برنامه «ماه عسل» امسال برخلاف سال گذشته با انتقادات زیادی مواجه است و سوژههای برنامه و تکرار محتوایی این برنامه باعث شده احسان علیخانی؛ مجری و تهیهکننده این برنامه کمیدر فشار قرار بگیرد. یکی از پررنگترین حاشیههایی که برای این برنامه به وجود آمد حضور دو سوژه در شب سوم این برنامه بود که به یکباره به واسطه برنده شدن در قرعهکشی محصولی جایزهای میلیونی دریافت کردند.
چه چیزی باعث شده "ماه عسل"از این برندهها دعوت کند؟
به دلیل اخبار مکرر و گزارشهایی که در اغلب رسانهها و البته رپورتاژهای تلویزیون از برنده شدن این دو میهمان خواندیم و دیدیم بلافاصله بعد از دیدنشان روی صندلی «ماهعسل» یاد برنج آوازه و آبمیوه ساناستار افتادیم. البته این دو سوژه از زندگی فعلی و قبلیشان پیش و پس از برنده شدنشان گفتند و مانند میهمانان دیگر راوی دنیای خودشان بودند اما این ذهنیت در پس ذهن اغلب افراد وجود داشت که شاید شب سوم «ماهعسل» یک شوی تبلیغاتی بوده و هدفی مالی از تهیه آن برای تهیهکننده و سازمان وجود داشته. ذهنیتی که به فاصله 24 ساعت رسانهای شد و سایتی به نام «الف» در یادداشتی که با ادبیاتی محاورهای تنظیم شده بود نوشت: «برنامه ماه عسل یکی از پربینندهترین برنامههای ماه مبارک رمضانه، اما بعضی از قسمتهای آن باعث انتقاد از آقای علیخانی میشه. و باعث میشه که بینندهها فکرشون به جایی بره که این برنامه از اسپانسرهای نامریی یا تبلیغ غیر مستقیم برای بعضی شرکتها بشه. و بعضاً این القا به بینندهها بشه که «ماه عسل» دچار شعارزدگی شده و سوژههاش تکراری شدن. انتخاب کسانی به عنوان مهمان که جایزه قرعه کشی میلیونی بردهاند، شرکتهایی که اخیراً در تلویزیون تبلیغ میکنند و هر هفته به صورت مستقیم از تلویزیون برندگان خود را انتخاب میکنند.
به گزارش صبا در مورد این شرکتها و نوع جایزه دادنشون بحثهای زیادی هست، وکارشناسان در مورد همه گیر شدن این رویه هشدار دادند، هرچند تعداد این شرکتها در حال افزایش است دلایل هشدار کارشناسان هم یکیش کم شدن کیفیت جنس مورد نظر، یکی کمیاب شدن این اجناس در بعضی جاها، خرید غیر ضروری و هیجانی مصرف کننده، تهییج کودکان به خرید اجناس جایزه دار توسط والدین و.... اما دعوت ماه عسل از برندگان خوش شانس این محصولات و دادن رنگ و بوی عرفانی و حس ماه عسلی به این جایزهها ناخودآگاه آدم رو به جایی سوق میده که از خودش بپرسه چه چیزی باعث شده ماه عسل از بین انبوه سوژههای ماه عسلی (به قول علیخانی) از این برندهها دعوت کنه؟ آیا این ایده همان شرکتها نیست که میخوان اینبار غیر مستقیم و در قالب برنامه ماه عسل مردم رو بیشتر به خرید تشویق کنن؟ آیا این باعث نمیشه شرکتهای بیشتری تشویق به جایزه دار کردن محصولاتشون بشن؟»
البته مدیران شبکه سه، تهیهکننده و مجری برنامه «ماهعسل» بعد از این حاشیه ترجیح دادند با سکوت از آن بگذرند اما «صبا» توانست با پیگیریهای فراوان با مدیر تبلیغات شرکت «ساناستار» گفتگو کند و از او درباره صحت و سقم قراردادهای مالی مابین ماهعسل و «ساناستار» با ردپای شبکه سه بپرسد. در ادامه گفتگوی صبا با رضا تام، مدیر روابط عمومی و مدیر تبلیغات این شرکت، را میخوانید.
*قرعه کشیهای شما که هربار یک اتومبیل به برنده تعلق میگیرد تا پایان سال ادامه دارد؟
ما 4 تا پروژه با صداوسیما قرارداد داشتیم که 4تا را انجام دادیم و الان هم داریم ادامه میدهیم اما تا آخر سال قرار نیست ادامه داشته باشد. فعلاً از شبکه سه برنامه ویژه «ساناستار» پخش میشود تا ببینیم در آینده چه توافقاتی مابین ما و صداوسیما صورت میگیرد.
*شنیده میشود قراردادی بین شما و «ماه عسل» (و البته شبکه سه) بسته شده و «ساناستار» مبلغی برای دعوت از برندگان آخرین قرعهکشی درنظر گرفته تا آنها میهمان «ماهعسل» شوند. این موضوع صحت دارد؟
نه اصلاً این موضوع صحت ندارد. هفته پیش خانمی با من تماس گرفتند و گفتند که از «ماهعسل» زنگ میزنند و شماره برنده سرایدار ما را میخواهند که من هم شماره را دادم. ما هم هیچ کاری در اینباره نکردیم و خودشان آنها را دعوت کردند و هماهنگیهایش را انجام دادند.
*یعنی شما پیش از پخش برنامه از حتمی شدن حضور برنده قرعهکشیتان در «ماه عسل» خبر نداشتید؟
نه به هیچ عنوان اگر میخواهید با تهیهکننده برنامه «ماه عسل» تماس بگیرید. من احسان علیخانی را هنوز از نزدیک ندیدم.
*ولی به هرصورت این یک تبلیغ برای «ساناستار» است و شما به خاطر اینکه همه مردم میدانند که برنده «ساناستار» میهمان آن برنامه بوده باید مبلغی پرداخت کنید؟
آخر اسمی برده نشده که ما بخواهیم پولی بدهیم. این اتفاق برای برنج آوازه هم در بخش اول آن برنامه افتاده.
*چرا تیزرهای آن آقای برنده هم مدام بعد از برنامه از تلویزیون پخش شد؟
ما برای اینکه به مردم یادآوری کنیم این همان برنده «ساناستار» بود تنها کاری که کردیم این بود که تا سه روز بعد از برنامه تیزرهایمان با حضور آن برنده را از شبکه پخش کردیم تا در ذهن مخاطب بماند. اگر به برنامه پول داده بودیم که نباید آن تیزرها را پخش میکردیم. (روزنامه صبا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد