«ایران و بیزانس» نوشته «نینا پیگولفسکایا»

در این کتاب به اوضاع داخلی دو امپراتوری ایران و بیزانس در سده‌های ششم و هفتم میلادی پرداخته شده است. کتاب «ایران و بیزانس (در سده‌های ششم و هفتم میلادی)» به شرح اوضاع داخلی دو کشور ایران و بیزانس، بحران‌های داخلی هر یک و مناسبات سیاسی آن دو با یکدیگر در آن سده‌های حساس و سرنوشت‌ساز اختصاص یافته است. در این کتاب جنگ‌های ایران و بیزانس و علل پیروزی یا شکست هر یک از رقیبان با دقت و با ذکر جزییات شرح داده شده‌اند.
کد خبر: ۶۴۴۰۲۸
«ایران و بیزانس» نوشته «نینا پیگولفسکایا»

بهره‌گیری مولف از منابع دست اول و نزدیک به دوره مورد بحث از نقاط قوت کتاب است. پیگولفسکایا با استفاده از منابع متعدد به زبان‌های یونانی، سریانی، عربی و فارسی، همچنین مطالعه تطبیقی آن‌ها، تصویر نسبتا روشنی از اوضاع دو کشور قدرتمند سده‌های ششم و هفتم میلادی ارایه می‌کند.

کتاب در هفت بخش تدوین شده است که پس از مقدمه، «منابع» این پژوهش را معرفی می‌کند. این «منابع» شامل «منابع یونانی»، «منابع سریانی»، «منابع به سایر زبان‌ها» و «سکه‌ها» می‌شود.

بخش دوم و سوم کتاب با نام‌های «بیزانس پس از یوستی‌نیانوس» و «ماوریکیوس (602-582 م)» به دو تن از امپراتوران بیزانس می‌پردازد. «ایران در پایان سده ششم میلادی» بخش چهارم کتاب به‌شمار می‌آید که با زیرعنوان‌های «قیام بهرام چوبین»، «خسرو در قلمرو بیزانس» و «مرگ بهرام، شورش بندوی و بسطام» به گوشه‌ای از تاریخ ایران در روزگار ساسانیان پرداخته است.

«تصرف سرزمین‌های بیزانس توسط ایران» به بررسی علت و چگونگی تسخیر بیزانس از سوی ایران اشاره می‌کند. بخش بعدی کتاب، «ایران در روزگار خسرو دوم» نام دارد و به موضوع‌هایی مانند «طبقات اجتماعی و نظام حکومتی ایران»، «بودجه دولت و مالیات‌ها»، «صنعت و تجارت»، «ارتش» و «ادیان ایران در روزگار خسرو دوم» می‌پردازد. بخش پایانی کتاب «نتیجه‌گیری» آن است که به حمله اعراب به ایران و بیزانس و فتح این دو سرزمین اشاره می‌کند.

«ایران و بیزانس (در سده‌های ششم و هفتم میلادی)» نوشته «نینا پیگولفسکایا» و ترجمه کامبیز میربهاء، در 199 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به‌چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان حوزه تاریخ قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها