در آستانه نوروز، بازار گل و گل‌فروشی‌ها سکه است

گل اومد، بهار اومد، بیا به بازار...

گل‌ها نخستین پیام‌آوران بهار هستند که با شکوفایی خود نوید رسیدن نوروز را می‌دهند. لذا کمتر کسی را می‌توان یافت که وقتی بهار می‌رسد یادی از گل نکند.
کد خبر: ۶۵۵۰۶۱

ایرانیان باستان برای پرورش و هدیه دادن گل اهمیت خاصی قائل بودند و جزو نخستین ملت‌هایی بودند که گل را به یکدیگر هدیه می‌دادند. نقوش به جای مانده از دوران گذشته که در آن مردم شاخه گلی در دست داشتند، بیانگر این ادعا است. حتی عده‌ای عقیده دارند طراحی فضای سبز در کشورمان بیش از 3000 سال قدمت دارد.

آشنایی تهرانی‌ها با گل‌های تزئینی به سبک غربی به دوران مشروطیت و سلطنت مظفرالدین شاه برمی‌گردد. در پی یکی از سفرهای مظفرالدین شاه به فرنگ و آشنایی با گلکاری و گیاهان زینتی در اطراف قصرپادشاهان اروپایی، وی از امپراتور وقت آلمان درخواست کرد زبده‌ترین باغبانش را در اختیار ایرانیان بگذارد.

ژرژ پطرویا، هدیه امپراتور آلمان به مظفرالدین شاه بود. وی در صدد برآمد فضای سبز و گلکاری در محدوده کاخ گلستان ایجاد کند. پس از آن بود که گل‌فروشی نه به شکل امروزی بلکه به صورت دکه‌هایی در اطراف منطقه شاه‌آباد حد فاصل مخبرالدوله و بهارستان شکل گرفت. اکثر مشتریان این دکه‌ها، سران حکومتی، دربار و خارجی‌ها بودند؛ زیرا به دلیل فقر مالی، تهرانیان قدیم هیچ وقت احساس نمی‌کردند به گل نیازمندند.

اما سلیقه تهرانی‌ها این روزها بسیار تغییر کرده است. حالا نزدیک عید که می‌شود همه از فقیر و غنی به فکر آن هستند تا طراوت و شادابی را با فرا رسیدن سال نو به منزل خود بیاورند و فضای خانه را حتی با چند شاخه گل عطر‌آگین کنند.

با این حال نگاهی به بازار گل نشان می‌دهد این روزها گرچه با استفاده از علوم جدید کشاورزی گل‌ها ماندگار‌تر و متنوع‌تر شده‌، اما در عوض قیمت آنها نیز افزایش یافته است.

خدمات گل‌فروشی‌ها

این روزها گل‌فروشی‌ها مثل گذشته دیگر فقط گل شاخه‌ای یا سبد گل نمی‌فروشند، بلکه علاوه بر این خدمات دیگری هم ارائه می‌دهند.

از جمله این خدمات می‌توان به تزئینات مراسم تولد، ترحیم و مهمانی‌ها، انواع سبد گل از جمله سبد‌های پایه‌دار، روی میز، مخلوط گل و میوه، تزئینات گل، شکلات و عروسک، خدمات عروسی از جمله دسته‌گل عروس، سبد گل عروس و ماشین عروس، فروش گیاهان آپارتمانی و... اشاره کرد. همچنین علاوه بر این موارد، برخی از گل‌فروشی‌های بزرگ سفارش و تحویل گل به خارج از کشور را نیز می‌پذیرند.

حتی برخی از گل‌فروشی‌ها سفارش آنلاین و تلفنی و چاپ روی گل هم قبول می‌کنند. اما علاوه براین خدمات، برخی گل‌فروشی‌ها به شکلی حرفه‌ای‌تر نیز عمل می‌کنند و خدمات باغبانی، تزئین باغچه و پرورش حرفه‌ای گل را نیز ارائه می‌دهند که هنگام نزدیک شدن سال نو این خدمات گسترده‌تر شده و سرانجام به فروش انواع سبزه سر سفره هفت‌سین ختم می‌شود.

قیمت گل

گل‌فروشان معتقدند قیمت گل رابطه مستقیم با مناسبت‌ها دارد. قیمت‌ها بسته به نوع، تازگی گل و... روز به روز تعیین می‌شود. حتی برخی می‌گویند اگرچه بازار داخلی کشش چندانی ندارد، اما بسیاری از تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند گل‌هایشان را داخل کشور بفروشند، چرا که قیمت گل در داخل کشور گران‌تر از قیمت گل صادراتی آن به خارج از کشور است.

به دلایل مختلف از جمله کیفیت و تازگی گل، طرز تزئین و هنر گل‌آرایی گلفروش، مکان گلفروشی و دستمزد کارگران نرخ‌ گل‌ها در مناطق مختلف تهران با یکدیگر تفاوت دارد، اما به نظر می‌رسد در تمام گلفروشی‌ها، گل‌های ارکیده در زمره گران‌ترین گل‌ها و گل رز در زمره پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد. در عین حال گل‌های مریم، لیلیوم و آنتریوم از جمله گل‌هایی هستند که بیشترین استفاده را دارند.

قیمت گل‌ها و سبدهای سفارشی بزرگ از 30 هزار تومان شروع می‌شود و به 2 میلیون تومان هم می‌رسد.

به عنوان مثال متوسط قیمت یک دسته گل میخک و داوودی رنگارنگ 59 هزار تومان، سبد گل متوسط لیلیوم و ارکیده 147 هزار تومان، سبد گل متوسط لیلیوم و رز و آنتریوم و ارکیده، 235 هزار تومان و سبد گل بزرگ ارکیده و آنتریوم و لیلیوم صورتی 314 هزار تومان است.

در عین حال گلدان‌های تزئینی گران‌قیمتی هم هستند که این روزها به عنوان هدیه استفاده می‌شوند. از جمله گلدان ارکیده فالنوپسیس صورتی 105 هزار تومان، گلدان بن‌سای کوچک 150 هزار تومان، بن‌سای نارون متوسط ۲۵۵ هزار تومان، بن‌سای فیکوس بزرگ ۶۵۰ هزار تومان، گلدان کنتیا (متوسط) ۲۲۶ هزار تومان و گلدان بنجامین ابلغ (متوسط) 187هزار تومان قیمت دارند.

همچنین چاپ متن روی گل (10 شاخه) ۲۳۷ هزار تومان و چاپ تصویر روی گل (20 شاخه) ۵۵۷ هزار تومان هزینه دربرخواهد داشت.

کتایون مافی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها