ماجرا از این قرار بود که هفته گذشته مرد میانسالی به پلیس آگاهی خرمآباد مراجعه کرد و از کلاهبرداری تلفنی مرد ناشناسی خبر داد. او به پلیس گفت:« پسرم چند سال قبل شهید شد و من عضو بنیاد شهید هستم. چند روز قبل مرد جوانی با تلفن خانه ام تماس گرفت و گفت که کارمند بنیاد شهید است و از طرف بنیاد برای ما کالا در نظر گرفته شده است. اما برای پرداخت این کالا مبلغ ناچیزی باید به حساب سازمان واریز شود. او شماره همراهم را خواست و به من گفت تا یک ساعت دیگر تماس میگیرم و شما خودتان را به دستگاه خودپرداز برسانید تا طریقه واریز پول به بنیاد را به شما یاد دهم. من هم با این تصور که او از بنیاد شهید است، طبق خواسته او عمل کردم. بعد از آن منتظر کالا شدم اما هیچ کالایی به دستم نرسید. از طرفی وقتی برای برداشت پول به بانک مراجعه کردم متوجه شدم که حسابم خالی شده است.»
بهدنبال شکایت مرد میانسال تحقیقات کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری استان لرستان آغاز شد.
کلاهبرداریهای سریالی
بررسیها در این مورد درحالی ادامه داشت که کارآگاهان با شکایتهای مشابهی مواجه شدند، شکایتهایی که مالباختگان آن خانواده شهدا بودند. تحقیقات نشان میداد که مردناشناس با انتخاب گزینه انگلیسی به صورت تلفنی حساب مرد میانسال را خالی کرده است. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد شماره تماسی که مرد ناشناس با آن تماس گرفته بود، از زندان مرکزی خرم آباد است. از طرفی شماره حسابی که پولها به آن واریز شده بود نیز بررسی شد و مشخص شد که حساب به نام مرد جوانی در خارج از زندان است. تحقیقات ادامه داشت تا اینکه مشخص شد عاملان این کلاهبرداری شش مرد جوان هستند. سه نفر از آنها تبهکارانی بودند که به اتهام قتل، کلاهبرداری و سرقت به زندان افتاده بودند و سه نفر دیگر نیز از اقوام این متهمان بودند که با کمک آنها و شماره حسابی که آنها به این منظور افتتاح کرده بودند، کلاهبرداری صورت میگرفت.
تماس از داخل زندان
با تحقیقات صورت گرفته شش متهم این پرونده شناسایی شده، سه متهمیکه خارج از زندان بودند بازداشت و سه تبهکار دیگر برای بررسیها از زندان به اداره آگاهی انتقال داده شدند. یکی از متهمان در خصوص نقشه کلاهبرداری اش به افسر پرونده گفت:« بعد از اینکه به زندان افتادم با دو همدستم آشنا شدم و تصمیم گرفتیم راهی برای پولدار شدن پیدا کنیم. اما این کار نیاز به شماره حساب داشت و فردی که در خارج از زندان باشد، به همین دلیل هر کدام از ما با یکی از اقوام خود در خارج از زندان تماس گرفتیم و نقشهمان را با آنها در میان گذاشتیم. بعد از اعلام موافقت آنها و افتتاح چند حساب، از داخل زندان به صورت اتفاقی شمارههای متفاوت را میگرفتیم، هر بار فردی پاسخگو بود. خودمان را کارمند بنیاد شهید معرفی میکردیم و از آنها میپرسیدیم که خانواده شهید در محله تان زندگی میکنند. ما قصد داریم به آنها کمکهای مالی کنیم و این یک طرح آمار گیری است. آنها هم اطلاعات دقیق از خانوادههای شهید محلهشان را همراه شماره تلفنشان در اختیارمان قرار میدادند. ما با شمارهها تماس میگرفتیم و به این عنوان که بنیاد برای آنها کالا در نظر گرفته است و برای این کار باید مبلغ ناچیزی به حساب بنیاد واریز کنند آنها را به پای دستگاههای خودپرداز میکشاندیم. بعد از آن با انتخاب گزینه انگلیسی، تمام وجوه نقدی را که به حساب داشتند به حساب خودمان انتقال میدادیم. پولها به حسابهایی واریز میشد که همدستانمان خارج از زندان آنها را افتتاح کرده بودند. بعد از واریز پول بلافاصله حساب خالی میشد و این روند همچنان ادامه داشت.
متهمان که به 15 مورد کلاهبرداری از خانواده شهدا اعتراف کردند با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند. تحقیقات برای شناسایی دیگر کلاهبرداری های احتمالی این افراد و خانوادههایی که از آنها کلاهبردارهای شده، ادامه دارد.
تماسهایی با بوی سرقت
رئیس پلیس سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اعلام هشدار در مورد افزایش تماسهای کلاهبرداران با مردم گفت: این افراد بهعنوان مشتری و خریدار با اصناف مختلف تماس تلفنی گرفته و با معرفی خود بهعنوان خریدار یا مسئول خرید شرکتهای مختلف درخواست خرید کالا یا ارائه خدمات میکنند. گاهی نیز مانند این پرونده سراغ قشرخاصی از جامعه میروند.
سرهنگ فریدون رهبریان ادامه داد: این افراد پس از خریداری کالا یا دریافت خدمات به متصدی فروش اعلام میکنند که با در دست داشتن کارت عابربانک خود به یکی از دستگاههای خودپرداز مراجعه کنند تا مبلغ مورد نظر به حساب وی منتقل شود.
رئیس پلیس سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه بررسیها نشان داده است که کلاهبرداران با طرح دو شیوه اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان میکنند، گفت: کلاهبرداران در وهله اول اعلام میکنند که دارای حساب ارزی هستند و برای این که بتوانند پول را به حساب فروشنده وارد کنند، باید مالباخته به دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و از این طریق پول به حساب وی واریز شود. در مواردی دیگر کلاهبرداران خود را وابسته به اداره و نهادهای مختلف معرفی کرده و اعلام میکنند از آنجایی که حساب دولتی است باید برای انتقال وجه کد خاصی وارد دستگاه خودپرداز شده تا انتقال وجه انجام شود. در این پرونده کلاهبرداران از این روش استفاده کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران قبل از انتقال از قربانی خود میخواهند موجودی حسابش را اعلام کند تا پس از انتقال وجه مبلغ واریزی مشخص شود، تاکید کرد: کلاهبرداران با این بهانه از موجودی حساب وی باخبر میشوند. کلاهبرداران سپس از مالباختگان میخواهند از آنجایی که حساب ارزی است وارد منوی انگلیسی شوند. کلاهبرداران پس از اطلاع از موجودی حساب با اغفال تلفنی، فرد را به گونهای راهنمایی میکنند که قربانی، موجودی حساب خود را به حساب کلاهبردار انتقال میدهد به گمان اینکه وجه کالا را قبل از تحویل دریافت کرده است، اما پس از مدتی متوجه کلاهبرداری میشود. رهبریان ادامه داد: حسابی که پول مالباخته به آن منتقل میشود یا با مدارک سرقتی افتتاح شده است یا کلاهبرداران با فریب برخی افراد آنان را وادار به بازکردن حساب بانکی میکنند که کلاهبرداران از این حسابها برای پیگیری اعمال مجرمانه خود استفاده میکنند. وی افزود: به شهروندان توصیه میشود در صورتی که افراد با آنان تماس گرفته و آنان را برای دریافت وجه به بهانه داشتن حساب ارزی یا حساب دولتی به پای دستگاههای خودپرداز کشاندند به هیچ عنوان وارد منوی انگلیسی نشوند و هنگام ورود به منوی فارسی نیز دقت لازم را داشته باشند تا فرآیند انتقال وجه به صورت برعکس اجرا نشود. (ضمیمه تپش)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد