هشدار وزارت جهاد کشاورزی:

میوه‌ خارجی نخرید

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور گفت:‌ اگر شهرداری‌ها غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار را با قیمت واقعی در اختیار فروشندگان قرار دهند، قیمت عرضه میوه به بازار شکسته می‌شود.
کد خبر: ۷۳۹۵۸۲
گرانی غرفه شهرداری‌ها، عامل گرانی میوه است
به گزارش واحد مرکزی خبر، نوذر نگهداری در نشست با خبرنگاران افزود:‌ هم‌اکنون غرفه‌های میادین با قیمت‌های کاذب و بسیار بالا به فروشندگان واگذار می‌شود که اگر جلوی این کار گرفته شود، محصولات باغداران را می‌توان با همکاری اتحادیه بدون واسطه و با قیمت مناسب عرضه کرد.

وی تصریح کرد: با وجود تصریح قانون مبنی بر این‌که تعدادی از غرفه‌ها در میادین تره‌بار در اختیار باغداران قرار گیرد تا میوه و تره‌بار به صورت مستقیم از تولید به مصرف برسد، اما شهرداری‌ها غرفه‌هایی را که براساس قانون متعلق به باغداران بوده و کمتر از حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه اجاره واقعی دارد، حدود 35 میلیون تومان به دلالان واگذار می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور همچنین با انتقاد از تعیین غرامت ناچیز 125 تومانی برای هر کیلوگرم پرتقال سرمازده در سال گذشته گفت: یکی از مشکلات باغداران این است که بیشتر آنها تحت پوشش بیمه نیستند. باغدارانی هم که محصولات و باغ خود را بیمه کرده‌اند، غرامت ناچیزی دریافت می‌کنند و تعیین قیمت محصولات آنها مناسب نیست.

وی افزود: سال گذشته که باغ‌های مرکبات استان مازندران با سرمازدگی و آسیب بسیاری مواجه شد، پس از بررسی‌های فراوان غرامت ناچیز 125 تومانی را برای هر کیلوگرم پرتقال یخ زده تعیین کردند و آن باغدارانی که درخت‌هایشان بر اثر برف سنگین دچار شکستگی شده بود، کیلویی 125 تومان اضافه‌تر دریافت کردند.

نگهداری، بالا بودن هزینه تولید،‌ کمبود نقدینگی، ‌بافت سنتی باغ‌ها، ‌برداشت غیرحرفه‌ای و نبود پوشش بیمه‌ای مناسب را از مشکلات بخش باغبانی اعلام و اظهار کرد: ‌پایین بودن سطح مکانیزاسیون و‌کمبود نیروی متخصص در این بخش،‌ بالا بودن قیمت ماشین‌آلات و سرعت کند توسعه صنایع تبدیلی به دلیل اقتصادی نبودن تولید و نبود حمایت کافی و پایین بودن آمار صادرات از دیگر چالش‌های بخش باغبانی کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها