اکران «گذشته» در سینماهای آمریکا

فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی که نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب شده، از روز جمعه در سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک اکران می‌شود.
کد خبر: ۶۲۶۷۰۴
اکران «گذشته» در سینماهای آمریکا

به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی به همین مناسبت در گفت‌وگو با شبکه CBS آمریکا با اشاره به ویژگی‌های این فیلم و وجه مشترک آثارش از علاقه قلبی‌اش به مردم ایران سخن گفت.
فرهادی درخصوص مساله مطرح‌شده در این فیلم و واکاوی گذشته توضیح داد: واکاوی گذشته مساله‌ای شخصی نیست و می‌توان آن را به جامعه بسط داد. آیا جامعه نیز باید به گذشته مراجعه و آن را جستجو کند یا به‌طور کامل آن را فراموش کند و نگاهش به آینده باشد؟ من از جایی می‌آیم که نگاه به گذشته جزئی از فرهنگ آن است، همانند چیزی که در شخصیت احمد در فیلم می‌بینیم. در عین حال شخصیت دیگری در فیلم داریم که گذشته را فراموش کرده و چشم به آینده دارد، اما نمی‌دانم آیا آنها کاملا گذشته را فراموش می‌کنند یا در حال فرار از آن هستند و موقعیت متوازن میان این دو چیست؟
اصغر فرهادی درباره علاقه و اصرارش برای اکران فیلم «گذشته» در ایران هم گفت: من واقعا دوست داشتم فیلم «گذشته» در ایران اکران شود و ایرانی‌ها آن را ببینند.
فرهادی درباره متن سخنرانی اش هنگام دریافت جایزه اسکار هم بیان کرد: من از بردن جایزه مطمئن نبودم و نمی‌دانستم به من تعلق می‌گیرد، اما هروقت در خیابان قدم می‌زدم‌، از چشمان مردم می‌فهمیدم که همه از ته قلب دوست دارند جایزه اسکار را ببرم. این یک خواست جمعی بود. به همین دلیل وقتی داشتم به این فکر می‌کردم که چه متنی بنویسم، فقط می‌خواستم تصویر خوبی را درباره ایرانی‌ها در اذهان مردم جهان ایجاد کنم؛ متن سخنرانی‌ام را هم چند روز قبل از مراسم اسکار در هتل نوشتم. این متن بدون هیچ فشار و سفارشی از طرف دولت نوشته شد،‌ فقط چند همکار پیشنهاد کردند تا مطالبی را به زبان فارسی بگویم.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان خود را سفیر فرهنگی ایران می‌داند، گفت: من خودم را سفیر فرهنگی ایران نمی‌دانم، چون واژه سنگینی است و مسئولیت زیادی برایم دارد. اما خودم را در شرایطی می‌بینم که می‌توانم کاری انجام بدهم. من صدایی دارم برای صحبت با مردمی که می‌خواهند گوش کنند. وقتی درباره فیلم «آرگو» صحبت می‌کنم، می‌دانم اگر چیزی بگویم به گوش افرادی که منتظرند چیزی از من بشنوند، می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها