وزیر راه و شهرسازی: خرید و فروش مسکن مهر بزودی آزاد و پرداخت وام 100 میلیون تومانی خرید مسکن در برنامه است

برنامه‌های جدید دولت برای مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اعلام برنامه های جدید دولت برای بخش مسکن از امکان پرداخت وام 100 میلیون تومانی و آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر خبرداد.
کد خبر: ۶۲۶۴۲۹

به گزارش خبرگزاری​ها، این برنامه ها جدید ترین اقداماتی است که دولت در نظر دارد به فوریت برای کاهش مشکل مسکن انجام دهد . این در حالی است که افکار عمومی در انتظار اعلام جزئیات اجرایی در باره این برنامه هاست.

در این باره عباس آخوندی شنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با اشاره به جزئیات یکی از این برنامه های جدید مسکنی اعلام کرد: یکی از برنامه‌ها این است که در قالب صندوق‌های پس‌انداز مسکن بیش از 100 میلیون تومان وام به مردم پرداخت شود.

وی با اشاره به این‌که اکنون بانک‌ها حداکثر 40 میلیون تومان وام مسکن می‌دهند، افزود: دولت باید با ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا مردم چند برابر پس‌انداز، تسهیلات بگیرند. بنابراین یک طرح تامین مالی مسکن برای همه اجرا نمی‌شود و می‌تواند برای اقشار متوسط، کم‌درآمد و پردرآمد طرح‌های متفاوتی اجرا شود. یکی از برنامه‌هایم این است که در قالب صندوق‌های پس‌انداز مسکن بیش از 100 میلیون تومان وام به مردم پرداخت شود.

وی با تصریح این‌که طرح ما این است که مردم در یک دوره سه تا پنج ساله با حدود 25 تا 30 میلیون تومان آورده خانه‌دار شوند، گفت: آیا با 20 میلیون تومان می‌توان خانه خرید؟ واضح است که این گونه نیست، بنابراین باید فکر جدیدی کرد و آن ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن و استفاده از پس‌اندازهای مردم برای خانه‌دار شدن است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت باید صندوق‌های پس‌انداز مسکن ایجاد کند که قدرت خرید مردم افزایش یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آخوندی بلافاصله پس از در اختیار گرفتن وزارت اعلام کرد انحصار صندوق پس‌انداز مسکن که هم اکنون در اختیار بانک مسکن است، شکسته شده و این صندوق‌ها در تمام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تاسیس خواهد شد.وی سپس اعلام کرد که برای راه‌اندازی این صندوق‌ها از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مذاکره‌ای با بانک مرکزی برای افزایش پنج میلیون تومانی سقف وام مسکن مهر داشته‌اید یا نه، گفت: چنین کاری را انجام نداده‌ام. ما جلسه‌ای را برای کل بخش مسکن در بانک مرکزی داشتیم ‌که چگونه در سال 93 برنامه‌های مسکن را پیاده‌سازی کنیم.

دومین برنامه اعلام شده دولت برای بخش مسکن آزاد سازی خرید و فروش مسکن مهر است.

وزیر راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد: در هفته‌های آینده، بخشنامه آزادی معاملات مسکن مهر صادر خواهد شد. هم اکنون بیشتر مالکان این منازل که مسکن مهر را در قالب طرح اجاره نو دو نه ساله زمین دریافت کرده‌اند، قادر به فروش اعیان(ساختمان) مسکن خود نیستند که این امر باعث رواج معاملات قولنامه‌ای پنهانی و غیرقانونی شده که در مواردی باعث ضرر و کلاهبرداری از متقاضیان شده است.

وی افزود: خرید و فروش مسکن مهر باید اجرایی شود تا مردم بتوانند این سرمایه را تبدیل به احسن کنند.

وی تصریح کرد: من به سیستم‌های کنترلی اعتقاد ندارم و دولت نباید معاملات دو میلیون نفر در بخش مسکن را متوقف کند، بلکه اینها را بتدریج آزاد خواهیم کرد.

وی افزود: مسکن مهر نیازمند همکاری کل دولت است و مهمان چند دولت آینده نیز خواهد بود. به مردم امید می‌دهم که در کنار مردم در کل مسائل خواهیم بود.

آخوندی گفت: تا پایان امسال بیش از 80 درصد واحدهای باقیمانده مسکن مهر را که مشکلات کمتری دارند، به اتمام می‌رسانیم.وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بخش مسکن نیازمند یک سری برگشت‌های بنیادی است که متاسفانه طرح‌هایی در این مدت اجرا و باورهایی ایجاد شده که راجع به پایه این باورها باید با مردم صحبت کنیم.

وی گفت: اتفاقی که در بحث مسکن مهر رخ داد، این بود که به یکباره 8500 هکتار به محدوده شهرها اضافه شد؛ جمعیت تهران به مرز غیرقابل قبولی رسید که در آلودگی وحشتناک شهر تهران نیز بی‌تاثیر نبوده است.

آخوندی در این خصوص توضیح داد: جمعیت پرند در طراحی 130 هزار نفر است که با یک مصوبه به 700 هزار نفر رسیده است؛ پردیس که همواره مشکل آب داشت، از جمعیتی حدود 170 هزار نفر برخوردار بود که در یک مصوبه به 400 هزار نفر رسید و هشتگرد با جمعیت حدود 160 هزار نفر در یک مصوبه به 600 هزار نفر رسید.

وی در پاسخ به این‌که مسکن مهر جمعیت این مناطق را افزایش داد، افزود: این افزایش جمعیت‌ها را دادند تا مسکن مهر در آنها بسازند.وی افزود: مشکل مسکن مهر این بود که از تمام این برنامه، گروه بسیار کوچکی شامل طبقات یک، دو و سه جامعه را شامل شد که سیاست‌های اجرا شده حتی به درد این گروه هم نمی‌خورد و عدم تعادل‌های وحشتناکی در کل بخش بازار مسکن ایجاد کرد. وی در خصوص مالیات مسکن‌های خالی از سکنه نیز افزود: ما برای اولین خرید، مالیات‌ها را باید بشدت کاهش بدهیم، ولی برای دفعات بعد افزایش بدهیم که برای بار اول عدد صفر مدنظر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما اگر بتوانیم روی پدیده مالکیت چند مسکنی مالیات تصاعدی بگذاریم در واقع می‌توانیم داستان سوداگری زمین و مسکن را به پایان‌برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری اظهار کرد: آزادراه تهران ـ شمال چهار قطعه است؛ تونل‌های قسمت اول انجام شده و 55 درصد باقی مانده است.

آخوندی گفت: سرعت کار در این طرح قابل قبول نیست و قطعات دو و سه هنوز شروع نشده است.وی تصریح کرد: مشکل این است که اختلاف‌ها بین قطعات در این طرح خیلی زیاد است و طرحی نامتوازن و بسیار مشکل پیش‌رو داریم.وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون یکصد هواپیمای ما زمینگیر است که از راه تامین قطعات فعال شده و به ناوگان اضافه خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها