فعالیت کوره های آجرپزی، موجب تخریب بخش وسیعی از تپه تاریخی «ریوی» مربوط به عهد هخامنشیان در استان خراسان شمالی شده است.
کد خبر: ۷۴۲۹۹۴
تپه هخامنشی ریوی قربانی کوره های آجرپزی

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: خاکبرداری کوره های آجرپزی موجب شده بخش هایی از تپه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در غرب استان تخریب شود.

محمدجواد جعفری می افزاید: اکنون مهم ترین عامل تهدید و تخریب محوطه، فعالیت سه کوره آجرپزی بزرگ در بخش های میانی و جنوبی این محوطه است که منجر به تخریب 30درصد از محوطه این اثر تاریخی شده است.

وی افزود: در صورت ادامه فعالیت این کوره های آجرپزی در آینده به طور قطع اثری از این محوطه برجای نخواهد ماند.

وی دیگر عامل تهدید این تپه تاریخی را توسعه فعالیت های کشاورزی در محدوده آن خواند و گفت: با توجه به همکاری مردم منطقه و حمایت مسوولان، کنترل و ضوابط مناسبی در این خصوص وضع شده است.

جعفری افزود: با توجه به اهمیت علمی این اثر، معاونت میراث فرهنگی استان در حال ایجاد بستر لازم برای کاوش های باستان شناسی بین المللی بر روی تپه ریوی است و به منظور حل مشکل تملک زمین های زراعی این منطقه، نیز تدابیری اتخاذ شده است.

محوطه تاریخی ریوی تنها استقرارگاه شناسایی شده از دوران هخامنشی در منطقه شمال خراسان است که امید است ادامه مطالعات باستان شناسی در آن، زمینه را برای شناخت بیشتر این منطقه تاریخی و ایجاد زمینه برای رونق صنعت گردشگری در خراسان شمالی فراهم شود.

پیش از این یک بنای غیرمجاز که در عرصه این تپه تاریخی ساخته شده بود با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، با حکم دادگاه تخریب شده بود.

شهرستان 105 هزار نفری مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در فاصله 45 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها