تولید میوه بیش از نیاز کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر این‌که امسال به هیچ عنوان نیازی به واردات میوه نداریم، گفت: مرکبات از جمله پرتقال مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت. سیب و کیوی نیز تولید مازاد دارد.
کد خبر: ۷۳۷۴۱۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدعلی طهماسبی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: براساس برآوردها، امسال یک میلیون و 900 هزار تن پرتقال برداشت می‌کنیم که حدود 400 هزار تن آن به مصارف صنعتی و 1.5 میلیون تن آن به مصرف تازه‌خوری می‌رسد.

وی اظهار کرد: سال گذشته بخشی از باغات پرتقال غرب مازندران براثر سرمازدگی آسیب‌دید که سبب کاهش 25 درصدی محصول باغات این استان شده است.به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی، با این که بخش عمده تولید پرتقال غرب استان مازندران به مصرف آبگیری و صنعتی می‌رسد، کمبودی در تامین پرتقال برای تازه‌خوری نداریم.

وی اضافه کرد: سال گذشته به طور متوسط هر کیلوگرم پرتقال بین 250 تا 300 تومان از تولیدکنندگان خریده شد که این مبلغ از قیمت حمل و نقل این محصول به تهران نیز کمتر بود و باغداران متضرر شدند.وی تاکید کرد: در حال حاضر وضع تولید مرکبات کشور از جمله پرتقال مناسب است و اعتقاد داریم مازاد تولید پرتقال باید صادر شود.

طهماسبی گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال حدود 300 هزار تن کیوی در کشور تولید شده که باید به دنبال صادرات مازاد بر نیاز این محصول باشیم.وی درباره وضع تولید سیب درختی هم افزود: امسال بیش از سه میلیون تن سیب درختی در کشور تولید شده و کمبودی در زمینه سیب مورد نیاز کشور نداریم.

وی درباره ضرر تولیدکنندگان بخش سیب گفت: هم اکنون هر کیلوگرم سیب درجه یک با قیمت یک هزار تا 1200 تومان و سیب پادرختی کمتر از 700 تومان از کشاورزان خریده می‌شود.

وی اضافه کرد: عرضه و تقاضا، قیمت سیبی را که به دست مصرف کنندگان می‌رسد، تعیین می‌کند.

به گفته وی، در شش ماهه ابتدای سال، حدود 190 هزار تن موز به ارزش بیش از 380 میلیون دلار وارد کشور شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میوه مورد نیاز شب عید نیز تامین است و نیازی به واردات نیست و تاکنون عملیات ذخیره‌سازی بخشی از میوه مورد نیاز شب عید از سوی سازمان تعاون روستایی انجام شده است.

وی افزود: برای تنظیم بازار میوه و کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان باید شبکه توزیع میوه ساماندهی شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیش از این متضرر نشوند.

بهره‌برداری از آب‌های مرزی در 12 استان کشور

همچنین معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست خبری گفت: طرح بهره‌برداری از آب‌های مرزی در 12 استان کشور اجرا می‌شود.

عبدالمهدی بخشنده با اشاره به این‌که طرح بهره‌برداری از آب‌های مرزی به منظور افزایش بهره‌وری از منابع آب تدوین و تصویب شده است، افزود: با اختصاص هشت میلیارد دلار اعتبار این طرح با همکاری وزارت نیرو در مدت چهار سال و در 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح احیا و بازسازی اراضی کشاورزی دشت زابل در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و تصریح کرد: اجرای این طرح با اختصاص 500 میلیون دلار اعتبار به منظور احداث 46 هزار هکتار شبکه آبیاری آغاز شده است.

معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی مجموع اعتبارات اختصاص‌یافته برای اجرای طرح‌های توسعه را ده میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در مجموع یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور احیا و بازسازی می‌شود که در این صورت تا پنج سال آینده میزان تولید محصولات کشاورزی ده میلیون تن افزایش می‌یابد.بخشنده درباره روند اجرای برنامه کشت فراسرزمینی نیز اظهار کرد: پس از جلسات متعدد با وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی آیین‌نامه اجرایی این طرح نهایی و برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است.

وی افزود: برنامه کشت فراسرزمینی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های فنی و تخصصی دولت اجرا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها