درمانگاه مشاغل

مصایب پرستاری کودکان

این روزها بازار جام‌جهانی حسابی داغ است و بسیاری از فوتبال‌دوستان برای تماشای مسابقه‌ها تا پاسی از شب و چه‌بسا تا صبح بیدار می‌مانند.
کد خبر: ۶۸۶۸۸۹
مجریان تلویزیون و استرس های یک شغل

شاید به همین دلیل خواب‌آلود بودن هموطنان طبیعی به نظر برسد. البته ویژه‌برنامه امسال جام‌جهانی برزیل با جام‌های گذشته قابل مقایسه نیست و از کیفیت بی‌نظیری دارد و این اتفاق به پاس زحمت‌های مجری و برنامه‌ساز توانای رسانه ملی یعنی عادل فردوسی پور و همکارانش رخ داده است.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که مجریان و برنامه‌سازان رسانه با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند و چه عواملی سلامتشان را تهدید می‌کند؟ شاید این شغل‌ها برای خیلی‌ها جذاب و جالب باشد، اما مخاطرات خاص خود را دارد.

یکی از این مخاطرات، مشکلات استخوانی ـ عضلانی است. در واقع، کار اجرا و برنامه‌سازی نیازمند تحقیق و پژوهش است بنابراین افراد شاغل در این حرفه مانند بسیاری از افراد شاغل پشت میزنشین دیگر مجبورند ساعت‌ها مقابل رایانه بنشینند و به دلیل نشستن‌های نامناسب و غیراصولی ممکن است در معرض آسیب‌های ستون فقرات قرار بگیرند.

برای پیشگیری از بروز این مشکل فرد با توجه به شرایط فیزیکی مثل قد و وزن به میز و صندلی ویژه یا به اصطلاح ارگونومیک نیاز دارد تا با تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی و داشتن زیرپایی مناسب مجبور به خم کردن بدنش نباشد و در حالی که آرنجش روی میز است، براحتی بتواند از صفحه‌کلید استفاده کند.

استرس را نادیده نگیرید

استرس کاری یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامت مجریان و برنامه‌سازان را تهدید می‌کند. به عنوان مثال، نداشتن ثبات کاری و امنیت شغلی، دریافت دستمزدهای نامنظم، بروز مشکلات بیمه‌ای و بازنشستگی به دلیل ثابت نبودن کار، ساعت‌های کاری نامنظم، بی خوابی‌های مداوم بویژه هنگام ساخت برنامه‌های پخش زنده و دوره‌ای مثل برنامه ویژه جام‌جهانی یا ماه رمضان آسیب‌های روانی زیادی به وجود می‌آورد که به صورت اضطراب و تنش بروز می‌کند و بیشتر مواقع به مداخلات درمانی نیاز دارد.

وقتی ساعت‌های کار طولانی می‌شود

برخلاف تصور عموم، بسیاری از برنامه سازان در طول مدت کار، روزانه 10 تا 14 ساعت کار می‌کنند. این فشار کاری علاوه بر آسیب‌های جسمی، بر سلامت روانی فرد هم تاثیر می‌گذارد.

از طرفی دوری از خانواده، سفرهای کاری متعدد و نداشتن ساعت‌های کاری مشخص از جمله عواملی است که زندگی شخصی مجریان و برنامه‌سازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی بحران‌ خانوادگی ایجاد می‌کند.

همچنین شاید تعداد انگشت‌شماری از آنها دستمزدهای میلیونی داشته باشند، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بسیاری هم از وضع مالی مطلوب برخوردار نیستند و برای کسب درآمد بیشتر به انتخاب شغل دوم مجبور می‌شوند.

بی‌خیال استراحت

مجری و برنامه‌ساز بودن، شغلی است که فرد بندرت باید فکر مرخصی باشد، چراکه کار روتین روزانه یا هفتگی، برگزاری جلسات متعدد و سفرهای کاری معمولا فرصت چندانی برای تفریح و مرخصی نمی‌گذارد و همین موضوع می‌تواند زمینه افسردگی شغلی را فراهم کند.

فرزاد ابوطالبی ‌- کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها