یک متخصص مغز و اعصاب گفت: نداشتن خواب منظم، بی‌خوابی و کم‌خوابی می‌تواند در تشدید حملات صرع موثر باشد.
کد خبر: ۶۷۵۱۲۱
مبتلایان صرع باید خواب منظم داشته باشند

دکتر محمد روحانی در گفت‌وگو با جام‌جم، با تاکید بر این که اختلالات خواب می‌تواند آستانه حملات تشنجی را پایین آورد، افزود: حملات صرع ناشی از اختلالات مغزی است که به دنبال آسیب‌های مغزی ایجاد می‌شود. این اختلالات معمولا بر اثر عوارضی مانند ضربه‌های مغزی، تصادفات، سکته‌های مغزی، عفونت‌ها و تومورهای مغزی بروز می‌کند.

وی با اشاره به این که برخی استادان قدیمی مغز و اعصاب معتقدند حملات تشنجی در مبتلایان صرع با مصرف برخی مواد غذایی چون قند و نشاسته بدتر می‌شود، این نظر را تائید نکرد و گفت: یک بیمار صرعی تحت درمان با دارو فقط باید طی شش ماه تا یک‌سال اولیه شروع درمانش به داشتن خواب منظم توجه داشته باشد و از رانندگی، رفتن به ارتفاعات و نیز قرار گرفتن کنار آتش به علت احتمال تشدید حملات صرعی پرهیز کند، اما پرهیز غذایی خاصی نیاز ندارد.

دکتر روحانی ادامه داد: صرع یک بیماری قابل کنترل و درمان است که درمان آن، بسته به نوع بیماری از جراحی تا درمان دارویی متفاوت است. در بعضی موارد، بیماران باید تا پایان عمر دارو مصرف کنند، اما در مواردی اگر طی دو تا سه سال هیچ نوع حمله‌ای در بیمار رخ ندهد، می‌تواند با تشخیص پزشک بتدریج مصرف دارو را کم و قطع کند.

مصرف زیاد فست‌فود سکته قلبی می‌آورد

یک متخصص قلب و عروق گفت: مصرف زیاد فست‌فودها موجب افزایش‌وزن، بالارفتن چربی و فشار خون و به تبع آن افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و بویژه سکته قلبی می‌شود.

دکتر محمدرضا محمدحسنی در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: غذاهایی که با عنوان فست‌فود عرضه می‌شود و مورد استقبال روزافزون مردم و بویژه جوانان قرار می‌گیرد، حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، نشاسته، چربی‌های غیر سالم، نمک و گوشت قرمز است که مصرف‌کنندگان را بتدریج با اختلالات متابولیک و نیز مشکلات سیستم قلبی ـ عروقی مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: فست‌فودهایی که به مردم عرضه می‌شود معمولا کیفیت غذایی پایینی دارد و به علت کاربرد روغن جامد و نمک زیاد در آنها، افراد را مستعد ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی می‌کند در حالی که استفاده از رژیم‌های غذایی کم‌چربی و پرفیبر همچون میوه، سبزیجات و انواع ماهی می‌تواند به کاهش کلسترول خون و رسیدن به وزن متعادل کمک کند البته نباید از خاطر برد که برای داشتن قلب سالم، ورزش کردن و ترک سیگار نیز از ضروریات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها