اولین مسابقه ساز و آواز موسیقی ایرانی

جام جم نوا: اولین برنامه «هزارصدا» در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پنج شنبه (29 خرداد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۶۴۹۷
اولین مسابقه ساز و آواز موسیقی ایرانی

در این برنامه هفت خواننده جوان فرصت داشتند که در کمتر از ده دقیقه برنامه‌شان را مقابل سه کارشناس برنامه و تماشاگران اجرا کنند و کارشان مورد ارزیابی قرار گیرد. در این برنامه که اولین برنامه رسمی مسابقه ساز و آواز در تاریخ موسیقی دستگاهی ایران بود، علی جهاندار به عنوان کارشناس آواز، محمدعلی بهمنی به عنوان کارشناس شعر و تصنیف و کیوان ساکت به عنوان کارشناس موسیقی و جواب آواز حضور داشتند.
برنامه با حضور آرش نصیری - مدیر و مجری برنامه - و اجرای بخشی از غزل زیبای حسین منزوی که در واقع شعار برنامه هزار صدا است آغاز شد: «تو از تمام دهان‌های شهر می‌خوانی/ صدا یکی‌ست اگر حنجره هزار و یکی ست».
پس از پخش تیتراژ برنامه و دعوت کارشناسان روی سن، مجری از اولین گروه دعوت کرد که روی صحنه حاضر شوند . این گروه به خوانندگی ارشیا پروین‌نژاد و نوازندگی حسن فرامرزی و وحید جعفری بودند که پس از اجرایشان، استادان جهاندار، بهمنی و ساکت به ترتیب درباره اجرای این گروه صحبت کردند.
پس از آن به ترتیب سعید سلطانی، محمود صالحی، علیرضا جعفرزاده، یاسین خزایی، سلیمان رضایی و وحید عبداللهی به همراه گروه‌های خود برنامه‌هایشان را اجرا کردند و کارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
همانطوری که نصیری در ابتدای برنامه اعلام کرده بود، کیوان ساکت به علت مشکلی که پیش آمده در نیمه دوم برنامه خداحافظی کرد و به این ترتیب بنابر درخواست آرش نصیری و شهرام صارمی - مسئول موسیقی فرهنگسرای ارسباران - مهران مهرنیا در ادامه برنامه کارشناسی بخش موسیقی را ادامه داد.
این برنامه دو بخش جنبی هم داشت که اجرای مهدی شهسوار و راستین شفیعی به عنوان گروه مهمان و دیگری پخش فیلمی از اجرای زیبایی از استاد جلیل شهناز و استاد امیرناصر افتتاح، به مناسبت اول و چهاردههم خرداد، تولد این استادان به نام موسیقی ایرانی بود.
قبل از انتهای برنامه و اعلام نفر برگزیده توسط هیات کارشناسان، مجری در این باره که خوانندگان جوان به جای پرداختن به شعر قدما باید به مسائل روز جامعه و شعرهای اجتماعی تر بپردازند سخن گفت و برای مثال، نمونه ای از اشعار قمرالملوک وزیری و شعرای اجتماعی دیگر را ذکر کرد. نصیری همچنین گفت: موزیسین های جوان ما فکر می کنند برای انتخاب اشعار حتما باید از شعرهای قدما استفاده کنند در حالی که مثلا یکی از بهترین آثار مشترک استاد فرامرز پایور و استاد عبدالوهاب شهیدی شعری «اون نگاه مست تو جام شرابه/ زندگی بی چشم تو رنج و عذابه هست».
سپس حسین علیشاپور روی صحنه دعوت شد تا به عنوان خواننده مهمان حسن ختام برنامه را اجرا کند. علیشاپور با همراهی تار مجید آدینه، قطعه‌ای آوازی با شعر «من زنده بودم اما انگار مرده بودم / از بس که روزها را با شب شمرده بودم» (استاد محمد علی بهمنی) را به زیبایی اجرا کرد که مورد تحسین علی جهاندار، مهران مهرنیا و سایر حضار قرار گرفت.
در پایان برنامه داوران محمود صالحی را به عنوان نفر اول، سلیمان رضایی را به عنوان نفر دوم و علیرضا جعفرزاده را به عنوان نفر سوم اعلام کردند.
(موسیقی ما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها