معاون سیاست‌گذاری معاونت پژوهش ریاست جمهوری خبر داد:

۲۰۰میلیارد تومان کمک بلاعوض به پژوهشگران

معاون سیاست‌گذاری معاونت پژوهش ریاست جمهوری از کمک بلاعوض 200 میلیارد تومانی به پژوهشگران خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۹۸۶
۲۰۰میلیارد تومان کمک بلاعوض به پژوهشگران

قاضی نوری در سومین جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت با طرح این پرسش که جایگاه کلیدی وزارت صنعت در حوزه پژوهشی کجاست؟ گفت: تا به توافق در تعریف فناوری نرسیده باشیم توسعه فناوری امکانپذیر نیست.

وی افزود: امروز فناوری از جنس دیگری است، فناوری در واقع از جنس توانایی و کاربرد است، شاید یک تولیدی از فناوری بالایی برخوردار باشد اما اگر کاربرد نداشته باشد نمی‌تواند مؤثر باشد.

معاون سیاست‌گذاری معاونت پژوهش ریاست جمهوری با طرح این پرسش که رابطه فناوری با علم و اقتصاد در کجا قرار دارد، اظهار کرد: از آنجا که ما فناوری را ناشی از علم می‌دانیم به همین دلیل وزارتخانه‌ای با نام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم اما در بسیاری از کشورها فناوری در وزارت صنعت جای می‌گیرد در برخی کشورها هم مثل آلمان انتقال فناوری از وزارت صنعت به وزارت اقتصاد رفته است چرا که آنها فناوری را یک کالای قابل مبادله می‌دانند.

وی افزود: آیا وظیفه وزارت ICT ارائه خدمات موبایل و تلفن است یا وظیفه توسعه فناوری هم دارد، لذا به نظر می‌رسد غیر از وزارت صنعت، وزارتخانه‌هایی مثل ICT و نفت باید متولی توسعه فناوری باشند.

وی گفت: در زنجیره پژوهش، تولید و بازار کمترین ارزش افزوده مربوط به تولید است و عمده توجه وزارت صنعت هم به این بخش است اما باید نقطه تمرکز به حلقه‌های قبل و بعد یعنی پژوهش و بازار برگردد.

قاضی نوری با تأکید بر اینکه وزارت صنایع باید نقش خود را در توسعه فناوری به رسمیت بشناسد، افزود: هزار میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش در نظر گرفته شده است که 200 میلیارد آن کمک بلاعوض است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها