24 آبان، درگذشت علامه طباطبایی

امروز 24 آبان 1393 هجری شمسی؛ 21 محرم 1436 هجری قمری؛15 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۸۴۱۴
24  آبان، درگذشت علامه طباطبایی

هجری شمسی

24 آبان 1288

دوره دوم مجلس شورای ملی با حضور احمد شاه و سران دولت مشروطه آغاز به کار کرد.

24 آبان 1358

پس از پایان تدیون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان این قانون را تصویب کرد. قانون اساسی یاد شده در دوازده فصل و صد و پنجاه و هفت اصل به تصویب رسید و سپس برای تصویب مردم به رای عمومی گذاشته شد.

24 آبان 1360

علامه سید محمد حسین طباطبایی فیلسوف، حکیم، فقیه و مفسر بزرگ قران درگذشت. آیت آلله علامه طباطبایی در عرصه فلسفه، خارج اصول، خارج فقه، حساب استدلالی و هندسه دانش بسیار داشت. وی اشعاری نیز می سرود و سال ها به تدریس تفسیر و فلسفه پرداخت و همزمان تالیفات ارزنده ای فراهم آورد. تفسیر المیزان مهم ترین اثر علامه طباطبایی استو اصول فلسفه و روش رئالیسم از دیگر کتاب های مهم ایشان است. در سال 1388 هزمان با یکصدمین سال تولد علامه طباطبایی با برگزای همایش ملی میزان حکمت از ضخصیت علمی این مفسر فرزانه تجلیل شد.

هجری قمری

21 محرم 726

علامه حلی فقیه و فیلسوف درگذشت. وی در شب 29 رمضان 648 قمری در حله متولد شد. وی مراحل اولیه تحصیل مقدمات و مبادی علوم را در محضر پدر دانشمند خود آموخت و به سبب کسب این همه فضیلت ها و نیکی ها در سنین نوجوانی به لقب «جمال الدین» (زینت و زیبایی دین) در بین خانواده و دانشمندان مشهور گشت. جمال الدین حسن فقه و حدیث، کلام و فلسفه، منطق، ریاضیات و هندسه، نجوم و طبیعیات را فرا گرفت و در 28 سالگی علاوه بر تحقیقات و مطالعات دینی و علمی، زعامت و پیشوایی شیعیان را پس از فوت محقق حلی بدست گرفت.

میلادی

15 نوامبر 1920

جامعه ملل نخستین جلسه همگانی خود را در ژنو تشکیل داد. جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول ایجاد شد و در نخستین جلسه این جامعه نمایندگان 42 کشور جهان حضور داشتند و درباره همکاری و تفاهم میان ملت ها پس از جنگ به بحث و بررسی پرداختند. در این جلسه نمایندگان سه کشور آمریکا، روسیه و آلمان شرکت نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها