گزارش پشت صحنه برنامه «همراه» شبکه رادیویی سلامت

استحکام زندگی مشترک با فرمول رادیویی

گروه سلامت روان رادیو سلامت ساعت 14 روزهای پنجشنبه برنامه‌ای را به نام «همراه» روی آنتن می‌برد؛ برنامه‌ای که در طول دو سال پخش خود مورد استقبال شنوندگان قرار گرفته است. هدف اصلی این برنامه، ارائه اطلاعاتی است که موجب بهبود و تحکیم نهاد خانواده می‌شود و در این برنامه، با استفاده از اطلاعات علمی و تخصصی اما به شیوه‌ای ساده و جذاب، به سوالات مخاطبان حضوری و غیرحضوری پاسخ داده می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۵۹۶

دراین برنامه تولیدی رادیو سلامت، به منظور ارتقای مهارت‌های زندگی مشترک از نظر کارشناسان روان‌شناس و مشاوران خانواده استفاده می‌شود.

***

پس از وارد شدن شش مهمان حضوری به ساختمان رادیو سلامت، به اتفاق عوامل برنامه به استودیوی تولید برنامه همراه می‌روم. دو نفر از شرکت‌کنندگان در برنامه مجرد و چهار نفر دیگر زوج‌هایی بودند که اعلام آمادگی کرده‌اند. علی دولتی یکی از این مهمانان، سی ساله، مجرد و کارمند بانک است. او می‌گوید امروز مرخصی گرفته‌ام تا در برنامه همراه شرکت کنم. دولتی می‌گوید یکی از شنوندگان همیشگی این برنامه است و حتی گاهی اوقات که نمی‌تواند برنامه را بشنود، از خانواده‌اش می‌خواهد آن را برای او ضبط کنند. انگیزه علی دولتی از گوش دادن به برنامه، این است که ازدواج برای او یک دغدغه ذهنی به حساب می‌آید و چون علاقه‌مند است اطلاعات کاملی در مورد زندگی مشترک کسب کند، همیشه برنامه همراه را می‌شنود.

***

میترا ضیایی، تهیه‌کننده و سردبیر می‌گوید: هدف ما در برنامه‌همراه ارتقای آگاهی، دانش و مهارت روابط انسانی و بهبود کیفیت زندگی مشترک است. خیلی از افراد یاد نگرفته‌اند چگونه نسبت به دیگران ابراز عشق و محبت بورزند و چون نمی‌دانند، در زندگی دچار مشکل می‌شوند. زمانی که عشق می‌ورزیم، زندگی و شادی را بالقوه تجربه می‌کنیم، زیرا عشق، قدرت زندگی است. مهم‌ترین راه برای رسیدن به یک زندگی آرام و ایده‌آل رسیدن به نقطه تعادلی است که همسران را با تمام تفاوت‌های ذاتی و اکتسابی کنار هم قرار می‌دهد. این نقطه تعادل جایی به ‌دست می‌آید که با همدلی، تلاش و ابراز محبت سعی می‌کنیم به درک متقابل برسیم.

او سپس با اشاره به آیه 21 سوره روم، یکی از دلایل ازدواج را رسیدن به آرامش قلمداد می‌کند و می‌گوید: در زندگی مشترک، در پرتو محبت می‌توان به آرامش رسید. شاخصه‌ای که باعث می‌شود کاستی‌ها و ضعف‌های یکدیگر را برطرف کنیم. وقتی در سوره بقره آمده است که زنان و مردان لباس یکدیگر هستند، فاصله گرفتن از منم‌ها و تبدیل منیت به ما شدن، نسبت به هم وفادار بودن، در خوشی و غم کنار هم بودن، صداقت با یکدیگر، گذشت نسبت به عیوب و تلاش در برطرف کردن عیوب، ایمان به پروردگار، در استحکام و دوام ازدواج موثر و تاثیرگذار است.

ضیایی می‌گوید: در برنامه همراه، با گفت‌وگو و تبادل‌نظر میان مخاطبان برنامه که در استودیو حضور دارند و کارشناس برنامه برای دستیابی به راه‌حل تلاش می‌کنیم و به بررسی و تحلیل موضوعاتی مانند دوست داشتن، غرور، قدردانی و تشکر از همسر، درک متقابل و مواردی از این دست می‌پردازیم.

***

در فواصل ضبط برنامه با کارشناس این هفته، دکتر سعید بهزادی‌فر روان‌شناس و مشاور خانواده، همکلام می‌شوم. دکتر بهزادی‌فر می‌گوید: در برنامه همراه راهکارهایی برای پیشگیری از ناهنجاری‌ها و رسیدن به نقطه درک متقابل با زبانی ساده بیان می‌شود. وجود مشکل در زندگی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. افرادی که در رویارویی با مشکلات دستپاچه نمی‌شوند و از راه‌حل‌های منطقی برای برطرف کردن مشکلات استفاده می‌کنند، انسان‌های موفقی هستند. همان قدر که توجه به مسائل جسمی اهمیت دارد مسائل روحی و روانی نیز دارای اهمیت است. اعضای خانواده منسجم به‌رغم تفاوت‌های جنسی، سنی، فکری و شخصیتی، همدیگر را دوست دارند و همدل و یک‌زبان هستند، هرچند گاهی اختلاف نظر هم دارند، ولی این اختلافات بنیادی نیست. اعضای چنین خانواده‌ای وقتی کنار هم هستند احساس امنیت می‌کنند، افراد از خانه گریزان نیستند و خانه برایشان خوابگاه نیست.

دکتر بهزادی می‌گوید: در این برنامه به مسائل و موضوعات به شکلی نو نگاه می‌کنیم و فقط به نقاط منفی نمی‌نگریم، بلکه نقاط مثبت را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم به گونه‌ای شیرین و قابل لمس، با مخاطبان همکلام شویم، چراکه زمینه ایجاد رابطه سالم پس از ازدواج، نقشی موثر در تحکیم زندگی دارد.

***

در این برنامه از مهمانان سوالاتی در مورد موضوع برنامه (درک متقابل) پرسیده می‌شود که کارشناس درباره نظرات مطرح شده توضیح می‌دهد. اتفاق جالب این که صدابردار برنامه نیز ضمن انجام کار، سوال خود را مطرح و موافقت خود را با نظر یکی از مهمانان اعلام می‌کند. بهزادی‌فر می‌گوید: این‌بار هم فکر کردم صدابردار برنامه در مورد چرخاندن سرم به سمت مهمانان و اشکالی که معمولا در این حین در صدا پیش می‌آید می‌خواهد نکته‌ای را به من یادآوری کند، ولی خوشبختانه گویا اهمیت موضوع ایشان را هم وارد بحث کرد.

***

برنامه با صحبت‌های مهمانان و کارشناسان در حال ضبط است. در فرصتی که دست می‌دهد، از بهناز شفیعی، مجری برنامه درباره ویژگی‌های برنامه همراه سوال می‌کنم که می‌گوید: اجرای این برنامه با دیگر برنامه‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ام، تفاوت دارد زیرا در این برنامه، در مورد مسائلی گفت‌وگو می‌‌شود که من هم به عنوان فردی که دارای زندگی مشترک است، اطلاعات جدیدی از آن به دست می‌آورم. در این برنامه سعی می‌شود انگیزه‌های به‌وجود آورنده عشق و نحوه برخورد متفاوت زنان و مردان با مقوله زندگی مشترک مورد بررسی قرار گیرد.

شفیعی می‌گوید: شعار برنامه همراه این است: «این برنامه تقدیم می‌شود به همه کسانی که می‌خواهند یک زندگی مشترک را شروع کنند و همه کسانی که به حفظ و بقای زندگی مشترک خود علاقه‌مند هستند!»

***

ضبط یکی از قسمت‌های پاییزی برنامه همراه تمام می‌شود. ضیایی، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه که از کار ضبط این قسمت از برنامه تولیدی همراه فارغ شده، در فرصتی مجدد درباره هدف برنامه پرشنونده خود توضیح می‌دهد و می‌گوید: ما در برنامه همراه، به القای حس تفاهم و زیبااندیشی به مخاطبان از طریق علمی و کاربردی فکر می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم دانش بشری با استفاده از روش‌های کاربردی و نوین، در پی برآورده کردن نیازهای انسانی و رسیدن به مدارج متعالی در زندگی است.

او ادامه می‌دهد: مثبت‌اندیشی و چگونه ارتباط برقرار کردن با طرف مقابل و راهکارهای ساده و قابل دسترس، برای همراهی اعضای خانواده و درک متقابل در شرایط سخت و شاد زندگی در برنامه مطرح می‌شود تا از دغدغه‌های فکری و استرس مخاطبان برنامه کاسته شود. برای رسیدن به این مهم، نیاز به آموزش همگانی در سطوح مختلف سنی در جامعه احساس می‌شود؛ زیرا کودکان امروز، همسران فردا هستند. راز برنامه همراه بازنمایی مسائل خانواده‌ها از زبان مخاطبان در فضایی آرام و بدون تنش است.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها