مقایسه قابلیت‌های کنسول‌های بازی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان

چرا ایکس باکس وان بهتر از پلی استیشن 4 است؟

وقتی منظور فقط بازی باشد، در بازی‌هایی مانند آنچارتد (Uncharted) کنسول بازی PS4 بهتر ظاهر می شود اما هنگامی که از کارایی و قابلیت‌های کلی کنسول صحبت به میان می‌آید، آن وقت است که ایکس باکس وان خودنمایی می‌کند. در اینجا ما می‌خواهیم دلایلی را که برتری ایکس باکس وان نسبت به پلی استیشن 4 را ثابت می‌کنند، برای شما شرح دهیم.
کد خبر: ۷۴۱۴۱۸
چرا ایکس باکس وان بهتر از پلی استیشن 4 است؟

جام جم کلیک: سال گذشته وقتی نسل جدید کنسول‌های بازی ایکس باکس وان (Xbox One) و پلی استیشن (PS4) با فاصله یک هفته از یکدیگر در اروپا به بازار آمدند، بسیاری از بازی‌خورهای دو آتشه انتظار داشتند که باید کنسول سونی جهت اجرای بازی های سنگین حرفه ای بهتر باشد. در ابتدای کار وضع و اوضاع عرضه بازی ها برای PS4 بهتر بود و بازی‌هایی که برای هر دو کنسول منتشر می‌شدند، مخصوصا از نظر دقت تصویری (رزولوشن) گرافیکی روی کنسول سونی عملکرد بهتری داشتند. اما در طول سال گذشته بالاخره شرایط ثابت نماند و با به بازار آمدن بازی‌های جدید و به روز رسانی مکرر نرم افزار و بهینه سازی مرتب تجربه کاربران از کنسول‌ها، همه عقیده داشتند که ایکس باکس وان چندان کنسول محشری نیست و نباید برای آن پول داد. وقتی منظور فقط بازی باشد، در بازی‌هایی مانند آنچارتد (Uncharted) کنسول بازی PS4 بهتر ظاهر می شود اما هنگامی که از کارایی و قابلیت‌های کلی کنسول صحبت به میان می‌آید، آن وقت است که ایکس باکس وان خودنمایی می‌کند. در اینجا ما می‌خواهیم دلایلی را که برتری ایکس باکس وان نسبت به پلی استیشن 4 را ثابت می‌کنند، برای شما شرح دهیم.

1- استریم با فناوری DLNA و Plex

یکی از مزیت‌های PS3 نسبت به ایکس باکس 360که ما خیلی دوستش داشتیم، این بود که قابلیت بهتری از نظر استریم (نوعی پخش محتوای رسانه‌ای با استفاده از به اشتراک گذاشتن) مدیا داشت. البته ایکس باکس 360 نیز از قابلیت استریم ویدئو، موزیک و تصاویر بر روی شبکه (Network) خانگی بهره‌مند بود اما نوع فایل های قابل انطباق با آن و پیچیدگی و سختی انجام آن موجب برتری آشکار PS3 نسبت به آن شد. خودتان تعجب کاربران را مجسم کنید زمانی که همه فهمیدند که PS4 اصلا چنین قابلیتی (استریم مدیا) را ندارد. در ابتدا ما شنیدیم که این موضوع فقط برای ابتدای عرضه این کنسول است و افزودن استریم DLNA در دستورهای کار بعدی برای این سیستم قرار دارد. حالا یک سال از این موضوع گذشته است و با وجود پچ‌های سیستمی (firmware patch) عظیمی که تاکنون جهت ارتقای آن منتشر شده، متاسفانه این موضوع هنوز تحقق نیافته است. این درحالی است که ایکس باکس وان نه تنها پخش کننده استریم محتوای چند رسانه‌ای مخصوص خودش را دارد بلکه حتی از برنامه کاربردی اختصاصی جهت مورد پشتیبانی قرار دادن سرور پلکس (Plex server) نیز برخوردار است. از طریق مدیا پلیر آن شما قادرید تا انواع فرمت های ویدئو و موزیک را استریم کنید. اگر از طریق پلکس هم یک سرور را روی رایانه PC یا مکینتاش (Mac) یا درایو شبکه‌ای قابل پشتیبانی تنظیم کنید، حتی می‌توانید تجربه‌ای غنی از سرویس‌های حرفه‌ای استریم را نیز داشته باشید.

2- برنامک‌ها

امروزه سعی بر این است که هر چه می‌توانی از شر وسایل صوتی/تصویری اضافی در دور و بر تلویزیون خلاص شویم و وسیله‌ای داشته باشیم که همه رقم کاری از آن بربیاید، نه اینکه یکی دیگر هم به آنها اضافه کنیم. پلی استیشن 4 از انبوهی برنامک‌ها (Apps) برخوردار است. اما هر طوری که حساب کنید، تعداد برنامک‌های در دسترس برای ایکس باکس وان از PS4 بیشترند که هر ماه نیز با انتشار برنامک‌های جدید بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

3- تماشای کانال‌های دیجیتال تلویزیونی

ما ایکس باکس وان را به عنوان مرکز رسانه (Media hub) جهت تماشای تلویزیون به‌کار می‌بریم یا از تیونر دیجیتال اختصاصی مایکروسافت به همراه آن برای تماشای کانال‌های دیجیتال استفاده می‌کنیم. شما از طریق راهنمای الکترونیکی برنامه oneGuide قادرید تا آن را به‌خوبی کنترل کنید. با استفاده از حسگر کینکت می‌توانید از آن برای کنترل صوتی تلویزیون بهره ببرید که برای کنترل تلویزیون در حال استراحت روی مبل راحتی خانه و از داخل تخت خواب، وقتی که ریموت کنترل دم دستتان نیست، بسیار راحت است.

4- هارد درایو

کاربران این کنسول‌ها مرتبا فایل های سنگین بازی و محتوا را روی هارد درایو (دیسک سخت) آنها می‌ریزند و مجددا پاک می‌کنند. با وجود بازی‌هایی که حتی بعضی از آنها 46 گیگابایت ظرفیت دارند، ظرفیت 500 گیگابایتی دیسک سخت در هر 2 کنسول واقعا کم است. البته در هر دو کنسول امکان ارتقا و گسترش فضای ذخیره وجود دارد. شما این امکان دارید تا هارد آنها را به‌وسیله درایو‌های دیسک سخت 5/2 اینچی که خیلی گران هم نیستند، تا یک ترابایت ارتقا دهید. ایکس باکس وان امکان اجرای بازی‌ها از درایو های خارجی (اکسترنال) با اتصال USB 3.0 را نیز فراهم می‌سازد. این امر به این معنی است که شما می‌توانید توسط هارد اکسترنال تا دو ترابایت یا بیشتر بر فضای ذخیره ایکس باکس وان افزوده و فایل های بازی را درست مثل بازی اصلی و به همان سرعت روی کنسول نصب و اجرا کنید.

5- روز آمد سازی نرم افزاری

فواصل زمانی بین انتشار ارتقاهای نرم افزاری برای به روز رسانی نرم افزاری PS4 سونی بسیار طولانی است. اما ایکس باکس وان مرتبا و به صورتی پی‌در‌پی در صدد انتشار پچ های جدید و به روز رسانی کنسول بازی خود است.

جواد ودودزاده
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۱۶
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
۰
۱
زنده باد خودم خخخخخخخخخ
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
۰
۰
ممنون از اطلاعاتتون ممنون
سروش هیچكس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
۳
۰
من خودم عاشق ژاپن هستم میرم پلی استیشن 4 میخرم
كمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۶
خیلی ممنونم از شماها من از همون اول كه این دو كنسول منتشر شدن متوجه شدم ایكس باكس وان بهتره ازتون خیلی خیلی ممنونم شماحال این افرادی كه از پلی استیشن٤حمایت كردن گرفتید وافعا پلی استیشن كنسول خوبی نیست واقعا دلایلی را كه اوردید قانع كننده بود
Omidreza
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
همه چی رو باید با چشم دید دوستان

ولی من واقعا روانی شدم موندم كدومو بگیرم میخواپ یه كنسولی باشه كه كیفیت بالایی داشته باشه وقت زیادی رو بشه باهاش گذروند این دوتارو داشته باشه بسه
خبات
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۲
۲
سلام و خسته نباشید.
راستش دوستان خوب یا بد بودن این دو دستگاه رو بازی های انحصاری معلوم میكنه.
وقتی كونسول یا كامپیوتری داری كه نمیتونی توش بازی های، گاد اف وار، انچارتد، لاست اف فاس، اوردر، گراند تریسمو، شادو اف كلوسوس رو بازی كنی باید اونارو توی سطل اشغال گذاشت.
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۵
من نفهمیدم كدوم بهتره هردو رو میخرم
اریا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
۰
۴
ایكس باكس بهتره یا پلی ۴به من پیام دهید
پارسا
-
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
ایكس باكس وان از پی اس فر بهتر است چون من دیروز پی اس فر خریدم امروز سوخت
Amirali
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۴
۰
با فروش ۳۶ میلیونی ps4 وفروش ۱۶میلیونی xbox one معلومه كدوم بهتره
سلمان
-
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۳
من میگم ایكس باكس بهتره چون بازی های بیشتری داره درسته كیفیت ps4 بهتره اما بازی هاش سالی دو بار میان ودسته ایكس باكسم خوش دست تره
ali2025
United States
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
۳
۰
پی اس فر بهتره به چند دلیل 1 بازی های انحصاری خیلی زیبا 2 سخت افزار قوی تر (پی اس فر 50 درصد از ایكس باكس وان قشنگ تره )3 ظاهری بسیار زیبا كه ایكس باكس وان مثل یه دی وی دی پلیره 4 رزولوشن بیشتر و كیفیت بهتر 5 بازی های انحصاری بیشتر و.........
sepehr
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
چرا همچیو دبار گفتی تا سه نشه بازی نشه ی مشت طفل و اماتور راجب نرم افزارای جانبی چه میدونید اخه .محصول ماكروسافت یعنی ضمانت كنسولای دیگه بالا برن پایین بیان خیلی بتركونن بتونن به بازی های انحصاریشون بنازن.
دانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
۲
۱
آهای اونایی كه میگید پلی استیشنم سوخت و فلان و اینا آره اگه نوسانات زیاد باشه همه چی میسوزه خوده پلی استیشنم نمیسوزه آداپتورش میسوزه هركی خرید یه محافط الكتریكی پشرفته هم بخره با اون كنسولشو وصل كنه به برق
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
۴
۱
فروش ps4 تو ایران بیشتره به خاطر دو تا موضوع
1-اكانتهای دزدی كه هر بساط فروشی داره .
2- قیمت ارزونتر بازی.
3-سادگی كار كردن با اون كه زیاد احتیاج به دونستن زبان نداره.
4-محیط ساده مخصوصا برای بچه مدرسه ای ها.

نیازمندی ها