در روزهای اخیر از گزارش‌های صدروزه دولت چه ازسوی رئیس آن و چه از سوی وزرا و روسای سازمان‌ها زیاد شنیده‌ایم، برخی از این گزارش‌ها خصوصا در حوزه سیاست‌های خارجی و مذاکرات هسته‌ای، چشمگیر و قابل‌توجه بوده، برخی دیگر هم اگر به مرحله اجرا نرسیده اما روند مناسبی داشته است.
کد خبر: ۶۲۰۶۱۹
100 روز نحیف صنعت گردشگری

گزارش‌های صدروزه حوزه‌های اجتماعی مسائلی مانند بحث دسترسی داروها و جبران کمبودهای آن، بهبود وضع محیط‌زیست و اتفاقاتی مثل ازسرگیری توزیع شیر مدارس، موارد قابل ذکر و توجهی محسوب می‌شود.

اما در برخی حوزه‌های کلیدی که اتفاقا از دغدغه‌های دولت امید و تدبیر تعریف می‌شد، هنوز اندر خم یک کوچه هستیم. از حوزه گردشگری که در همه‌جای دنیا به عنوان صنعتی همپای صنایع نفتی و خودروسازی شناخته می‌شود، گزارش یا دورنمای قابل توجهی ارائه نشده است.

محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درباره اقدامات صدروزه حوزه کاری‌اش اعلام کرده است در 11 جلسه شورای معاونین که در صد روز گذشته برگزار شده از مجموع مصوبات این جلسات، 14 طرح و برنامه مهم با موضوع گردشگری تصویب شده است.

جزئیات این طرح‌ها و برنامه‌ها بازتاب رسانه‌ای چندانی نداشته و آنچه که از سخنان نجفی بر می‌آید ظاهرا او هم منتظر است که ثمره مذاکرات به بهبود روابط بین‌المللی و استقبال گردشگران خارجی از سفر به ایران منجر شود.

البته حق با اوست و گرم شدن بازار گردشگری در کشورها بشدت به روابط سیاسی و وجهه بین‌المللی آنها وابسته است و اگر روند بهبود روابط ایران با آمریکا و اروپا مانند روند مذکرات هسته‌ای پیش برود، حتما گردشگری در کشور ما نیز همچون یک صنعت درآمدزا خواهد بود.

هم‌اکنون درآمد‌های ایران که جزو دهمین کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است، از این صنعت حدود 700 میلیون دلار عنوان می‌شود در حالی که ترکیه از نظر جاذبه‌های گردشگری در ردیف سی ‌و‌ هشتم دنیا قرار دارد، اما درآمد سالانه آن 26 میلیارد دلار بوده و مالزی نیز باهمین شرایط 22 میلیارد دلار درآمد دارد.

ناگفته نماند که ورود گردشگر خارجی به ایران و رسیدن به درآمدهای میلیاردی از این صنعت مستلزم توجه به‌زیرساخت‌های داخلی و رضایت گردشگر داخلی است، در حالی که هنوز در برنامه‌ریزی‌های سازمان گردشگری در صد‌روز اخیر، توجه به این نیاز داخلی نیز پررنگ نشده است.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها