داعش مسیحیان را مجبور به پرداخت جزیه کرد

گروه تروریستی و تکفیری داعش در شهر موصل با صدور بیانیه‌ای مسیحیان این شهر را تهدید کرد که سه راه بیشتر پیش روی خود ندارند: یا باید مسلمان شوند، یا جزیه پرداخت کنند یا کشته خواهند شد.
کد خبر: ۶۹۷۳۱۰

به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، بر اساس این بیانیه، ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش دیروز ـ شنبه ـ را به عنوان آخرین مهلت برای مسیحیان تعیین کرد.

در این بیانیه آمده است از امروز به بعد هر کدام از مسیحیان مسلمان نشده یا جزیه پرداخت نکند از دم تیغ گذرانده خواهد شد.یکی از ساکنان موصل گفته است، این بیانیه پنجشنبه هفته گذشته در مساجد پخش و قرائت شد. تاکنون هزاران مسیحی ساکن شهر موصل از این شهر خارج شده و به کردستان عراق پناه برده‌اند.به گفته مسئولان محلی، این شهر بیش از 5000 مسیحی را در خود جای داده بود، اما هم‌اکنون کمتر از 200 نفر مسیحی در موصل باقی مانده‌اند.گفته می‌شود داعش در مناطق تحت کنترل خود بویژه شهرهای بزرگ نهادهای دولتی همانند آنچه در یک کشور مستقل وجود دارد ایجاد کرده و از شبه‌نظامیان غالبا خارجی برای کنترل شهرها استفاده می‌کند.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، داعش هم‌اکنون دادگاه‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، نهادهای خدمات شهری، نیروی نظامی و دیگر نهادهای دولتی خاص خود را در شهرهای تحت کنترل تاسیس کرده و با استفاده از آنها این مناطق را اداره می‌کند.در یک خبر دیگر گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد نیروهای گروه تروریستی داعش، در پی اشغال یک حوزه گازی بزرگ در استان حمص سوریه، دست‌کم 90 نفر از نیروهای دولتی، نگهبانان غیرنظامی و کارکنان این حوزه را کشته‌اند.

بازگشت جلال طالبانی

در زمینه تحولات سیاسی عراق روز گذشته اعلام شد جلال طالبانی، رئیس‌جمهور این کشور که در پی سکته مغزی از 5/1 سال پیش برای درمان به آلمان رفته بود، به کشور بازگشته است.به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری وردنا، دولت کردستان عراق دیروز ضمن تائید خبر بازگشت جلال طالبانی اعلام کرد به دلیل بالا بودن درجه حرارت هوا و همزمان شدن بازگشت او با ماه رمضان و شرایط امنیتی و سیاسی جاری عراق مراسم استقبالی از وی به عمل نخواهد آمد.قباد طالبانی، پسر رئیس‌جمهور عراق و معاون نخست‌وزیر کردستان طی یک کنفرانس خبری از شهروندان کرد خواست که در مراسم بازگشت پدرش امنیت و ثبات را مدنظر قرار دهند و برای نشان دادن شادی خود از شلیک تیر هوایی خودداری کنند. در پی بستری شدن جلال طالبانی، وی فقط یک بار و هنگام برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز بیست و نهم آوریل ٢٠١٤ در رسانه‌ها ظاهر شد.

گزارش‌ها حاکی از این واقعیت است که بعید به نظر می‌رسد طالبانی بتواند به مسئولیت قبلی خود در مقام ریاست جمهوری عمل کند و بنابراین پارلمان عراق باید تا روز سه‌شنبه آینده، فرد دیگری را به جانشین او معرفی کند. سلیم الجبوری، رئیس پارلمان ضمن تائید این مطلب می‌گوید درباره تعیین نخست وزیر جدید نیز گروه‌های سیاسی این کشور، تصمیم فراکسیون «هم​پیمانی ملی» را خواهند پذیرفت. جبوری ضمن اشاره به این‌که سخن گفتن درخصوص انتخاب نوری مالکی برای بار سوم به سمت نخست وزیری عراق هنوز زود است، افزود: هم​پیمانی ملی تاکنون نامزد نخست‌وزیری عراق را قطعی نکرده است، ولی جریان‌های سیاسی در عراق هر تصمیمی را که هم​پمانی ملی در این خصوص اتخاذ کند، خواهند پذیرفت. برای پست ریاست جمهوری عراق از فواد معصوم و برهم صالح، از شخصیت‌های کرد و برای نخست وزیری از نوری المالکی و احمد چلبی نام برده می‌شود.

آخرین خبر مربوط به عراق این‌که روز گذشته اعلام شد یک عامل انتحاری با یک خودروی مملو از مواد منفجره به یک ایست ‌بازرسی در جنوب بغداد برخورد کرده و باعث کشته شدن دست‌کم 9 نفر از جمله چهار مامور پلیس شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها