مستند «5 دوربین شکسته» در هشتاد‌و پنجمین دوره اسکار نامزد دریافت جایزه بود

فیلم‌های سینمایی و مستند تلویزیون در حمایت از قدس

کد خبر: ۶۹۸۳۵۳
فیلم‌های سینمایی و مستند تلویزیون در حمایت از قدس

در هفته برنامه‌های تلویزیونی حمایت از قدس و افشاگری علیه حقوق بشر آمریکایی که تا یکشنبه هفته آینده، مصادف با سالگرد شکست منافقان در عملیات مرصاد ادامه دارد، 32 فیلم سینمایی و تلویزیونی و 25 فیلم مستند از شبکه‌های مختلف تلویزیون به نمایش در می‌آید.

قدس به روایت قصه

شبکه یک جمعه فیلم سینمایی ریسمانی نزدیک‌تر از رگ را به تماشاگران این شبکه ارائه می‌کند. شبکه دو در هفته حمایت از قدس شریف 9 فیلم سینمایی آماده پخش کرده است؛ پنجشنبه ساعت 14 و 30 دقیقه فیلم سینمایی سینه‌سرخ پخش می‌شود و تکرار این فیلم جمعه و شنبه هفته آینده 30 دقیقه بامداد نیز به نمایش در می‌آید. در همین روز از 9 و 30 دقیقه صبح، به ترتیب فیلم‌های هفت سنگ، ناجی علی و بچه‌های محله الرشید از شبکه دو پخش می‌شود.

شبکه دو برای جمعه دو فیلم سینمایی قناری و گیلعاد را در نظر گرفته که قناری ساعت 9 و 30 دقیقه صبح جمعه به نمایش در می‌آید و گیلعاد 17 و 30 دقیقه پخش می‌شود.

شبکه سه فردا ساعت 24 فیلم سینمایی وفا، پنجشنبه 10 و 30 دقیقه صبح فیلم سینمایی ویرانگر و جمعه ساعت 16 آتش پنهان را پخش می‌کند.

شبکه چهار نیز از امروز ساعت 11 سه فیلم سینمایی به نام‌های صفحه هشت، خارج از قانون و سرزمین فراوانی را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذارد.

شبکه تهران جمعه 13 و 30 دقیقه سینمایی بازمانده را پخش می‌کند و در همین روز ساعت 10 و 15 دقیقه علاقه‌مندان به فیلم‌های سینمایی می‌توانند بیننده آزادی سرخ در شبکه آموزش باشند. شبکه پویا پنجشنبه ساعت 21 کارتون پرستوهای سرزمین کنعان را برای کودکان و نوجوانان به نمایش می‌گذارد. گفتنی است؛ دو فیلم سینمایی سایه‌های شهر و برگی برای زیتون پنجشنبه و جمعه به ترتیب ساعت 24 و 13 و 30 دقیقه از شبکه شما پخش می‌شود.

قدس در قاب مستند

همچنین شبکه‌های تلویزیون مستندهایی درباره قدس و سرزمین‌های اشغالی به مخاطبان ارائه می‌کند که تصاویری از واقعیت‌ها و ناگفته‌های اشغال قدس را تشریح می‌کنند.

شبکه مستند در این هفته به جای نمایش مستندهای خارجی ساعت 22 هر شب مستندی درباره جنایات رژیم صهیونیستی به نمایش می‌گذارد. پنج دوربین شکسته، رنگ آب، ارتباطات اسرائیل، بنت جبیل، مارون الراس، مجتبی و خالد و وقتی که آنها آمدند، از جمله این مستندها هستند.

پنج دوربین شکسته که یکی از جنجال‌برانگیزترین مستندهای تاریخ اسکار نیز هست، همزمان با روز قدس، جمعه ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند داستان سال‌ها مقاومت فلسطینیان ساکن روستای بلعین است که برای باز پس‌ گیری اراضی خود از غاصبان رژیم اشغالگر قدس از سال‌ها پیش هرهفته تظاهرات می‌کنند و با ارتش این رژیم غاصب درگیر هستند.

این مستند، شامل پنج داستان مختلف درباره‌ عماد برنات، خانواده او و مردم روستای بیلین در کرانه غربی است. هر دوربین شکسته برنات، با خود داستانی درباره مقاومت دارد. دوربین‌های عماد که هر یک ناظر بخشی از این حوادث وحشتناک در دوره‌های مختلف‌ است، یکی پس از دیگری مورد اصابت گلوله قرار گرفته یا شکسته می‌شود.

پنج دوربین شکسته روایتگر بخشی از تاریخ خاورمیانه از زاویه دید یک شهروند شجاع فلسطینی است که در هشتاد و پنجمین دوره از جوایز اسکار نامزد شد، اما کارگردان آن را به جرم فلسطینی بودن در بدو ورود به ایالات متحده بازداشت کردند و با وساطت مایکل مور آزاد شد. همچنین مایکل مور بعد از این که این مستند با ناداوری جایزه اسکار را دریافت نکرد، از کارگردان آن عذرخواهی کرد.

«رنگ آب» به بحران آب در غزه می‌پردازد که از سوی رژیم صهیونیستی بر مردم تحمیل شده است. این رژیم آب را بر غزه بسته و در حالی که کودکان غزه از آب سالم شرب محرومند از این آب برای ساخت استخر پرورش ماهی استفاده می‌کند. این مستند را می‌توانید فردا 15 و 30 دقیقه از شبکه مستند تماشا کنید.

ارتباطات اسرائیلی که در دو قسمت قاچاق اعضای بدن از سوی صهیونیست‌ها را به نمایش می‌گذارد، فردا 15 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند برای اولین‌بار تصاویری باورنکردنی از قاچاق اعضا از دل سرزمین‌های اشغالی ارائه می‌کند و نشان می‌دهد، دزدی و قاچاق اعضا نه تنها فلسطینیان بلکه خود مردم سرزمین اشغالی را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

وقتی آنها آمدند خاطرات تلخ بانوان مبارز لبنانی و فلسطینی را به نمایش می‌گذارد که در زندان‌های رژیم صهیونیستی، شرایط بد و باورنکردنی را تجربه کرده‌اند. این مستند ساعت 17 روز جمعه پخش می‌شود.

خیابان یکطرفه که به بررسی مواضع آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از جمله مخالفت با صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد و نقش لابی‌های صهیونیستی می‌‌پردازد، جمعه 23 و 30 دقیقه از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

شبکه یک مستندهای پایداری در قاب، بنت جبیل و ذخیره بی‌پایان را برای هفته حمایت از قدس در نظر گرفته است. مستند پایداری در قاب در هفت قسمت تهیه شده و بنت جبیل کاری از سعید ابوطالب است که در شش قسمت به نمایش درمی‌آید. همچنین از امروز سه مستند 20 دقیقه‌ای با عنوان ذخیره بی‌پایان به‌مناسبت سالروز حمایت از قدس در سراسر دنیا، از شبکه یک پخش می‌شود.

همچنین مستندهای اشک‌های غزه، رنگ و آب، ارتباط اسرائیلی، فرزندان فلسطین و وقتی آنها آمدند از شبکه دو به نمایش درخواهد آمد. این مستندها هر شب ساعت 21 پخش می‌شود و همچنین هر روز ساعت 8 و 30 دقیقه علاقه‌مندان می‌توانند شاهد پخش مستند فلسطین 50 سال اسارت در این شبکه باشند.

شبکه سه این هفته مستند داستان فلسطین را هر روز 11 و 30 دقیقه به مخاطبان خود ارائه می‌کند و مستند فرزندان فلسطین را برای پنجشنبه 16 و 30 دقیقه، برای آزادی را جمعه 9 و 30 دقیقه و آنچه که از غزه ندیده‌اید را جمعه 13 و 30دقیقه در نظر گرفته است.

شبکه چهار هر شب 22 و 30 دقیقه مستندی در جهت حمایت از فلسطین به نمایش می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به نزدیک، دور، وقتی آنها آمدند، آمریکایی بنیادگرا، نغمه‌های فلسطینی و مرگ یک آرمانگرا اشاره کرد.

بینندگان شبکه تهران نیز می‌توانند شاهد مستندهای غزه، پنج دوربین شکسته و پیام‌های غزه باشند. مستند غزه به کارگردانی سعید صادقی و محصول گروه روایت فتح است و به حمله ارتش اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه اشاره می‌کند. کمک‌هایی که تنها از طریق همین آبراه امکان‌پذیر است.

پیام‌های غزه کاری از باشگاه خبرنگاران جوان است که سه‌شنبه ساعت 40 دقیقه بامداد به نمایش درمی‌آید و روایتی است از جنایات ارتش اسرائیل در محاصره شهر غزه همراه با تصاویر جنایات این ارتش در سال 2008.

شبکه قرآن و معارف نیز هر شب ساعت 21 مستندهایی در این زمینه به علاقه‌مندان ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به قصه‌های قدس، دوباره اسیر نمی‌شوی، دیوار شکسته و بازگشت قدس 1 و 2 اشاره کرد. مستند داستان اشغال نیز جمعه ساعت 16 از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه قرآن و معارف همچنین هر روز ساعت 9 بامداد مستندی با عنوان مستند قرن را که درباره شهدای غزه است، به علاقه‌مندان ارائه می کند. (روابط عمومی معاونت سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها