جام جم نوا: برای نخستین‌بار نسخه‌ی صوتی کتاب «گنجینه‌الاسرار» که مثنوی عرفانی - حماسی عاشورایی از عمان سامانی است، پس از تصحیح توسط سیدمصطفی موسوی منتشر شد.
کد خبر: ۷۳۳۵۷۴
بازخوانی ملودی‌های قدیمی زنجیرزنی

این اثر که با نظارت فنی محسن جلیلی و اتنخاب موسیقی مرضیه خواجه‌محمود تهیه شده است، توسط موسسه‌ی هنر و ادبیات هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی راهی بازار می‌شود.

استاد حبیب‌الله فضائلی در توصیف «گنجینه‌الاسرار» پیش‌تر گرفته بود، «گنجینه‌الاسرار» اسراری از ظهور عشق و جمال،‌ راز و نیاز، عاشق و جذبه‌های معشوق، سیر و سلوک، سوز و گداز و هجران و وصال را نشان می‌دهد.

«تکیه خیابان فرات» از تازه‌های دیگر این موسسه‌ی انتشاراتی است که 33 نوحه‌ی زنجیرزنی در سبک و سیاق کهن را شامل می‌شود.

محسن جلیلی - آهنگساز - درباره‌ی این کار به خبرنگار ایسنا گفت: این مجموعه بازخوانی 33 نوحه‌ی زنجیرزنی در دو بخش بزرگ‌سال و نوجوان است. در بخش بزرگ‌سال اشعاری از اساتید مرثیه‌خوانی مانند استاد حاج علی انسانی، حاج غلامرضا سازگار و حاج سیدرضا موید خراسانی و در بخش نوجوان 12 شعر از اشعار و ترانه‌های سیدمحمد سادات اخوی گنجانده شده که تماما قابل فهم برای نوجوان امروزی است.

وی یادآوری کرد: از ویژگی‌های این اثر، آن است که خوانندگان آن در دو بخش‌اند و بخشی نوحه‌ها و بخش دیگر مرثیه‌های میانه حرکت دسته فرضی را خوانده‌اند. نوحه‌خوانان بخش اول حسین ذوالفقار و علی خراسانی و در بخش دوم سیدمحسن هاشمی و علیرضا رحمتی هستند.

این آهنگساز اظهار کرد: زنجیرزنی از سنت‌های قدیمی عزاداری حسینی ماست. ملودی‌های قدیمی زنجیرزنی از متد و الگوهایی تبعیت می‌کردند که المان‌های خاص خود را داشت. المان‌هایی که به‌نظر می‌رسد سال‌هاست فراموش شده و همین مسأله ملودی‌های زنجیرزنی عزاداری حسینی ما را مخدوش کرده است.

وی توضیح داد: بازخوانی ملودی‌های قدیمی و فرم‌های آوازخوانی قدیمی از اهداف اصلی تدوین و طراحی این اثر است. انتخاب اشعار برای نوحه‌خوانی زنجیرزنی بسیار مهم است. در دسته‌های زنجیرزنی به احترام سالار شهدا موقع حرکت روضه‌خوانی نمی‌شود، همچنان که زنجیرزنی سه‌ضربی اصالت خاص خود را داشته است و دارد.

این آهنگساز تأکید کرد: دغدغه‌ی اصلی ما بازگشت به اصالت‌های گذشته‌ی مراسم عزاداری است تا درک عزاداری حسینی را به مخاطبان منتقل کنیم، چون به‌نظر می‌رسد متأسفانه در حال حاضر این مقوله به بی‌راهه کشانده شده است.

«هم‌صدا با جبرئیل» از دیگر تازه‌های نشر موسسه‌ی هلال است که جمع‌خوانی گروهی از مداحان بنام حسینی را شامل می‌شود.

جلیلی در این‌باره نیز گفت: در گذشته‌های خیلی دور، بحثی به نام جمع‌خوانی مطرح بود که بخشی از مداحان و نوحه‌سرایان با یکدیگر به خوانش نوحه‌ها می‌پرداختند. نوع کلام و شعرها به‌شکل سنتی بود. ما امروز با بهره‌گیری از 12 مداح پیشکسوت میان‌سال و سنتی‌خوان اهل بیت (ع) از جمله امیرحسن احمدی، سیدمسعود مرتضایی، حمیدرضا بهاری (شاه‌حسین) و سعید خرازی، بخشی از اشعار مجموعه کتاب «شش گوشه» را که ملودی‌های آن با ملودی‌های نیم قرن اخیر هم‌خوانی دارد، انتخاب کرده‌ایم.

بنا به گفته‌ی این آهنگساز، 28 قطعه در این پروژه (هم‌صدا با جبرئیل) برای خوانش انتخاب شده‌اند و با ملودی‌های قدیمی مانند «سلام ما»، «کریمانه»، «نسیم شرجی»، «آسمان عقیم» و«خبر دهم» پیوند خورده‌اند. بازگشت به فضای اصیل و مناسب مراسم سیدالشهدا از اهداف این پروژه بوده است.

براساس اعلام، تمام این آثار همراه با کتاب و سی‌دی آن در بسته‌های نفیس به‌زودی به بازار می‌آید.

محسن جلیلی پیش از این، آلبوم «سلام اولسون» را با صدای شهروز حبیبی و بازخوانی یکسری از ملودی‌های قدیمی آذری منتشر کرده بود. این آلبوم اکنون در روسیه در حال پخش است و به‌تازگی توسط موسسه هلال تجدید چاپ شده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها