کسانی که خواستار فروش اقساطی مسکن مهر هستند باید بدهی معوقه به بانک مسکن نداشته باشند

شرایط خرید و فروش مسکن مهر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر شرایط فروش واحدهای مسکن مهر را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۳۹۱۴۶

این اعلام در پی مجوز وزارت راه وشهرسازی برای آزاد شدن خرید و فروش این واحدها صورت می‌گیرد. دولت در نظر دارد با آزادسازی خرید و فروش این واحدها، معاملات مسکن مهر را که تا پیش از این زیرزمینی و غیررسمی بود، قانونی کند. همچنین دولت می‌خواهد از طریق این اقدام به بازار مسکن رونق بخشیده و در برابر رشد تقاضا، عرضه را از این طریق افزایش دهد. این چنین بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی رسما آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر را اعلام کرد اما شرایط این آزادسازی تا دیروز اعلام نشده بود. بر این اساس واحد‌های مسکن مهر که اعیان یا زمین آن متعلق به دولت و به اصطلاح 99 ساله هستند، مشمول این واگذاری‌ها قرار می‌گیرند، چرا که واحدهای خود مالک مسکن مهر که زمین آن خصوصی است از ابتدا مشکلی برای واگذاری نداشتند. همچنین شروط فروش مسکن مهر برای کسانی که قصد دارند واحد خود را به طور اقساطی بفروشند با افرادی که قصد فروش به طور یکجا دارند، متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مجری ویژه طرح مسکن مهر در این باره در جمع خبرنگاران گفت: برای نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر سه شرط نیاز است. اول این‌که مراحل مالی واحد‌ها به مرحله‌ اقساطی رسیده باشند و متقاضیان دفترچه قسط دریافت کرده باشند. شرط دیگر بدهکار نبودن و نداشتن معوقه‌ به بانک مسکن و پس از آن بدهکار نبودن به سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهر‌های جدید است.

احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد: کسانی که خواستار فروش اقساطی واحد مسکن مهر خود هستند باید دارای دفترچه فروش اقساطی باشند. اگر هنوز این دفترچه را دریافت نکرده‌اند، امکان فروش واحد خود را ندارند و باید تا آن زمان صبرکنند و بتدریج اقساط خودرا بپردازند.

وی ادامه داد: اما افرادی که این شرایط را ندارند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر واحد مسکونی خود را بفروشند، باید 10 درصد بدهی ووام بانکی خود را یکجا پرداخت کنند. همچنین 5 درصد از اجاره عرصه (زمین) باید پرداخت شود.

مهرآبادی در خصوص فروش واحدهای پیش‌خرید شده مسکن مهر نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی به طور جدی پیگیر این موضوع شده است و سعی بر این است هر چه سریع‌تر نتیجه را ابلاغ کند. در این حالت قرار است مبلغ امتیاز مسکن مهر توسط عرضه و تقاضا معین شده و سپس اقساط بانکی نیز به شخص خریدار منتقل شود. تقریبا شبیه فرآیندی که هم اکنون برای نقل و انتقال منازل وام‌دار طی می‌شود.

وی افزود: بزودی برای این امر نیز اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.وی با اشاره به مشکلات زیرساختی مسکن مهر افزود: با این‌که هیچ واحد مسکونی بدون خدمات زیربنایی و محوطه‌سازی تحویل متقاضیان نشده است، اما در حال حاضر 419 هزار و 604 واحد مسکونی مهر بدون انشعاب فاضلاب، 124 هزار واحد بدون انشعاب آب، 140 هزار واحد بدون انشعاب برق و 162 هزار واحد مسکونی نیز بدون انشعاب گاز است که از وزارت نیرو و وزارت نفت می‌خواهیم مشکل خدمات زیربنایی این واحدها را حل کنند.

این مقام مسئول به مشکلات بانکی طرح مسکن مهر اشاره کرد و اظهار کرد: خوشبختانه در هفته‌های اخیر تصمیمات خوبی برای حل این مشکلات گرفته شد تا جایی که قرار است بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت پرداخت تسهیلات مسکن مهر به مدت سه سال استمهال و بازپرداخت تسهیلات در خود طرح‌های مسکن مهر هزینه شود.

مهرآبادی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا پایان سال 94 حدود 7000 میلیارد تومان از محل وصول اقساط برای تکمیل و اتمام طرح‌های مسکن مهر اختصاص یابد و اگر این مبلغ برای اتمام کار کفایت نکرد، بانک مرکزی نیز از سایر منابع اختصاص لازم را بدهد.

وی با بیان این‌که براساس مصوبه دولت قبل، بانک مرکزی باید 2000 میلیارد تومان برای طرح‌های مسکن مهر جدید اعتبار پرداخت می‌کرد، افزود: متاسفانه چنین چیزی محقق نشد و موضوع را به اطلاع رئیس کل بانک مرکزی رساندیم که پذیرفت این رقم را به طرح‌هایی که قرارداد منعقد کرده‌اند، کمک کند.

قائم‌مقام وزیر در امور مسکن مهر با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون به 30 میلیون تومان گفت: 200 هز ار واحد مسکن مهر نیاز به افزایش اعتبار دارند که اگر این اتفاق بیفتد طرح‌ها جان تازه خواهد گرفت. در صورت همکاری بانک مرکزی برای حل مشکلات فوق تکمیل طرح‌ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی در خصوص تخلف بانک مرکزی برای کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 20سال به 15 سال نیز افزود: این امر برخلاف قانون توسط بانک مسکن به استان‌ها ابلاغ شده است که مشکلات زیادی را به وجود آورده است که این امر باید اصلاح شود.

مهرآبادی در خصوص مشکل بیمه و مالیات مسکن مهر گفت: برای هر واحد مسکن مهر 300 هزار تومان مالیات در نظر گرفته شده است و این جز مصوبات دولت است که متاسفانه در حال حاضر در برخی نقاط شاهد گرفتن مالیات چهار میلیونی از مردم هستیم و این موضوع بر خلاف قانون است.

وی همچنین با بیان این‌که براساس مصوبه دولت وقت هزینه بیمه برای طرح مسکن مهر به ازای هر مترمربع 5200 تومان تعیین شده بود، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در برخی استان‌ها تا 11 هزار تومان را نیز برای بیمه مطالبه می‌کنند که غیرقانونی است.

مهرآبادی تصریح کرد: درباره ناهماهنگی‌هایی که باعث شده، برخی استان‌ها هزینه‌های اضافی را از متقاضیان مسکن مهر مطالبه کنند، نامه‌ای با امضای وزیر راه و شهرسازی برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد که امیدواریم مشکل حل شود.

وی درخصوص افزایش هزینه ساخت هر مترمربع مسکن مهر تصریح کرد: افزایش قیمت صورت گرفته به طور میانگین در هر واحد سه میلیون تا چهار میلیون افزایش پرداخت دربرخواهند داشت.

مجری ویژه طرح مسکن مهر افزود: از ابتدای امسال تاکنون 315 هزار واحد مسکونی مهر به بهره‌برداری رسیده که 265 هزار واحد آنها در نیمه اول سال تحویل متقاضیان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها