بهداد سلیمی: از همه ورزشکاران برای بازی‌های آسیایی رخصت می‌گیرم

قوی‌ترین مرد جهان پرچمدار ایران شد

به نام‌های بزرگی چون محمود نامجو، عبدالله موحد، رضا سوخته‌سرایی، آرش میراسماعیلی، علی دایی، حسین رضازاده و صمد نیکخواه‌بهرامی، حالا باید نام بهداد سلیمی را هم اضافه کرد؛ پرچمدار کاروان ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی.
کد خبر: ۷۰۳۷۷۰

اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که ظاهرا چهارشنبه گذشته برای انتخاب پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون به جمع‌بندی رسیده بودند، صبح دیروز از میان حمید سوریان، احسان حدادی و بهداد سلیمی، سومی را به عنوان پرچمدار معرفی کردند. شاهرخ شهنازی، دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی المپیک در پایان پانزدهمین نشست هیات اجرایی، با اشاره به انتخاب پرچمداران ایران برای دو رویداد مهم المپیک نوجوانان و بازی‌های آسیایی گفت: با درنظر‌گرفتن تمام شرایط و بررسی حضور تیم‌های مختلف کاروان در دهکده ورزشکاران در زمان برپایی افتتاحییه بازی‌ها تصمیم گرفتیم بهداد سلیمی قهرمان فوق‌سنگین وزنه‌برداری جهان و المپیک و دارنده عنوان قوی‌ترین مرد جهان را به‌عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران اعزامی به هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی انتخاب کنیم.

این انتخاب بهترین خبر بود تا بهداد سلیمی تمرینات پرفشار این هفته را از همان شنبه با انگیزه آغاز کند. قهرمان المپیک 2012 لندن که صبح دیروز از طریق یک پیامک در جریان انتخابش به عنوان پرچمدار کاروان ایران در اینچئون قرار گرفت، با ابراز خوشحالی از این تصمیم گفت: این برای نخستین بار است که افتخار پرچمداری کاروان ورزشی کشور نصیب من می‌شود. به همین خاطر از این موضوع واقعا خوشحالم و با اطمینان می‌گویم این افتخار برای من به اندازه کسب مدال طلای المپیک ارزش دارد.

بهداد سلیمی درحالی به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی کشورمان انتخاب شد که پیش از او از جمع وزنه‌برداران، محمود نامجو دوبار در سال‌های 1951 و 1958 و حسین رضازاده یک‌بار در سال 2006، در بازی‌های آسیایی پرچمدار کاروان ورزشی کشورمان بودند. جالب آن‌که در هر سه نوبت قبلی نامجو و رضازاده، مدال طلای بازی‌های آسیایی را هم به دست آوردند.

وزنه‌بردار فوق سنگین کشورمان با اشاره به این موضوع گفت: احساس بسیار خوبی دارم که بعد از بزرگانی چون محمود نامجو و حسین رضازاده، به عنوان سومین وزنه‌بردار ایرانی پرچمدار کاوران ورزشی کشورم می‌شوم. مطمئن باشید من هم مثل آنها تمام تلاشم را برای کسب مدال طلا انجام خواهم داد تا افتخار پرچمداری کاروان ایران برای من با کسب خوش رنگ‌ترین نشان بازی‌ها توام شود.

سلیمی همچنین با تشکر از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که او را به عنوان پرچمدار کاروان ایران در اینچئون معرفی کردند، گفت: جا دارد از همه ورزشکاران افتخارآفرین کاروان ایران، بخصوص آنهایی که از من سابقه بیشتری دارند بابت پرچمداری کاروان ایران در بازی‌های آسیایی رخصت بطلبم. انتظار مردم از من به عنوان کسی که عنوان قوی‌ترین مرد جهان را به دست آورده همیشه بالا بوده است و حالا با انتخاب من به عنوان پرچمدار کاروان ایران، مسئولیت بیشتری را روی شانه‌هایم احساس می‌کنم.

امیدوارم برای کشورم نماینده شایسته‌ای در بازی‌های آسیایی باشم و با کسب مدال طلای فوق سنگین، همچون بازی‌های آسیایی اینچئون باعث خوشحالی هموطنانم شوم.

هشت سال از آخرین باری که یک وزنه‌بردار، پرچمدار کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های آسیایی شد می‌گذرد. آخرین بار حسین رضازاده، پیشرو کاروان ایران شد. رضازاده که مثل سلیمی از این انتخاب کمیته ملی المپیک خوشحال است، گفت: پرچمدار بودن از بزرگ‌ترین افتخاراتی است که در طول عمر ورزشی یک ورزشکار نصیب او می‌شود. من در بازی‌های آسیایی 2006 این افتخار نصیبم شد و حالا خوشحالم که بار دیگر یک وزنه‌بردار به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شده است. رئیس فدراسیون وزنه‌برداری افزود: ما به خاطر این تصمیم کمیته ملی المپیک، تغییرات اندکی در برنامه‌ریزی خود ایجاد کردیم تا بهداد سلیمی همراه مربیان و وزنه‌برداران سبک وزن در گروه اول به اینچئون اعزام شود. این گروه بیست و سوم شهریور به کره‌جنوبی می‌رود تا پنج روز قبل از مراسم افتتاحیه در دهکده مسابقات مستقر شود.

رضازاده که با جام‌جم صحبت می‌کرد از پرچمداری خود در بازی‌های آسیایی دوحه هم خاطرات کوتاهی به زبان آورد: روز برگزاری مراسم افتتاحیه، ورزشکاران را بدون کوچک‌ترین اتلاف وقتی با وسایل نقلیه از دهکده ورزشکاران به استادیوم محل برگزاری مراسم افتتاحیه بردند، اما در پایان مراسم دیگر هیچ ماشینی نبود تا ورزشکاران را به دهکده برگرداند. به همین خاطر مجبور شدیم زیر باران شدید شهر دوحه و با لباس‌هایی کاملا خیس به دهکده برگردیم. البته خود مراسم هم واقعا طولانی بود و ورزشکاران مجبور بودند چیزی در حدود سه ساعت بایستند تا مراسم افتتاحیه تمام شود.

دلایل انتخاب سلیمی

علیرضا دبیر نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل انتخاب بهداد سلیمی به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی کره‌جنوبی گفت: اگر به تاریخچه انتخاب پرچمدار ایران نگاه کنیم در سال 1964 در بازی‌های آسیایی توکیو یکی از دلایل ضربه خوردن جهان پهلوان تختی پرچمدار نبودن او بود یا این‌که در سال 1968 مکزیک پرچم به مهدیزاده داده نشد که لطمات زیادی را به تیم وارد کرد.

وی ادامه داد: در گذشته تمام کاروان با هم می‌رفتند و با هم برمی‌گشتند و به همین دلیل تصمیم‌گیری متفاوت با زمان حال بود، اما از المپیک 2000 سیدنی نحوه اعزام تیم‌ها فرق کرد و رشته‌هایی مانند کشتی که مسابقات آنها در روزهای پایانی برگزار می شد دیرتر اعزام می‌شدند. امروز هم در این خصوص بحث شد و من گفتم که بحث پرچمداری را جنسیتی نکنند و برای زن و مردم تفاوت قائل نشوند. نایب رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: استدلال من این بود که ورزشکاری که مدال‌های بیشتری دارند در اولویت هستند و با توجه به شرایطی که بهداد سلیمی داشت این ورزشکار را انتخاب کردیم. حمید سوریان هم شانس بالایی برای پرچمداری کاروان ایران داشت، اما به دلیل این‌که تیم ملی کشتی دیرتر به مسابقات اعزام می‌شود، سلیمی پرچمدار کاروان ایران شد.

پرچمداران مدال‌آور

از 66 سال پیش که کاروان ورزشی کشورمان برای نخستین بار چمدان‌هایش را بست تا در یک مسابقه بین‌المللی شرکت کند، بحث انتخاب پرچمدار، همواره یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بود. جالب آن‌که در اولین انتخاب، کسی غیر از ورزشکاران حاضر در کاروان ایران، مسئولیت حمل مشعل را در مراسم افتتاحیه المپیک 1948 لندن بر عهده گرفت. اولین ورزشکاری که پرچمدار کاروان ایران شد هم محمود نامجود بود. ستاره سبک وزن آن روزهای وزنه‌برداری دنیا که در سال 1949 اولین مدال طلای تاریخ ورزش ایران را در مسابقات جهانی به دست آورد، هم در بازی‌های آسیایی 1951 دهلی و هم در بازی‌های المپیک 1952 پرچمدار کاروان ایران در مراسم افتتاحیه شد.

در این میان به جز آرش میراسماعیلی و صمد نیکخواه بهرامی که در بازی‌های آسیایی 1998 و 2010 پرچمدار کاروان ایران بودند و به مدال برنز رسیدند، سایر پرچمداران کاروان کشورمان در این رقابت‌ها به مدال طلا رسیدند. حتی علی دایی هم که بعد از پرچمداری کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2002 به دلیل درگذشت پدرش، مجبور شد به تهران برگردد، پس از قهرمانی تیم فوتبال ایران مدال طلای خود را دریافت کرد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها