سال 2006 وقتی آمریکا به یونان در نیمه‌نهایی باخت، اسپانیا از فرصت بازی‌های جهانی بسکتبال استفاده کرد و تا قهرمانی پیش رفت

اسپانیا به دنبال دومین جام در خانه

بازی‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی و درخشش ملی‌پوشان والیبال در لیگ جهانی، توقع مردم را از ورزش‌های توپ و تور بیشتر کرده است، به طوری که اکنون همگان از بسکتبال هم انتظار درخشش در سطح رقابت‌های جهانی دارند.
کد خبر: ۶۹۵۹۲۹

رقابت‌های جهانی بسکتبال از هشتم شهریور در اسپانیا آغاز می‌شود. تیم ملی بسکتبال که برای دومین بار روانه این بازی‌ها می‌شود با تیم میزبان، فرانسه، مصر، صربستان و برزیل همگروه است. ایران چهار سال پیش در بازی‌های ترکیه فقط موفق به شکست دادن تونس، نماینده بسکتبال آفریقا شد و از گروه خود صعود نکرد. با این حال ملی‌پوشان بسکتبال ایران در غیاب حامد آفاق و صمد نیکخواه‌بهرامی که به دلیل مصدومیت نتوانستند تیم را همراهی کنند پایین‌تر از آمریکا، اسلوونی، کرواسی و برزیل در گروه خود قرار گرفتند.

با توجه به تیم‌های گروه ایران باید گفت امسال نیز ملی‌پوشان کار راحتی ندارند، اما در اوج بازی نسل طلایی بسکتبال ایران انتظار می‌رود شاهد درخشش بازیکنان باتجربه بسکتبال ایران دست‌کم برابر تیم‌هایی مانند مصر، برزیل و صربستان باشیم.

بازی با اسپانیا و فرانسه فرصت رویارویی بسکتبال ایران با برترین‌های بسکتبال دنیاست که هر کدام صاحب عناوین خاصی در بسکتبال هستند. فرانسه با قهرمانی در جام ملت‌های اروپا سال 2013 و تعدادی از بازیکنان شاغل در NBA گام به میدان بازی‌ها می‌گذارد و اسپانیا نیز با پشتوانه ده سال افتخارآفرینی در بازی‌های المپیک، جهانی و قهرمانی اروپا.

اسپانیا در سطح باشگاهی هم پیشرفت‌های زیادی کرده که حضور پنج تیم از لیگ اسپانیا در لیگ امسال باشگاه‌های اروپا نشان‌دهنده سطح پرقدرت بسکتبال تیم میزبان رقابت‌های جهانی است.

شهرها و امکانات بازی‌ها

هفدهمین دوره رقابت‌های جهانی بسکتبال با تازه ترین دستاوردهای تیم‌ها در راه است. در این دوره ۲۴ تیم از ۲۱۳ فدراسیون تحت هدایت فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) حضور دارند که در شش شهر، رقابت‌ها را برگزار می‌کنند.

اسپانیا برای رسیدن به این میزبانی رقابت خود را با ۹ کشور دیگر از دهم ژانویه ۲۰۰۸ آغاز کرد و توانست در روز بیست و پنجم می ‌۲۰۰۹ در مراسمی رسمی با 11 رای عنوان میزبان جام جهانی در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص دهد.

اسپانیا صاحب بسکتبال بوده و یکی از کشور‌های برتر اروپا در سطح ملی و باشگاهی است. اسپانیا در این دوره، خود را برای رویدادی آماده می‌کند که در آن سابقه قهرمانی دارد. سال ۲۰۰۶ در سایتامای ژاپن، اسپانیا موفق شد با شکست یونان برای نخستین بار قهرمانی در تاریخ جام‌های جهانی را تجربه کند. این تیم باز هم با رویای گرفتن جام قهرمانی پا به این رقابت‌ها می‌گذارد.

شش شهر اسپانیا میزبان این مسابقه‌ها هستند که عبارتند از: مادرید، بارسلونا، سویا، گرانادا، گاناریا و بیلبائو.

بازی‌های شهر مادرید در سالن پالاسیو دیپورته دلا د کومونیداد برگزار می‌شود. پایتخت اسپانیا در آخرین سر شماری سال ۲۰۱۳ بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر یکی از کاندیدا‌های میزبانی المپیک ۲۰۲۰ بود که در این راه ناکام ماند.

مادرید فقط در مرحله حذفی بازی‌های جهانی میزبان است. دیدار پایانی جام جهانی این دوره نیز دراین شهر برگزار می‌شود. تالار بازی‌های این شهر در سال ۱۹۶۰ ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ براثر یک حادثه در آتش سوخت، اما در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۴ میلیون یورو به صورت بسیار مدرن بازسازی شد. این تالار هم اکنون با گنجایش13 هزار و 700 نفر یکی از میزبانان جام جهانی بسکتبال است.

زمانی که نام بارسلونا به میان می‌آید، بدون شک هر کس به یاد فوتبال می‌افتد اما صحبت از میزبانی بارسلونا در بازی‌های جام جهانی بسکتبال است.

این شهر در ایالات کاتالونیا قرار دارد که جزء ایالت‌های جدایی‌طلب در اسپانیاست. در آخرین سرشماری، جمعیت این شهر بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر اعلام شده که بعد از مادرید پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیاست. بارسلونا از نظر جمعیت جز و ده شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

سالن این شهر نیز پالائو سنت جوردی نام دارد که در سال ۱۹۹۰ توسط یک معمار ژاپنی برای المپیک بارسلونا ساخته شد و اکنون با گنجایش 17 هزار نفر یکی از مجلل‌ترین سالن‌های مسابقه‌هاست. این سالن تاکنون سه بار میزبان مرحله پایانی رقابت‌های یورو لیگ در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ بوده است.

سراغ سالن میزبان گروه اول بازی‌های جام جهانی می‌رویم، در شهر گرانادا. گروهی که تیم ملی بسکتبال ایران در آن حاضر است.

سالن بازی‌ها پالاسیو مونیسیپال د دیپورتس د گرانادا نام دارد. گرانادا از جمله شهر‌های تاریخی اسپانیاست که بارها در جریان جنگ‌های بین مسلمانان و مسیحیان دست به دست شده است. این شهر در کنار کوه سیرا نوادا قرار گرفته است. جمعیت این شهر چیزی نزدیک به 250 هزار نفر تخمین زده شده است. سالن برگزاری بازی‌ها در این شهر، گنجایش 9 هزار نفر را دارد. این سالن در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۷ میزبانی رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های اروپا را به عهده داشت.

در روزهای گذشته ایرانی‌های علاقه‌مند به تماشای بازی‌های جام جهانی برای سفر به این شهر اقدام کرده‌اند تا از نزدیک شاهد نمایش بسکتبالیست‌های ایرانی باشند.

سویا، یکی از قدیمی ترین شهر‌های اسپانیا با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت است که جمعیتی نزدیک به ۷۰۵ هزار نفر دارد. این شهر میزبان رقابت‌های گروه دوم جام جهانی بسکتبال است. نام سالن این شهر سن پائولو نام دارد. سالنی که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد و سالن اختصاصی تیم سویای اسپانیا در رقابت‌های باشگاهی است. این سالن گنجایش7200 نفر را دارد که کوچک‌ترین سالن بین میزبانان جام جهانی است.

شهر میزبان گروه سوم بازی‌های جام جهانی بسکتبال یعنی بیلبائو، در مرکز ایالت باسک قرار دارد. جمعیت آن نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر است. سالن میزبان این شهر بیزکایا آره نا نام دارد که سالن اختصاصی تیم بیزکایا بیلبائو بسکت است. این سالن 16 هزار و 200 نفر گنجایش دارد و جزو سالن‌های بزرگ این دوره از رقابت‌هاست.

در ایالت لاس پالماس، شهر گاناریا هم میزبان بازی‌هاست. درواقع همان مجمع الجزایر قناری است. این شهر در سال ۱۴۷۸ پایه‌گذاری شد و در ۲۰۰ کلیومتری شمال غربی قاره آفریقا در اقیانوس اطلس قرار دارد. سالن اختصاصی این شهر گران گاناریا آره ناست و در مارس ۲۰۱۴ با مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیون یورو بازسازی شد. ظرفیت این سالن 9700 نفر است.

همه ستاره‌های میزبان

اسپانیا پیش از این یک بار در سال ۱۹۸۶ میزبان بازی‌های جام جهانی بسکتبال بود.

خوان کارلوس ناوارو، رودی فرناندز، خوزه کالدرون، سرخیو رودریگز،ریکی روبیو، ایباکا، پائو و مارک گسول همراه پابلو آگوئیلار بازیکنان شاخص تیم ملی اسپانیا هستند که برای زنده کردن خاطرات قهرمانی سال 2006 جهان، این بار در خانه گام در عرصه رقابت‌ها می‌گذارند.

هر کدام از این نفرات، بازیکنان بزرگی در دنیای بسکتبال امروز هستند مانند برادران گسول. پائو در لیکرز توپ می‌زند اما در نقل و انتقالات NBA پیشنهادهایی از جانب شیکاگو و سن آنتونیو دارد.مارک گسول هم‌تیمی حامد حدادی در تیم ممفیس بود که اکنون در این تیم کاملا جا افتاده است. ریکی روبیو از جوانان مطرح بسکتبال اسپانیا در المپیک 2008 پکن بود که خیلی زود استعدادش برای بازی کردن در NBA کشف شد، اما بدشانسی ریکی مانع پیشرفت سریع‌تر او بود. با این حال هم‌اکنون ریکی روبیو در تیم مینه سوتای آمریکا جایگاه خود را پیدا کرده است.

سایر نفرات تیم ملی اسپانیا نیز در تیم‌هایی مانند رئال مادرید و بارسلونا بازی می‌کنند که در بسکتبال اروپا از مدعیان قهرمانی به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد اسپانیا با قبول میزبانی بسکتبال جام جهانی، در شرایطی که دوران نسل بازیکنان طلایی این کشور رو به اتمام است، یک قهرمانی دیگر می‌خواهد. هرچند با ورود تیم آمریکا با تمام قدرت، تحقق این رویا سخت است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها