ژرمن‌ها با شایستگی فاتح جام بیستم شدند

قهرمانی آلمان در وقت اضافه

یک ماه اشک و لبخند، دیشب با قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014 به پایان رسید.
کد خبر: ۶۹۵۶۶۸

تک گل ماریو گوتسه در دقیقه 113 از وقت اضافی، شادی را به خانه ژرمن ها برد. مقاومت آرژانتین برابر تیم شایسته و پرقدرت آلمان در فینال جام جهانی بیستم 113 دقیقه دوام آورد و ژرمن ها در ادامه کامیابی خود در این رقابت ها با کسب برتری یک برصفر برابر یاران لیونل مسی ، بر جام قهرمانی بوسه زدند و چهارمین ستاره را به نشانه چهارمین قهرمانی جام جهانی از آن خود کردند. دیدار فینال بیستمین دوره رقابت های جام جهانی در حالی شب گذشته در برزیل برگزار شد که پیش از آغاز مسابقه، تصور غالب پیروزی آسان آلمان​ها بود تصوری که ریشه در عملکرد و بازی های گذشته دو تیم داشت؛ جایی که آلمان‌ها با گذشتن از سد بزرگانی چون پرتغال، فرانسه و برزیل مقتدرانه به دیدار نهایی گام گذاشته بودند حال آن که آرژانتین در مقابل تک حریف صاحب نام خود در این رقابت ها یعنی هلند، به زحمت و در ضربات پنالتی صاحب برتری شده بود. با وجود این وقتی یک تیم ستاره ای چون لیونل مسی را در ترکیب خود دارد ناخودآگاه همگان منتظر حرکات انفجاری و تغییر سرنوشت بازی به وسیله چنین ستاره ای می​نشینند اما در میدان عمل مسی با وجود همه تلاشی که داشت نتوانست پیش‌بینی ها را نقش بر آب کند و او نیز همچون دیگران در پایان بازی با حسرت شاهد بالا بردن جام قهرمانی به وسلیه فیلیپ لام کاپیتان آلمان ها بود. در حقیقت تیم یکدست یواخیم لو با ارائه بازی روان و برتر و حاکمیت نسبی بر توپ و میدان در نهایت با تک گل ماریو گوتسه، آرژانتین را نیز همچون دیگر مدعیان از سر راه برداشت تا برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شود.

آنچه که در ماراکانا گذشت

عقربه‌های ساعت 23 و 30 دقیقه به وقت تهران را نشان می دهد ، همه نگاه‌ها متوجه ورزشگاه ماراکانای ریو دوژانیروی برزیل است ، جایی که بی تردید تلخ ترین فینال تاریخ برای پرافتخار ترین تیم دنیا یعنی برزیل آغاز می‌شود. اهالی سرزمین قهوه که آرزو داشتند جشن سامبای باشکوهی با فتح ستاره ششم جام جهانی در این ورزشگاه برپا کنند، اینک نه تنها خبری از تیم طلایی پوش آنها در این دیدار نیست که دو رقیب دیرین آنها برای کسب این ستاره به مصاف هم رفته‌اند. قهرمانی آلمان یعنی تازه شدن داغ دل برزیلی ها و قهرمانی آرژانتین یعنی پایکوبی هواداران رقیب سنتی در ریودو ژانیرو آن هم رقیبی که در مستطیل سبز سال‌ها او را دشمن خود می پندارند. اما یکشنبه شب این ورزشگاه فقط متعلق به برزیلی ها نیست و صدها میلیون دوستدار فوتبال نگاهشان متوجه ماراکاناست ، آلمان یا آرژانتین کدامیک بر ستاره های خوشبختی و غرور آمیز روی سینه خود می‌افزایند؟

این پرسشی بود که همگان به دنبال یافتن پاسخش بودند؛ ژرمن ها با ترکیب مانوئل نویر، بندیکت هووتس، متس هوملس، سامی خدیرا، باستین شواین اشتایگر، مسوت اوزیل، میروسلاو کلوزه، توماس مولر، فیلیپ لام، تونی کروس و جروم بوآتنگ و ملی​پوشان آرژانتین نیز با سرخیو رمرو، اسکوئل گارای، مارسلو زابالتا، بیلیا، انزو پرز، گونسالو هیگواین، لیونل مسی، خاویر ماسکرانو، مارتین دمیکلیس، مارکوس روخو و اسکوئل لاوتزی گام به این کارزار گذاشتند.

میدان‌داری ژرمن‌ها، مقاومت آرژانتینی‌ها

با وجود این‌که نظرسنجی ها و دیدگاه ها کارشناسان پیش از بازی حاکی از برتری آلمان در این دیدار بود اما در میدان عمل آرژانتین در وقت های قانونی و اضافی با تکیه بر همان روشی که خود را تا فینال بالا کشیده بود یعنی بستن روزنه های دفاعی و و بهره گیری از تاکتیک ضد حمله خیلی زود نشان داد که به هیچ عنوان یک تیم از پیش بازنده نیست و بلکه با برنامه و با هدف مهار ستارگان آلمان گام به این مسابقه گذاشته است. آلمان که در این جام علاوه بر درهم کوبیدن برزیل تیم های سرشناسی چون فرانسه و پرتغال را نیز در بازی های گذشته خود مغلوب کرده بود. در این دیدار نیز برتری ملموسی در حاکمیت توپ و میدان داشت ، اما از نقطه نظر ایجاد موقعیت‌های خطرناک آرژانتین هم در طول 120 دقیقه چند بار تا آستانه فروپاشی دروازه نویر پیش رفت. هر چند در دقیقه 113 یار تعویضی آلمان‌ها یعنی گوتسه به زیبایی دروازه آرژانتین را گشود و آلمان‌ها برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شدند.

به هر ترتیب آلمان، تیمی که در طول جام بازی های قابل قبولی را به نمایش گذاشته بود در شرایط بر جام قهرمانی بوسه زد که پیش از این در طول تاریخ جام های جهانی هیچ گاه یک تیم اروپایی موفق به فتح جام جهانی در قاره آمریکا نشده بود. اما آلمان که آخرین بار 24 سال پیش در ایتالیا در جام‌جهانی 90 قهرمان شده بود ، این رکورد را نیز به نام خود ثبت کرد. همچنین در پایان بازی دستکش طلایی به مانوئل نویر دروازه‌بان آلمان رسید و او به عنوان بهترین دروازه‌بان این دوره از بازی‌ها انتخاب شد.

دقایق حساس بازی

دقیقه 3: اولین خطر جدی بازی را گونسالو هیگواین از دست داد و توپ او از مقابل خط عرضی دروازه آلمان بدون دخالت هیچ بازیکنی به بیرون رفت.

دقیقه 13: میروسلاو کلوزه نتوانست روی توپ ارسالی مولر تهدیدی برای دروازه آرژانتین ایجاد کند

دقیقه 20:‌ هیگواین توپ باد آورده حاصل از پاس اشتباه تونی کروس را در حالت تک به تک به بیرون زد تا ژرمن‌ها نفس راحتی بکشند.

دقیقه 29: هیگواین دروازه آلمان را باز کرد ، اما در موقعیت آفساید.

دقیقه 36: آندره شورله می توانست دروازه آرژانتین را باز کند ، اما کمک داور پرچم خود را بالا برد و آفساید اعلام کرد.

دقیقه 40: لیونل مسی چیزی نمانده بود دروازه را باز کند. او حتی نویر را نیز کنار زد اما بوآتنگ، مدافع مستحکم آلمان از روی خط توپ را برگشت داد.

دقیقه 44: سرخیو رومرو دروازه بان آرژانتین دروازه تیمش را نجات داد.

دقیقه 45: بندیکت هوودس با ضربه سر تیرک عمودی دروازه آرژانتین را روی ضربه کرنر ارسالی به لرزه درآورد.

دقیقه 46: گونسالو هیگواین باز هم خطرناک ظاهر شد اما باز هم در آفساید.

دقیقه 48: لیونل مسی می‌توانست دروازه آلمان را باز کند ، اما ضربه او با فاصله کمی به بیرون رفت.

دقیقه 56: برخورد هیگواین و نویر و اعلام ضربه خطا به نفع آلمان، اعتراض شدید هیگو این را به دنبال داشت.

دقیقه 59: ضربه سر میروسلاو کلوزه در دست های سنگربان آرژانتین آرام گرفت.

دقیقه 82: ضربه تونی کروس از کنار دروازه آرژانتین به‌بیرون رفت.

وقت‌های اضافه

دقیقه 2: شورله در محوطه شش قدم صاحب فرصت طلایی شد اما ضربه‌اش را به دست‌های رومرو کوبید.

دقیقه 7: پالاسیو در موقعیت کاملا تک به تک توپ را با ضربه‌ای از بالای سر نویر به بیرون زد.

دقیقه 23: گوتسه با مهار سینه پاس شورله را به گل تبدیل کرد تا ژرمن‌ها غرق شادی شوند.

دقیقه 27: ضربه سر مسی با اختلاف اندکی از بالای دروازه بیرون رفت.

اختتامیه‌ای برای یکدلی

مراسم اختتامیه جام جهانی 2014 پیش از برگزاری بازی فینال برگزار شد. در این مراسم مقامات سیاسی کشور های مختلف حضور داشتند و همزمان با آن نیروهای امنیتی زیادی در اطراف ورزشگاه ماراکانا حضور داشتند.شماری از نیروهای امنیتی با اسب در کنار ورزشگاه ماراکانا مستقر شدند تا نظم را در اطراف ورزشگاه برقرار کنند.

این مراسم 18 دقیقه طول کشید و موضوع آن درباره آزادی، شور و شوق، وحدت و جهان شمولی بود.

حاشیه های خواندنی فینال

قبل از شروع بازی سامی خدیرا هافبک تیم ملی آلمان هنگام گرم کردن دچار مصدومیت شد و با بدشانسی محض فینال جام جهانی را از دست داد و کرامر جایگزین او شد، اما این بازیکن نیز در دقیقه 30 به دلیل مصدومیت جایش را به شورله داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که کشورش میزبان دوره آتی جام جهانی است در ورزشگاه حاضر بود، در کنار خانم دیلما روسف رئیس جمهور برزیل، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و سپ بلاتر رئیس فیفا در ورزشگاه ماراکانا نظاره گر فینال بود.

قبل از شروع بازی ، کارلوس پویول کاپیتان تیم ملی اسپانیا قهرمان دوره گذشته جام جهانی ، جام را به ورزشگاه مارکانا آورد.

کاکا، دیوید بکام و پله، اسطوره های فوتبال دنیا، بازی‌را کنار یکدیگر از نزدیک نظاره می‌کردند.

فابیو کاناوارو، لوتار ماتیوس و دانیل پاسارلا کاپیتان‌های پیشین ایتالیا، آلمان و آرژانتین که سابقه بوسه زدن بر جام قهرمانی را دارند، قبل از بازی عکس یادگاری گرفتند.

پوتین رئیس جمهور روسیه در صحبتی که پیش از شروع بازی فینال با سپ بلاتر داشت، اعلام کرد اعتبار زیادی برای تامین هزینه های جام جهانی 2018 روسیه تخصیص داده و قول داد شرایط میزبانی آنها بهتر از 2014 باشد. وی گفت: جام بیست‌ویکم در 11 شهر روسیه برگزار می شود و این کشور امادگی دارد 20 میلیارد دلار برای برگزاری باشکوه بازی ها هزینه کند.

آرژانتینی‌های زیادی به شهر ریودوژانیرو آمده‌ بودند و بیشتر جمعیت حاضر در ورزشگاه ماراکانا را هواداران آرژانتین تشکیل می‌دادند و ساحل و فضاهای بیرونی ورزشگاه هم درتسخیر هواداران آرژانتینی بود.

رسانه ملی بخوبی جام جهانی را پوشش داد

رئیس رسانه ملی با تاکید بر این‌که صدا و سیما در روزهای گذشته بخوبی عمق جنایات صهیونیست ها را برای همگان به تصویر کشیده است ، پوشش خوب خبری و تصویری تمامی بازی‌های جام جهانی را یک موفقیت ارزشمند دانست.

عزت الله ضرغامی که دقایقی پس از آغاز فینال رقابت های جام جهانی ‌همراه مجید زین‌العابدینی در استودیوی برنامه تلویزیونی بیست، چهارده حضور یافته بود با بیان این‌که هدفش از حضور در پشت صحنه این برنامه ، قدردانی از تلاش عوامل برنامه بوده است، اظهار کرد: متاسفانه روزهای پایانی این دوره از رقابت های جام جهانی به دلیل جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه نه فقط به کام ایران که به کام تمامی دنیا تلخ شد و این عمل صهیونیست های جنایتکار حتی از این منظر نیز نشان داد که آنها هیچ اهمیتی به افکار عمومی دنیا نمی‌دهند.

رئیس رسانه ملی با بیان این‌که تصور بیخردانه صهیونیست‌ها مبنی بر گم شدن جنایاتشان در لوای اخبار جام جهانی نقش بر آب شد، افزود: آنها فکر می‌کردند که در فضای جام جهانی می توانند مردم دنیا را از جنایات گسترده خود بی‌خبر بگذارند غافل از این‌که رسانه‌های مستقل و حرفه ای دنیا از جمله شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران عمق این جنایات را برای تمامی دنیا آشکار می‌کنند.

ضرغامی با قدردانی از تمامی عوامل پوشش خبری و تصویری رقابت های جام جهانی در رسانه ملی تصریح کرد: در این مدت زحمات زیادی کشیده شد و در حالی که در موضوع خرید و حق رایت پخش تلویزیونی بازی‌ها بی‌مهری هایی شد ، اما با تلاش عوامل صدا و سیما و کمک دولت محترم خوشبختانه هم در حوزه صدا و هم در حوزه سیما، بازی های جام جهانی پوشش خوبی داده شد.

وی با قدردانی از اطلاع‌رسانی خوب، دقیق و گسترده شبکه‌های مختلف صدا و سیما پیرامون جام جهانی تصریح کرد: این شبکه ها در حد وسع خود بخوبی جام جهانی را پوشش دادند و البته برنامه تلویزیونی بیست، چهارده به عنوان محور برنامه‌های صدا و سیما بسیار موفق ظاهر شد؛ هم از کارشناسان و دیدگاه های کارشناسی بخوبی استفاده کردند و هم از فضای مجازی بخوبی بهره بردند.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: این موفقیت صدا و سیما در حالی رقم خورد که خیلی از کشورهای دنیا نتوانستند تمامی 64 بازی جام جهانی را پخش کنند ، اما با تلاش صورت گرفته صدا و سیمای ما به دلیل احترام به علاقه مردم کشورمان بخوبی این کار را انجام داد. از طرفی برای اولین بار این بازی‌های به صورت HD نیز اجرا شد و کسانی که از این سیستم بازی ها را مشاهده کرده بودند از کیفیت تصاویر ابراز رضایت می کردند.

ضرغامی در پاسخ به این پرسش که آیا تمامی بازی های جام را مشاهده کرده است، گفت: تقریبا تمامی بازی هایی را که آخر شب برگزار می شد می دیدم ، اما بازی های ساعت 20 و 30 دقیقه را به دلیل تداخل کاری ، نمی توانستم ببینیم.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به این پرسش که در دیدار فینال طرفدار چه تیمی است ، گفت: من به محض ورود به استودیو اعلام کردم چنانچه آرژانتین قهرمان شود همه را به صرف بستنی مهمان خواهم کرد اما بعد متوجه شدم شمار آرژانتینی ها خیلی زیادی است و باید تجدید نظر کنم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها