با اطمینان می‌توان گفت هیچ ایرانی را نمی‌توانید پیدا کنید که از جدا شدن بخشی از خاک وطنش خشنود شود. خون به جوش آمده و رگ برآمده نشانه‌های آشکار هر وطن‌دوستی است، اگر برابر چشمانش به تکه‌ای از سرزمین او چشم طمع داشته باشند. اکنون چه حالی به شما دست خواهد داد اگر بگویم تکه باارزشی از خاک سرزمینمان، جولانگاه طمع اجنبی قرار گرفته است؟
کد خبر: ۶۴۷۱۱۱

مدار زمین ثابت، مدار منحصر به فردی است که ویژگی خاصی دارد. این مدار حلقه‌ای است یکتا که در 36 هزار کیلومتری خط استوا قرار دارد. ویژگی خاص آن هم به سرعت مداری ماهواره‌هایی که در آن مدار تزریق می‌شوند، برمی‌گردد که دقیقا با سرعت چرخش زمین به دور خود برابری می‌کند. این موضوع باعث می‌شود ماهواره واقع در این مدار از نگاه ناظر زمینی ثابت به نظر برسد و این یعنی اگر از این ماهواره به عنوان رله مخابراتی استفاده کنیم، آنتن‌ها به تغییر وضع و رهگیری ماهواره نیازی ندارند. این ویژگی منحصر به فرد از این مدار، گنجی از طلا است که هر ملتی در آرزوی تصاحب بخشی از آن تلاشی هرروزه دارد.

یکی از اصول تصویب شده حقوق بین‌المللی فضا که مورد تائید کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو نیز واقع است، به این اشاره دارد که فضا میراث همیشگی بشریت است و هیچ دولت یا ملتی حق تصاحب و مالکیت بر آن را ندارد. با تکیه بر این اصل متعالی، بهره‌برداری از فضا که مدار زمین ثابت را نیز شامل می‌شود، منوط به کسب مجوز از سازمان‌های بین‌المللی تائید شده است که فقط اجازه بهره‌برداری آن منطقه ویژه از فضا را به شرط و شروطی به یک ملت واگذار می‌کنند. اگر شروط برقرار نباشد، مجوز واگذار شده خودبه‌خود لغو می‌شود و کشور دیگری که متقاضی همان منبع است، صاحب جدید این نعمت خدادادی می‌شود.

بهره‌برداری از مدار زمین ثابت طبق آنچه گفته شده به اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور (ITU) سپرده شده و ایران از همان نخستین روزهای شکل‌گیری این اتحادیه، عضوی از آن بوده و در اقدامی هوشمندانه سه نقطه مداری استراتژیک در موقعیت‌های 26، 34 و 47 درجه شرقی را رزرو کرده است. این محدوده از غرب اروپا تا شرق آسیا را پوشش مخابراتی می‌دهد و گنجینه‌ای به ارزشمندی همه چاه‌های نفت ایران است. جدای از بحث تسلط اطلاعاتی، مخابراتی و پوشش گسترده رادیو ـ تلویزیونی که برای ایران قدرت تبلیغاتی فراوانی به ارمغان می‌آورد، اجاره ظرفیت‌های خالی این ماهواره‌ها می‌توانست سالانه صدها میلیون دلار درآمد خالص راهی خزانه مملکت کند؛ مزیتی بزرگ که متاسفانه هیچ‌گاه محقق نشد و نقاط مداری ایران نیز سال‌ها در آستانه از دست رفتن قرار گرفت. موضوع دردناکی که برای اولین بار مهندس ترکان، سرپرست وقت سازمان فضایی در مراسم هفته جهانی فضا به آن اشاره کوچکی کرد و در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی، دکتر شریعتمداری، معاون رئیس‌جمهور و سرپرست فعلی سازمان فضایی ایران آن را تائید کرد. دو نقطه مداری ایران از دست رفته و نقطه سوم نیز برای بهره‌برداری مشترک در اختیار کشوری قرار گرفته که چندان هم به بهره‌برداری مشترک اعتقادی ندارد!

چشم وطن بار دیگر به بدنه صنعت فضایی کشور و همت عالی آنهاست تا بار دیگر قدم به جهادی بزرگ برای حراست از دارایی کشورمان در آن سوی مرزهای فضایی بگذارند و همه توان و دانش خود را به کار گیرند، برای این‌که به همه نشان دهند باور دارند که اگر بخواهند، می‌توانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها