کشف یک دروازه هخامنشی و ثبت ملی ‌گل نرگس

میراث فرهنگی طی هفته گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. چنان‌که در اوایل هفته خبر کشف یک دروازه هخامنشی در سه‌کیلومتری تخت‌جمشید سایر اخبار این حوزه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. باستان‌شناسان پس از 4 فصل کاوش در تُل آجری، پرده از رازهای این تپه باستانی برداشتند. آنها آجرهای لعابداری پیدا کردند که به نقش موش‌خوشو، حیوان افسانه‌ای بابلی‌ها مزین بود.
کد خبر: ۷۴۲۰۸۲

همچنین طبق این کاوش‌ها، دیوارهای قطور و راهروهایی کشف شده که برای ورود و خروج ساخته شده ‌است که نشان از وجود یک دروازه در این منطقه دارد.

البته این تنها کشف باستان‌شناسان در هفته گذشته نبود بلکه محل استخراج سنگ‌ در دوره ساسانی نیز شناسایی شد. آنطور که باستان‌شناسان می‌گویند در دوره ساسانیان حجاران و سنگ تراشان از معدن سنگ پودنه واقع در منطقه فیروزآباد فارس برای ساخت سازه بناهایی مانند شهر گور، بنای معروف شاه‌نشین و همچنین سازه‌های سنگی تربال بهره‌برداری می‌کردند.

اگر از باستان‌شناسی بگذریم، میراث فرهنگی طی هفته گذشته در حوزه تخریب نیز فعال بوده است. از یک سو مغازه‌‌های میدان‌ جلفا ترک برداشتند و از دیگر سو خوره‌ به جان «خان خوره» افتاد. همچنین قلعه ساسانی شاه‌ دژ توسط شهرداری اصفهان تخریب شد.

حدود یک ماه است که یک ملک شخصی در میدان جلفای نصف جهان تخریب شده است و مالکان آن در حال گودبرداری زمینی به مساحت 2000 متر هستند. این گودبرداری سبب به‌وجود آمدن ترک‌هایی در مغازه‌های میدان جلفا شده که شکایت کسبه را به همراه داشته ‌است. اما تاکنون هیچ یک از این ارگان‌ها مسئولیت تخریب‌ها و رسیدگی به آسیب‌های وارده را برعهده نگرفته‌‌اند.

البته این تنها تخریب اتفاق افتاده در اصفهان نبود، بلکه چندی پیش شهرداری اصفهان در راستای ساخت فاز دوم تله‌کابین صفه، بدون مجوز از میراث فرهنگی بخشی از دیواره‌های قلعه شاه‌دژ را تخریب کرد. اکنون به ‌دلیل این تخریب اعلام جرم شده‌ و عملیات اجرایی فاز دوم تله‌کابین صفه به دلیل تخلفات شهرداری اصفهان متوقف شده است.

طی هفته گذشته اخبار میراث فرهنگی از خرابی‌های کاروانسرای صفوی معروف به «خان خوره» هم حکایت‌هایی داشتند. چنان‌که این بنا به ‌دلیل تخریب 90 درصدی بخش‌های بیرونی، دچار فرسایش شدیدی شده است. گفته می‌شود،تبدیل این کاروانسرا به انبار و نگهداری احشام یکی از مهم‌ترین عواملی است که شرایط تخریب این اثر تاریخی را دو چندان کرده است.

البته طی هفته گذشته اخباری از آغاز مرمت اشیای تاریخی موزه شاهچراغ نیز منتشر شد. چنان‌که گفته می‌شود در حال حاضر، مرمت حدود 90 شیء تاریخی ارزشمند این موزه در حال انجام است. در میان این آثار 58 سکه تاریخی از دوران ساسانی تا پهلوی اول مورد مرمت قرار گرفته که نسبت به پاکسازی لایه‌های رسوبی و جرم زدایی این سکه‌ها اقدام شد.

همچنین در طول این پروژه، سه تابلوی نقاشی قاجاری، ۱۰ سفالینه با ارزش مربوط به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد، 16 نسخه خطی شامل قرآن‌های دوره تیموری و دیوان‌های اشعار مربوط به دوره قاجاری، 10 شیء فلزی از جمله خنجر، سرنیزه، پایه شمع و شمعدان که به هزاره اول پیش از میلاد، صفوی، قاجاری و پهلوی باز می‌گردد نیز مرمت می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز از تحویل 2500 شیء تاریخی کشف شده در عملیات‌های شش ماهه دوم سال 92 تا اوایل سال 93 به موزه رضا عباسی خبر داد و گفت: در تهران بیشتر با جرایم مربوط به خرید و فروش اشیای تاریخی مواجه هستیم.

طی هفته گذشته چند اثر طبیعی نیز ملی شد. از آن‌ جمله می‌توان به درخت سرو کهنسال «زول»، درخت سرو کهنسال «تلخیک ـ زول» و «چشمه مرتضی علی» از خراسان جنوبی، «تل گز (نبکا)» شهداد از استان کرمان. «آبشارهای شیرآباد» در استان گلستان اشاره کرد. همچنین چمن سلطانیه در فهرست میراث طبیعی به صورت اضطراری ثبت شد.

البته هفته گذشته ،‌هفته‌ای پر ثبت برای آثار طبیعی به شمار می‌رود چراکه اواخر هفته خبر ثبت ملی گل نرگس بهبهان که از سال گذشته برای طرح در شورای ثبت تدوین به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال ‌شده بود منتشر شد. این اثر ملی در فهرست آثار طبیعی استان خوزستان به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها