مستند داستانی «کله بس» درباره تمایل به داشتن فرزندان پسر به کارگردانی بهزاد رسول‌زاده امشب ساعت 23 از برنامه فانوس در شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۶۶۱۰۰۰
اصفهان و «کله بس» در شبکه مستند

در این مستند یکی از رسوم منطقه تالش با عنوان کله بس به نمایش در می‌آید که بر اساس این رسم آخرین فرزندی را که در حال دنیا آمدن است «کله بس» ‌می‌نامند تا مانند فرزندان قبلی که دختر هستند دختر به دنیا نیاید. این فیلم زندگی مردی را به تصویر می‌کشد که برای پسردار شدن به خرافات متوسل می‌شود.

شبکه مستند امروز ساعت 17 آخرین قسمت مجموعه رابطه‌های پنهان را نیز به مخاطبان ارائه می‌کند. این مستند که به مفاهیم و آیین‌های ارزشمند ایرانی اختصاص دارد، در قسمت آخر روند تحولات معماری و شهرسازی شهر اصفهان را به نمایش می‌گذارد.

این مجموعه را حمید سهیلی در سه فصل کارگردانی کرده است؛ فصل اول با نام تولد شهر به روند شکل‌گیری شهر اصفهان و معماری آن از آغاز تا دوران صفویه، می‌پردازد. فصل دوم با عنوان اصفهان؛ شهر انعکاسها درباره سنت‌های گذشته است که در دوره صفویه بلوغ و بروز می‌یابد و سومین فصل با نام اصفهان؛ بعد از صفویه نیز اشاره به مجموعه آثاری دارد که از دوره قاجار تا به امروز شکل گرفته‌ است و تاثیر معماری غربی بر نقوش سنتی و معماری ایرانی را بررسی می‌کند.

«رابطه‌های پنهان» حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش و ماه‌ها تصویربرداری‌ است که در نهایت موضوعات گوناگون آن کنار هم جمع شده ‌است. برای مثال همه تصاویر قسمت اول که درباره شکل‌گیری اصفهان است، در فصل بهار ضبط شده‌ است. همچنین فصل تابستان برای تصویربرداری قسمت دوم که دوران اوج و باروری هنر اصفهان را نشان می‌دهد، انتخاب شده و برای قسمت سوم نیز از تصاویر فصل زمستان استفاده شده تا افول این هنر، نشان داده شود.

فیلم آبو نیز روز پنجشنبه از شبکه مستند به مخاطبان ارائه می‌شود. در این فیلم که کاری از مهدی و هادی زارعی است، شاهد شیوه‌هایی از رنگرزی گیاهی الیاف و رنگ در فرش ایرانی هستیم که اکنون در حال فراموشی است.

مستند آبو درباره پیشینه رنگ‌سازی درایران است که قدمتی چند هزار ساله دارد و نمونه‌ای از آنها درکاشی‌های لعابدار سربازان هخامنشی و معماری‌های دیگر ایران نشان می‌دهد ایرانیان از دیرباز به راز دستیابی این رنگ‌های جادویی پی برده‌اند. رنگ‌های روح‌نواز، همنوایی و توازن در به‌کارگیری این رنگ‌ها کنار یکدیگر و این‌که چگونه این رنگ‌ها هنوز با گذشت سال‌ها همچنان سحرآمیز و چشم نواز است در مستند آبو طرح می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها