گالری گردی

از علیا مخدرات تا نقاشی با قهوه

همزمان با روزهای پایانی پاییز و سرد شدن هوا، گالری‌ها فضای گرم و پرشوری یافته‌اند. در این هفته نمایشگاهی از پرده‌های قلمکار استادان قرن‌های دوازدهم و سیزدهم قمری، سه نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاهی از انواع هنرمندی‌های یک هنرمند جوان، نمایشگاه ده نقاش و همچنین نمایشگاهی با محوریت زنان قاجار را به شما معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۶۲۶۶۴۹

علیا مخدرات

نقاشی‌های طاهره افضلی در نمایشگاهی به نام «علیا مخدرات» در گالری آتبین روی دیوار رفته است که در برخی از این تابلوها زنان قاجار با عینک دیده می‌شوند. افضلی در این نمایشگاه 11 اثر خود را به نمایش گذاشته است.

این آثار که با متریال اکریلیک روی بوم ساخته شده‌اند تا پایان آذر در گالری آتبین روی دیوار هستند. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک‌وی، کوچه تورج، کوچه خاکزاد، پلاک 13 قرار دارد.

10 نقاش در گالری فریا

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «۱+۹» با حضور ده هنرمند نقاش، به نمایشگاه‌گردانی نوشین زرنانی از جمعه در گالری فریا افتتاح شده است.

یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه در این است که نقاشان انتخاب شده برای این نمایشگاه هنرمندان جوانی هستند که بین دهه 55 تا 65 متولد شده‌اند و تفاوت دیدگاه آنها بر سه محور انسان، شیء و محیط می‌تواند یکی از نقاط جذاب این نمایشگاه باشد.

نقاشانی که آثارشان در این نمایشگاه روی دیوار رفته، به این ترتیب‌اند: حسین چراغچی، بیتا درویش، مهرنوش رمضان‌نیا، رضا عنصری، بردیا اسماعیل‌لو، نسرین عیوضیان، عرفانه صمصام شریعت، ژینوس میثاقی، شقایق فریاد شیران و آزاده وزیری.

این نمایشگاه تا پنجم دی در گالری فریا واقع در خیابان سهروردی، بالاتر از خیابان شهید مطهری، کوچه بیشه، پلاک 9، طبقه نخست دایر است.

نمایشگاه پرده‌های قلمکار

نمایشگاه آثار پرده‌های قلمکار استادان قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری متعلق به خانواده جلالی، از روز بیستم آذر در موزه هنر و مردم افتتاح شده است. 65 اثر شامل مجموعه‌ای از پرده‌ها و رومیزی قلمکار در طبقه دوم موزه هنر و مردم سعدآباد به مدت دو هفته به نمایش گذاشته شده‌ است.

این مجموعه ارزشمند ـ که متعلق به خانواده جلالی است ـ 180 تا 240 سال قدمت دارد و برای اولین بار در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد. جنس این آثار از پارچه‌های نخ‌پنبه است که با مضمون داستان‌های مذهبی و تاریخی از جمله ظهر عاشورا، روز قیامت، خروج مختار، یوسف و زلیخا، حضرت یعقوب، شکارگاه بهرام و بزم شاه‌عباس منقوش شده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا دهم دی همه‌روزه (بجز دوشنبه ​ها و ایام سوگواری) از ساعت 9 تا 17 به موزه هنر و مردم واقع در بخش شمالی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

هنرمندی‌های هنرمند جوان

نمایشگاهی از نقاشی‌های پاستل، رنگ روغن، مینیاتور، مدادرنگی، آبرنگ، نقاشی روی پارچه، باتیک (نقاشی روی ابریشم)، نقاشی و کار روی شیشه و ویترای، خوشنویسی با خودکار، آثار معماری، گل چینی، پتینه، تابلو سه‌بعدی، دکوپاژ، ژله تزریقی و میوه‌آرایی به هنرمندی ساغر انواری در فرهنگسرای معرفت برپاست.

این هنرمند درباره نمایشگاه خود می‌گوید: شوق آموختن و لذت آفرینش و خلق یک اثر، همراه همیشگی من بوده است؛ خواه یک تصویر نقاشی باشد و خواه یک فضا. آوردن حس و تجسمی از دنیای خیال به دنیای واقع و به تصویر کشیدن یک تصور و حضور و عینیت بخشیدن به آن هرچند اندک، همواره دغدغه من بوده است. این نمایشگاه حاصل اشتیاق و عشقی است که به هنر دارم و تجربیات تکنیک‌های گوناگون است.

انواری متولد سال 1362 و دانش آموخته رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی است. این نمایشگاه با عنوان «کیمیای هنر» در فرهنگسرای معرفت به نشانی شهرزیبا، بلوار شهران، بعد از زیر گذر همت برپاست و علاقه‌مندان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

سه نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه «نقاشی با قهوه» با ارائه آثاری از اداک جمشیدزاده در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است. در این نمایشگاه، 85 اثر به معرض تماشا گذاشته شده که 45 تابلو با تکنیک قهوه روی بوم به نمایش در آمده است. این آثار طی ریختن قهوه روی بوم و استخراج فیگورهایی در فضای آبستره خلق شده‌اند.

جمشیدزاده در کنار رنگ قهوه‌ای قهوه و نسکافه از همنشینی رنگ‌هایی چون فیروزه‌ای و طلایی بهره گرفته است. البته این هنرمند در کنار آثار جدید دیده نشده‌اش، آثاری را از دوره‌های گذشته کاری خود نظیر اکسپرسیونیستی‌های کارت پستالی و مینیاتورهای پیشین به تماشا گذاشته است.

اداک جمشیدزاده متولد 1359 اردبیل است که ضمن شرکت در چند نمایشگاه گروهی تاکنون 11 نمایشگاه انفرادی در ایران، ترکیه و آلمان برگزار کرده است. این هنرمند کارگاه‌های آموزشی مختلفی در زمینه نقاشی با قهوه برگزار کرده است.

اما در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاهی از نقاشی‌های فرحناز جوادیان گشایش یافته است. در این نمایشگاه 20 اثر در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه تازه‌ جوادیان، گل سوژه‌ اصلی تابلوهاست و این هنرمند سعی کرده گل را از دریچه و زاویه متفاوتی به تصویر درآورد. گل‌ها در این آثار بعد مفهومی دارند و مخاطب را به تعمق وامی‌دارند.

فرحناز جوادیان متولد 1352 و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است و این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود. این نمایشگاه روز بیست و دوم آذر افتتاح شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 19 به گالری مراجعه کنند.

هفتمین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی نسرین حمزه‌پور هم در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است. حمزه‌پور در این نمایشگاه 26 تابلوی نقاشی انتزاعی با تکنیک آکریلیک را به نمایش گذاشته است. او در این آثار از فضای ذهنی‌اش بهره گرفته و طبیعت خاستگاه اصلی آثار اوست. برخی آثار این نمایشگاه برگرفته از خواب و رویاهای حمزه‌پور است و رنگ، حرف اول را در آن می‌زند. بنیان اصلی این آثار برمبنای رنگ، فرم و خطوط الهام گرفته از مینیاتور است.

نسرین حمزه‌پور متولد 1346 نقاشی را با مینیاتور آغاز کرده است. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی است و مدتی نیز به تدریس این هنر مشغول بوده است.

این نمایشگاه تا دهم دی از ساعت 15 تا 22 میزبان علاقه‌مندان هنر نقاشی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها