jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۶۱۳۳۱۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۲  |  ۱۵:۵۷

چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم‌ترین و هشدار دهنده‌ترین نوع چربی‌ها از نظر ایجاد مشکلات عروقی و قلبی و بیماری‌های متابولیکی در شخصی است که هرساله نیز بر بزرگی شکم وی افزوده می‌شود.

  به گزارش جام جم سرا به نقل از خبرگزاری آریا- شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد، اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی، معتدل و همیشگی و سی دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی پیوسته در روز ممکن خواهد بود.
نباید فراموش کرد که چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم ترین و هشدار دهنده ترین نوع چربی ها از نظر ایجاد مشکلات عروقی و قلبی و بیماری های متابولیکی در شخصی است که هرساله نیز بر بزرگی شکم وی افزوده می شود.
حتی بررسی ها نشان داده است که افزایش دور کمر آقایانبیش از ۱۰۲ سانتی متر و در خانم‌ها بیشتر از ۸۹ سانتی متر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های عروق قلب یا سندرم متابولیک منجر می‌شود.
دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز معتقد است که برای کوچک کردن شکم روش های انقباضی در جا بسیار موثر است که برای این منظور باید هر روز صبح پس از برخاستن از خواب ۱۰ مرتبه عضلات شکم و پشت را، هر مرتبه به مدت ۱۰ ثانیه منقبض و سپس از حالت انقباض خارج کرد. چنین روشی اگر هر روز به طور پیوسته صورت بگیرد یک عادت شده و باعث سفتی شکم و جلوگیری از افتادگی آن می‌شود.
راه بروید
نکته ای که برای کوچک کردن شکم های بزرگ هرگز نباید از یاد ببرید، آن است که از بین بردن چربی های انباشته شده در ناحیه شکم، در مرحله نخست و پیش از هر چیز به داشتن رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی بازمی گردد. به بیان دیگر مقاومت چربی ذخیره ای بدن در ناحیه شکم، فقط می تواند با رژیم لاغری و ورزش شکسته شود.
دکتر توانا با تاکید بر این که تنها راه از بین بردن چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است، افزود: پیاده روی پیوسته با سرعت معمولی یعنی نه بسیار تند و نه خیلی آرام و به شکلی که باعث افزایش ضربان قلب و تعرق شود، برای کسانی که دچار مشکل یا بیماری مفاصل نباشند، بهترین ورزش برای کوچک کردن شکم است.
راهپیمایی برای کسی که آمادگی لازم برای ورزش کردن را ندارد، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز آغاز شود، اما بتدریج و پس از یک ماه این زمان می تواند به یک ساعت افزایش پیدا کند.
همچنین بتدریج می توان در سطوحی با شیب کم پیاده روی کرد. این متخصص طب فیزیکی با اشاره به موثرتر بودن دویدن در لاغری و آب کردن چربی های شکم نسبت به راه رفتن توضیح می دهد: دویدن به سوزاندن سریع تر چربی ها کمک می کند، اما برای افراد جوان تر یعنی حداکثر تا 45 سال توصیه می شود.
پس از زایمان، شکمتان را ببندید
اتفاقی که پس از دوران بارداری و زایمان برای بیشتر خانم ها می افتد به غیر از افزایش وزن و انباشت چربی شکمی، از دست رفتن قوام عضلات شکم است که به برآمدگی شکم و افتادگی آن منجر می شود. به بیان دیگر از آنجا که در جریان حاملگی و زایمان، عضلات شکم دچار کشیدگی و بریدگی در سزارین می شود، قوام این عضلات بشدت کاهش می یابد؛
اما آیا راه کار موثری برای جلوگیری از بزرگ شدن و افتادگی عضلات شکم پس از زایمان وجود دارد؟
بستن شکم، یک هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین می تواند در جلوگیری از افتادگی شکم و کمک به سفت شدن عضلات آن موثر باشد و نباید این تصور اشتباه که بستن زودهنگام شکم، باعث جوش نخوردن یا عفونت بخیه های ناشی از سزارین می شود، مانع بستن شکم پس از زایمان شود. در ادامه با انجام حرکات ورزشی شکم در کنار ورزش های هوازی و بویژه پیاده روی می توان عضلات شکم را تقویت کرد و آن را به شکل مطلوب باز گرداند.
البته متخصصان تاکید می کنند، گرچه انجام ورزش های مخصوص شکم، عضلات آن را تقویت می کند، ولی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش های هوازی نمی توان شاهد اثر مطلوب بر چربی شکم بود. بر این اساس می توان پس از زایمان، تحت نظر متخصص تغذیه از رژیم های مخصوص دوران شیردهی بهره برد.
ابتدا وزن کم کنید، سپس ورزش کنید
برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی را انجام دهند، برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و بویژه پیاده روی پیوسته استفاده کرد. البته ورزش هایی چون دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه ثابت و حتی استفاده از تردمیل نیز با توجه به شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمانی و بویژه نداشتن مشکل مفاصل می تواند در از بین بردن چربی های شکم و پهلو بسیار موثر باشد.
اما آیا انجام این ورزش ها به افرادی که اضافه وزن زیاد دارند یا از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند نیز توصیه می شود؟
دکتر توانا در پاسخ می گوید: افرادی که وزن بالا دارند پیش از آغاز ورزش باید با بهره گیری از یک رژیم غذایی اصولی وزنشان را کاهش دهند.
همچنین این افراد باید از ورزش های هوازی ملایم چون پیاده روی سبک شروع کرده و از انجام ورزش های مقاومتی که ضربان قلب را بشدت بالا می برد، پرهیز کنند. این امر در ارتباط با بیماران قلبی نیز درست است. همچنین بیماران قلبی نباید در گرما ورزش کنند، بلکه باید پیاده روی یا نرمش را به صبح زود موکول کنند. همچنین انجام حرکات دراز و نشست نیز به کسانی که مشکلات کمر دارند یا عضلات کمرشان ضعیف است به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mahsa
United States
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
khub bud ,mamnun. ama man ezafe vazn nadaram, faqat shekamam ab nemishe. varzesh haye hava zi va kikbixing ham anjam midam?
۰
۰
نازی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عالی
۰
۰
الهام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
خیلی خوب بود ، واقعا ممنون
۰
۰
لیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
وا لا هر كدومتون یه حرفی میزنین كه هیج كدوم با هم جور در نمیان پس بهترین روش همون نخوردنه
۰
۰
?
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
خیلی خووووب
۰
۰
حسن چاوشی
United States
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
روش خوبی است اگر به مدت طولانی باشد و ترك نشود وهرروز پیاده روی انجام شود .
۰
۰
میثاق
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
راستش من اضافه وزن داشتم اما ورزش دراز و نشت را به مدت یه سال انجام دادم حالا هیكلم عالی شده ولی مشكلی كه دارم هنوز یه ذره چربی در ناحیه پهلو دارم با اینكه هنوزم ورزش میكنم اما رفع نشده راستی مطالبتون عالیه ممنون
۰
۰
صبا
United States
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
عالی بود ...ولی هر كی یه چیزی میگه مثلا تو باشگاه میگن نباید تردمیل .دوچرخه زیاد بزنیم
۰
۰
maede
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
سلام دوست دارم خیلی زود از ناحیه شكم لاغر شم اما نمیشه
ایا قرص لاغری تواین امر موثره؟
۰
۰
یگانه
-
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
سلام دوستان من در یك سایت خواندم كه برای آب شدن شكم باید از ورزشهای بزرگ شدن باسن خودداری كرآیا واقعیت داره؟
۰
۰
Dali
-
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
من هر كاری می كنم ، هر ورزشی میكنم ولی لاغر نمی شم نمی دونم چرا؟ غذا هم كم می خورم لطفا راهنمایی كنید، ممنون
۰
۰

یادداشت

بیشتر
راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

راهکار های کسب مهارت همسرداری قبل از ازدواج

نظام خانواده یک نهاد اساسی و محوری در جامعه است و به عنوان هسته اولیه برای سایر نهادهای اجتماعی به شمار می رود. همانطور که نظام های بزرگ اجتماعی، قوانین و حقوق خاص خودشان را در ارتباط با اداره و استحکام و رشد و بالندگی دارند لذا جهت تحکیم بنیان خانواده باید خانواده ها را آموزش داد. بدین ترتیب با توجه به تاثیر مستقیم آموزش بر وضعیت زوجین، شناسایی و تعیین عللی که به بهبود روابط زناشویی منجر می شود، در پیشگیری از مشکلات آنان نقش موثری خواهد داشت.

اشتباه‌های کرونایی ما

اشتباه‌های کرونایی ما

یک: اِرْحَمْ تُرْحَمْ؛ «رحم کن تا به تو رحم شود.» این پروتکل ناب امیرالمؤمنین است که در روزهای کرونایی به شدت به کار می‌آید.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر