تر و بادوام‌تر و طراحی بهتری برخوردارند تا براحتی از میان دیگر لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا‌یی که حتی سخت‌افزاری پرقدرت‌تر دارند، قابل تشخیص باشند. این روزها تنوع محصولات در عرصه لپ‌تاپ به قدری زیاد شده که کاربران براحتی قادر به انتخاب دستگاه مورد نظر خود نیستند و برای انتخاب، به جستجوی فراوان یا کمک گرفتن از افراد متخصص نیاز دارند. در این مطلب با مقایسه دو مدل معروف و نسبتا ارزان از این لپ‌تاپ‌ها به بررسی آنها می‌پردازیم.

لپ‌تاپ Lenovo Y5070

بعد از سری لپ‌تاپ‌های نسبتا قدرتمندY500، این بار لنوو قدم در راه لپ‌تاپ‌های چند رسانه‌ای و مخصوص بازی سری Y5070 گذاشته است. این دستگاه‌ها به‌صورتی طراحی شده‌ که نه تنها قدرت سخت‌افزاری بالایی دارند، بلکه از طراحی زیبایی نیز بهره برده‌اند و نسبت به قیمت مناسبی که دارند، رقیبی جدی برای هم رده‌های خود به حساب می‌آیند. لپ‌تاپ لنوو Y5070 یکی از قوی‌ترین مدل‌ها و جزو معدود لپ‌تاپ‌هایی است که از پردازشگر گرافیکی NVIDIA GeForce GTX 860M استفاده می‌کند و یکی از قوی‌ترین‌های موجود در بازار است و لنوو با استفاده از این چیپ گرافیکی، برای رقبای دیگر خود، شمشیر را از رو بسته است.

طراحی و ساخت

طراحی سری Y50 از شاخص‌ترین تغییراتی است که می‌توان به آن اشاره کرد، بدنه آلومینیومی صیقلی آن تقریبا ظاهری خشن و مدرن به آن داده است. از طرفی، ضخامت کم 22 میلی‌متری دستگاه و وزن نسبتا کم 4‌/‌2 کیلوگرمی آن کاربران را به سوی خود جلب کرده است. معمولا برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی رنگ قرمز به‌کار می‌برند. در Y5070 نیز از این رنگ استفاده شده و نور پس‌زمینه صفحه‌کلید آن هم به همین رنگ است. قاب آلومینیومی صفحه‌نمایش آن، از دو طرف کمی شیب دارد و ناخودآگاه طرح قسمت جلویی ماشین‌های مسابقه‌ای را به یاد کاربر می‌اندازد. در پایین صفحه‌نمایش، خروجی سیستم خنک‌کننده دستگاه قرار دارد که این سیستم در این لپ‌تاپ بسیار بهینه طراحی شده و هوا را به‌خوبی به خارج هدایت می‌کند.

صفحه‌نمایش

لپ‌تاپ‌های سری Y5070 نیز صفحه‌نمایش‌های 6‌/‌15 اینچی مات دارند. این مزیت می‌تواند ویژگی مهمی برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باشد. زاویه دید عمودی صفحه‌نمایش آن زیاد چنگی به دل نمی‌زند. رنگ‌ها و درخشندگی تصاویر با توجه به صفحه‌نمایش مات این لپ‌تاپ بسیار رضایت‌بخش است. تمام این مشخصات با صفحه‌نمایش فول اچ.دی با رزولوشن تصویر 1080×1920 تولید می‌شود.

بلندگوها

بلندگوهای Y5070 ساخت شرکت JBL و کیفیت صدای بسیار خوبی داشته و از صدای بلند و شفافی برخوردار است.

صفحه‌کلید و تاچ پد

لنوو برای تولید صفحه‌کلیدهای جزیره‌ای خود ملقب به Accu-Type که برای تایپ کردن محصولات ایده‌آلی هستند، شهرت جهانی دارد. صفحه‌کلید Y5070 نور پس‌زمینه دارد که در سه حالت مختلف قابل تنظیم است و از فرمان‌های چند لمسی به‌خوبی و با حساسیت بالا پشتیبانی می‌کند.

سخت‌افزار و باتری

اکنون کمتر لپ‌تاپ چند منظوره‌ای با رده قیمتی Y5070 در بازار موجود است که چنین سخت‌افزار قدرتمندی را ارائه کند. لنوو Y5070 از پردازنده اینتل Core i7 4710HQ بهره می‌برد. این پردازنده چهار هسته اصلی و چهار هسته پردازشی مجازی دارد که با فرکانس 5‌/‌2 گیگاهرتز پردازش می‌کند و در صورت نیاز به قدرت بیشتر، این فرکانس را به حالت تقویت توربو (Turbo Boost) تا 5‌/‌3 گیگاهرتز افزایش می‌دهد و شش مگابایت حافظه نهان (Cache) دارد. 16گیگابایت حافظه رم DDR3 این دستگاه شاید در میان لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی کمی پایین محسوب شود. البته حافظه رم آن قابل ارتقاست و تا 32 گیگابایت رم را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. سرعت گردش دیسک‌سخت در اجرای روان بازی تاثیر بسزایی دارد، اما سرعت گردش 5400 دور در دقیقه دیسک‌سخت Slim یک ترابایتی این لپ‌تاپ، نسبت به هارددیسک‌های سرعت بالای 7200 دور در دقیقه دیسک‌سخت دیگر رقبایش کم است. البته در این مدل پیشرفتی که حاصل شده، حافظه ترکیبی (هیبریدی) آن است بجز هارددیسک، یک حافظه SSD هشت گیگابایتی نیز درون دستگاه قرار گرفته است.

بیشترین نقطه قوت لپ‌تاپ Y5070، پردازشگر گرافیکی قدرتمند آن است. یکی از جدیدترین پردازشگرهای گرافیکی سری مکسول (Maxwell) نسل هشتم GeForce GTX 860M انویدیا با چهار گیگابایت حافظه اختصاصی است که با کمک گرفتن از حافظه رم دستگاه تا شش گیگابایت قابل افزایش است. گرچه GTX 860M یک پردازنده قدرتمند است، اما انرژی کمتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر خود مصرف می‌کند و این امر موجب افزایش زمان شارژدهی باتری می‌شود. با این پردازنده قدرتمند گرافیکی شما براحتی می‌توانید تمام بازی‌های سنگین جدید را با بهترین کیفیت اجرا کنید.

مزایا: صفحه‌نمایش Full HD مات، سخت‌افزار قوی، پورت‌ها و اتصالات کامل، ارزش بالا در مقابل قیمت پرداختی

معایب: فاقد درایو نوری، هارددیسک با سرعت 5400RPM

قیمت: حدود سه میلیون و 250 هزار تا سه میلیون و 600 هزار تومان باتوجه به مدل و سخت‌افزار

لپ‌تاپ ASUS G56JK

امسال ایسوس نوت‌بوک‌های سنگین‌وزن و قدرتمند جدید سری G را با طراحی نوین و بهترین سخت‌افزار تجهیز کرده است که می‌توانند براحتی حتی سنگین‌ترین بازی‌های سه بعدی را نیز اجرا کنند. طراحی ویژه لپ‌تاپ ایسوس G56JK، به دوام، کارایی و زیبایی دستگاه کمک فراوانی می‌کند. برخلاف دیگر لپ‌تاپ‌های بازیخوری، تمام بدنه این دستگاه به صورت یکدست، خاکستری است و تنها قسمت قرمز رنگ بدنه، لوگوی ASUS روی قاب بیرونی است. جنس بدنه آن از آلومینیوم صیقلی است که استعداد جذب بسیار بالایی برای چربی و اثر انگشت دارد. با وزنی 3‌/‌2 کیلوگرم، تقریبا نصف وزن نسل قبلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی شرکت ایسوس وزن دارد و ضخامتش 34 میلی‌متر است.

صفحه‌نمایش

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد لپ‌تاپ G56JK، صفحه‌نمایش مات است که با بهره‌مندی از روشنایی بالا زوایای دید عالی افقی و عمودی را ارائه می‌کند. دقت تصویر فول اچ.دی دستگاه که معادل 1080× 1920 پیکسل است، تصاویر بسیار شفاف و تمیزی ارائه می‌کند. این صفحه‌نمایش 6‌/‌15 اینچی و ضد انعکاس نور، پنل IPS دارد که به خلق تصاویر شفاف‌تر و واقعی‌تر بسیار کمک کرده است.

پردازنده گرافیکی و بلندگوها

از لحاظ پردازنده گرافیکی، این دستگاه جدا از تراشه تعبیه‌شده Intel HD 4600 پردازشگر گرافیکی GeForece GTX 850M سری مکسول انویدیا دارد که با حافظه‌های دو و چهار گیگابایتی تولید می‌شود. متاسفانه حافظه گرافیکی نوع DDR3 قدرت این لپ‌تاپ را زیر سوال برده است. بیشتر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی در این روزها از حافظه گرافیکی GDDR5 استفاده می‌کنند که قدرت بیشتری به پردازش گرافیکی می‌بخشد. کیفیت بلندگوهای استریو این دستگاه، کاملا رضایت‌بخش است.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

تایپ با صفحه‌کلید G56JK احساس منحصر‌به‌فردی را به کاربر منتقل می‌کند و تا حدودی یادآور صفحه‌کلید‌های حرفه‌ای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی شرکت Razer است. اندازه تاچ‌پد بزرگ و مناسب است و کیفیت بالایی دارد.

سخت‌افزار و باتری

لپ‌تاپ مخصوص بازی G56JK ایسوس، یکی از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های تولید شده از سوی این شرکت است. این دستگاه از پردازنده Core i7 4710HQ شرکت اینتل با فرکانس 5‌/‌2 گیگاهرتز نیرو می‌گیرد که در صورت نیاز با استفاده از قابلیت توربو بوست می‌تواند فرکانس پردازشی خود را تا 5‌/‌3 گیگاهرتز افزایش دهد. در کنار 12 گیگابایت حافظه رم، یک ترابایت هارددیسک، باتری شش سلولی لیتیوم یون با ظرفیت 56 وات ساعت و شارژدهی چهار ساعتی می‌تواند براحتی پاسخگوی نیازهای هر کاربری باشد.

مزایا: طراحی منحصر به فرد، بدنه مات که اثر انگشت و گرد و غبار را جذب نمی‌کند، کیفیت ساخت خوب، سیستم خنک‌کننده قدرتمند و کم‌صدا، کیفیت و روشنایی بالای صفحه‌نمایش، نور پس‌زمینه صفحه‌کلید، سخت‌افزار قدرتمند و ایده‌آل برای اجرای بازی‌های سنگین، پورت‌ها و اتصالات فراوان، کیفیت خوب بلندگوها و ارزش بالا در برابر قیمت پرداختی.

معایب: فاقد پورت USB 2.0

قیمت: حدود سه میلیون و 890 هزار تومان

جواد ودودزاده / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها