آدامس درتاریخ جویده شد

این جویدنی چسبناک ، حالا انگار چسبیده است به زندگی همه ما آدمها، مثل یک اعتیاد، اعتیاد به جویدن بی نتیجه صمغ لاستیک مانندی که شکم گرسنه آدم ها را ساعتها در انتظار بی نتیجه ای برای رسیدن غذا منتظر نگاه می دارد.
کد خبر: ۷۰۶۵۲

شاید بحث در مورد آدامس ها آنقدر مهم به نظر نرسد؛ اما وقتی بدانی سالانه 187 میلیارد ساعت از وقت مردم دنیا صرف جویدن 5 میلیارد عدد آدامسی می شود که می توان با گره زدن آنها به هم 2بار دور کره زمین را آدامس پیچی کرد، اهمیت این صمغ در زندگی آدمها مشخص می شود، اهمیت ماده ای با اقتصاد تپل 5میلیارد دلاری در سراسر جهان.
هیچ کس نمی داند اولین بار آدامس را چه کسی اختراع کرد، یعنی اینکه اصلا نمی شود مشخص کرد اولین آدم بیکاری که روی درخت سقز شیاری ایجاد کرد و بعد صمغ آن را در دهانش گذاشت و آن را با حرص و ولع جوید و جوید و جوید چه کسی بوده است.
اما تحقیقات دانشمندانی که دنبال تاریخچه آدامس گشته اند، نشان می دهد جویدن شیره یا صمغ گیاهان در دوران باستان در بین النهرین ، مصر، یونان ، روم ، ایران و در میان سرخپوستان امریکای مرکزی رواج داشته است ، ایرانی ها از قدیم صمغ درخت بنه (پسته وحشی) را - که در کرمان ، فارس و کردستان می روید - می جویده اند، آنها همچنین از شیره منعقد شده گیاه شنگ نیز نوعی سقز می ساخته اند که قندرون نامیده می شد.
اما آدامس های مدل جدید امروزی ، از زمانی متولد شدند که تامس آدامس ، مخترع امریکایی از سر بیکاری تصمیم گرفت ماده ای را پیدا کند که جای کائوچو را بگیرد، او در 1865در بررسی های خود در کشورهای امریکایی ، دریافت سرخپوستان از قرنها قبل صمغ درخت همیشه سبز ساپودیلا را می جوند؛ ولی این شیره پس از جویدن همچنان نرم می ماند و در اینجا بود که او تصمیم گرفت تا از صمغ این درخت ، سقز یا صمغ جویدنی را تهیه کند و او بود که آدامس های امروزی را برای نخستین بار معرفی کرد و به افتخار این خوش خدمتی به دنیای تفریحات انسانها، نام این ماده صمغی را آدامس گذاشتند و ایرانی ها هم اکنون هنوز این ماده را آدامس می نامند.


مساله این است ، طبیعی یا مصنوعی؛
پس از گذشت سالها از اختراع آدامس ، آدمها که از بیمزگی این ماده جویدنی به تنگ آمده بودند، تصمیم گرفتند به آن مثل شکلات مواد قندی اضافه کنند و این طوری بود که آدامس های حاوی شیرین کننده های طبیعی مثل گلوکز به دنیا آمدند.
اما هنوز چند دهه بعد هنگامی که مشخص شد این آدامس ها پدر دندان ها ی بنی بشر را درمی آورند، دوباره آدمها نشستند فکر کردند و فکر کردند و به ذهنشان رسید که آدامس هایی تولید کنند که شیرینی آنها برای دندان ضرر نداشته باشد و این بار آدامس هایی با ترکیب شیرین کننده های مصنوعی (Suger free) متولد شدند.
در تولید این آدامس ها از شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین ، آسپارتام و... استفاده می شود.اگر چه پس از تولید این آدامس ها گفته شد ساخارین موجود در آنها می تواند سرطانزا باشد، اما بعدها با انجام مطالعات بیشتر و کامل تر، ثابت شد ناخالصی های موجود در ساخارین سرطانزاست ، نه خود آن و شکل خالص شده ساخارین بی خطر است.
به این ترتیب امروزه دیگر هیچ گونه نگرانی درباره مضر بودن شیرین کننده های مصنوعی ، وجود ندارد.


چه آدامسی بجویم؛
همیشه این تصور وجود داشته است که آدامس ها دشمن دندانند و این مساله حتی به صورت یک اصل غیرقابل انکار برای بسیاری از خانواده ها پذیرفته شده است ، آنها دایم در مورد مضرات آدامس با فرزندانشان صحبت می کنند؛ اما حقیقت این است که همه انواع آدامس ها با دندان ها ی ما دشمنی ندارند.
متخصصان معتقدند آدامس هایی که همراه شیرین کنندههای طبیعی مثل گلوکز هستند، چون به رشد میکرب های دهان کمک می کنند، نه تنها موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، بلکه ممکن است باعث شوند باکتری های مفیدی که در بدن ما هستند، بیش از حد طبیعی گسترش یافته و حتی زمینه ایجاد عفونت های جدی (مثل عفونت قلب) در بدن فراهم شود.
اما آدامس هایی که در آنها از شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین و آسپارتام استفاده می شود، چون هیچ انرژی ای ندارند، طبیعتا میکرب های دهانی قادر به استفاده از آنها نیستند.
پس جویدن این نوع آدامس ها خطری ندارد.از خاصیت های مثبت آدامس های بدون قند، کمک به سلامت دندان ها و لثه است. جویدن آدامس ، حالتی مشابه ماساژ آرام روی لثه ها دارد و با تحریک بیشتر ماهیچه ها و عضلات دهان و زبان ، آنها را تقویت می کند و موجب دفع مواد سمی موجود در آنها می شود؛ علاوه بر این ، از آنجایی که آدامس باعث خارج شدن خرده های غذا از لابه لای دندان ها می شود، با تمیز نگه داشتن دندان ها از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.


آدامس در خدمت پزشکی
آدامس ها بجز استفاده های معمول آن مثل وقتهایی که هوس می کنیم بدون هدف و از روی بیکاری آدامس بجویم ، استفاده های دارویی بسیاری هم دارند.در حال حاضر از آدامس ، برای رساندن برخی مواد به بدن افراد استفاده می شود.
مثلا آدامس نیکوتین برای جایگزین کردن سیگار کشیدن و رفع عادت استنشاق دود (به اصطلاح پک زدن) به کار می رود.
در این روش ضمن رساندن نیکوتینی که بدن فرد به آن عادت کرده ، با جویدن آدامس های نیکوتینی عادت استنشاق دود، در وی از بین می رود.
سپس کم کم تعداد آدامس ها کم می شود تا زمانی که فرد کاملا اعتیاد به سیگار را از دست بدهد.البته گاهی افرادی که به منظور ترک سیگار از این آدامس ها استفاده می کنند، به علت طعم خوشایندشان ، به قدری در مصرف آن افراط می کنند که دچار کاهش یا افزایش شدید فشار خون و گاهی مرگ می شوند!
کاربرد دیگر آدامس ها، استفاده از آن به جای بزاق مصنوعی است. از آنجا که در برخی بیماری ها مانند انواع خاص سرطان ، دهان خشک می شود و به دلیل کمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان ، فرد ممکن است به پوسیدگی دندان مبتلاشود.
لذا بیمار مجبور به استفاده از بزاق مصنوعی است. به این دلیل ، به این گروه افراد توصیه می شود با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.


ترش نکن ، آدامس بجو
یکی دیگر از تاثیرات مثبتی که به آدامس نسبت داده می شود، بهبود مشکل ریفلاکس حلق - مری است که به آن ( ترش کردن) می گویند، برخی تحقیقات نشان می دهد ترش کردن ، ممکن است با جویدن آدامس بهبود یابد؛ اما نتایج این آزمایش ها به طور قطعی و در مورد همه افراد، صادق نیست.
به این دلیل ، محققان توصیه می کنند که درست بودن این تاثیر باید از سوی خود شخص آزمایش شود و در صورت کسب نتیجه مطلوب ، ادامه یابد.
از نکات مثبتی که در مورد آدامس جویدن مطرح می شود و توسط تعداد زیادی از مطالعات آن را ثابت کرده ، فعال تر شدن قشر مغز ( قسمت خاکستری مغز) و حتی انحراف فکر از موضوعات ناراحت کننده جزیی است.
البته این مطلب که آدامس از آلزایمر جلوگیری می کند، به هیچ وجه پایه علمی ندارد.


آن روی سکه
اگر چه تاثیرات مثبت بسیاری خصوصا برای آدامس های با قند مصنوعی برشمرده می شود، اما آدامس ها از هرنوعی که باشند، چنانچه در زمان خواب آلودگی و خصوصا توسط کودکان جویده شوند، می توانند حتی باعث مرگ شوند.
جویدن آدامس در زمان خواب آلودگی ، ممکن است باعث پریدن آن به ریه شود و مرگ فرد را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این ، جویدن طولانی مدت آدامس باعث احساس سیری و رفع تشنگی کاذب می شود که این مساله درباره کودکان اهمیت زیادی دارد و ممکن است باعث شود آنها حتی در مواردی دچار سو تغذیه شده و یا آن که در معرض خطر کم آبی قرار گیرند.
افزودنی های شیرین کننده و یا طعم دهنده موجود در آدامس های مختلف نیز ممکن است خودشان به تنهایی مشکلات حادی را به دنبال داشته باشند؛ مثلا در مطالعه ای ، اعلام شده بود جویدن بیش از حد آدامس دارچینی ، ممکن است باعث سرطان زبان شود.


آدامس و رژیم لاغری
بحث کردن در مورد رژیم لاغری آدامسی برای آدمهایی که 10تا 20کیلو اضافه وزن دارند و حتی روشهای خطرناک کم کردن وزن هم برای آنها اثر بخش نبوده ، شاید خنده دار به نظر برسد؛ اما خب مویی از خرس کندن هم غنیمت است.
تحقیقاتی که از سوی کلینیک مایو در روچستر انجام شده است ، نشان می دهد جویدن یکی از راحت ترین راههای سوزاندن کالری است ، جویدن یک جسم کم کالری (مثل برخی برگه ها) یا آدامس های کم شیرین به مدت یک ساعت ، برابر 19درصد فعالیت متابولیکی است و 11 کالری را می سوزاند.
البته این مقدار زیاد به نظر نمی رسد؛ ولی محققان ثابت کرده اند جویدن آدامس در ساعت مشخصی در روز می تواند باعث کم شدن حدود 5کیلو وزن درسال شود. با این حساب ، مشخص است که این رژیم لاغری آدامسی کمی بیش از حد طول می کشد.


آدامس و بوی بد سیر
تحقیقات بسیاری تا کنون درباره تاثیر آدامس بر کاهش بوی بد دهان انجام شده و این مساله را تایید کرده اند. به گزارش نشریه BMJ، پژوهش های جدید حاکی از آن است که آدامس باعث نابودی باکتری های مولد تنفس بدبو می شود و این مساله خصوصا در مورد آدامس های دارچینی بیشتر دیده می شود.
پژوهشگران گمان می کنند یک نوع روغن گیاهی موسوم به سینامیک آلدئید که برای مزه دار کردن آدامس دارچینی مورد استفاده قرار می گیرد به ازبین رفتن باکتری ها کمک می کند. تحقیقات روی بزاق برخی افراد نشان داد، بعد از جویدن آدامس های حاوی سینامیک آلدئید سطح باکتریها حدود 40درصد افت داشته است.
اما آدامس های بدون سینامیک آلدئید هم درصد قابل توجهی از باکتری های مولد بوی بد دهان را از بین می برند.
البته این مساله که جویدن آدامس باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود، باعث شده است که برخی افراد تصور کنند که آدامس می تواند بوی بد سیر را نیز از بین ببرد؛ اما حقیقت این است که آدامس تاثیر چندان زیادی در از بین بردن بوی سیر ندارد.
دکتر احمدرضا درستی ، متخصص تغذیه در این مورد معتقد است از آنجا که بوی سیر، از ریه دفع می شود، نه از دهان ؛ جویدن آدامس های نعنایی یا مواد مشابه ، این بو را از بین نمی برد، اما با این حال وی معتقد است که مقداری از بوی نامطبوع که از دهان متصاعد می شود را می توان با جویدن آدامس از بین برد.

نرگس فرمهینی فراهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها