شب یلدا سفرۀ بسیاری از ایرانیان پر می‌شود از انواع شیرینی و تنقلات و میوه‌ها. راهنماییهای یک متخصص تغذیه را درباره بخورونخورهای این شب بخوانید تا سلامت بدن و دستگاه گوارشتان را به خطر نینداخته باشید.
کد خبر: ۶۲۷۸۶۲

به گزارش جام جم سرا یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه شیرینی‌ها، کاکائو و شکلات دارای انرژی و چربی بالا هستند خاطرنشان کرد: بهتر است در این شب وعده شام از میان غذاهای سبک انتخاب شود و بین شام تا مصرف تنقلات دو ساعت فاصله بیفتد تا امکان هضم و جذب تنقلات وجود داشته باشد.
مریم زارعی در گفت‌وگو با فارس افزود: به جای غذاهای چرب و شیرین و پرنمک مانند انواع شیرینی‌ها و آجیل شور و تنقلات بدون ارزش تغذیه­‌ای، باید از میوه­‌های تازه و مغزهای بی­نمکی مانند پسته، بادام، فندق، بادام­‌زمینی و سایر مغزهای غیر شور استفاده شود. به جای تنقلاتی مثل چیپس، پفک و لواشک از آجیل‌ها و مغزهای کم نمک و بوداده نشده استفاده شود و از مصرف آجیل‌های با رنگ مصنوعی خودداری شود. در این گونه شب‌ها به دلیل تنوع خوراکی‌ها برخی افراد از خوراکی‌های مختلف و به مقدار زیاد می‌خورند که سبب بروز سوء‌هاضمه می‌شود؛ در حالی که حتی در مصرف میوه و خشکبار سالم هم باید حد اعتدال را رعایت کرد.
وی گفت: انار و هندوانه سرشار از ویتامین C و موادمعدنی مانند پتاسیم و منیزیم بوده که پای ثابت سفره ایرانی در شب یلدا محسوب می شوند اما بیماران کلیوی باید کمتر هندوانه بخورند.
این کارشناس ارشد تغذیه به دیابتی ها توصیه کرد: این افراد بهتر است قسمت‌هایی از هندوانه را که کمتر شیرین است و به پوست هندوانه نزدیکتر است انتخاب کنند و از برگه آلو و آلو خشک به‌ جای توت خشک و کشمش استفاده کنند.
وی مصرف مایعات را راه مناسبی برای کمک به دفع بهتر مواد مصرفی در شب یلدا دانست و افزود: مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو برای آنهایی که تری گلیسیرید خونشان بالاست مناسب نیست.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها