گفت و گوی تلفنی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که در آخرین لحظات حضور هیات ایرانی در نیویورک صورت گرفت، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و بلافاصله به خبر اول این رسانه ها تبدیل شد.
کد خبر: ۶۰۱۳۵۷
بازتاب جهانی یک گفت و گوی تلفنی

شبکه های مختلف خبری انگلیس از جمله بی بی سی، اسکای نیوز، آی تی وی و کانال ۴ جمعه شب با پوشش خبری گسترده مکالمه رییسان جمهوری دو کشور، این تحول را گامی مهم در جهت حل اختلافات دیرینه تهران - واشنگتن توصیف کردند.

روزنامه دیلی تلگراف در نسخه آن لاین خود در این باره نوشت:ایران و آمریکا اکنون فرصتی منحصر به فرد دارند تا به توافق برسند.

گاردین، دیگر روزنامه انگلیسی نیز از این مکالمه به عنوان گفت و گوی تلفنی تاریخی یاد کرد و گزارش داد: تماس تلفنی اوباما و رییس جمهوری ایران، اولین تماس مستقیم سران دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی به شمار می رود.

بی بی سی نیز گزارش داد: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا امروز تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفت و گو کرد. این برای نخستین بار بود که طی بیش از ۳۰ سال، چنین مکالمه سطح بالایی میان ایران و آمریکا صورت گرفت.

شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد به رغم آنکه حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر مصافحه نکردند، تماس تلفنی تاریخی بین این دو برقرار شد و رئیس جمهور ایران قبل از ترک آمریکا جمعه شب با باراک اوباما تلفنی صحبت کرد.

تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با دکتر حسن روحانی در کانون توجهات رسانه‌های خارجی بویژه عرب زبان قرار گرفته است، در این میان برخی رژیم‌های عرب هوادار آمریکا که نسبت به جایگاه منطقه‌ای خود در افق این همگرایی احتمالی احساس ترس دارند، موضع خشمگینانه و تردید آمیزی به خود گرفته‌اند.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط وابسته به عربستان سعودی که از فضای باز سیاسی موجود ناراضی به نظر می‌رسد، در مطلبی نوشت که نکته نگران کننده در مواضع اوباما در سخنرانی در سازمان ملل در مورد ایران بود، به نظر می‌رسد که اوباما پیام هایی را برای رئیس جمهور ایران دارد که وجهه‌ای دوستدار صلح به خود گرفته است.

روزنامه سعودی الریاض در این راستا مدعی شد که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور اختیارات محدودی دارد؛ اما این بار رهبر انقلاب اسلامی ایران اختیارات کامل به وی داده است و حرف وی در سیاست داخلی و خارجی کشور حرف آخر است.

حاشیه های استقبال از روحانی

مخالفان مذاکره با آمریکا در هنگام خروج روحانی از فرودگاه جلوی خودرو وی را گرفتند و با شعار مرگ بر آمریکا مانع از حرکت آن شدند.

به گزارش مهر، حسن روحانی پس از بازگشت از سفر نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران در محوطه بیرونی پاویون ریاست جمهوری با استقبال جمعی از جوانان حامی مواضع هیات ایرانی در نیویورک مواجه شد که برای ورود او حلقه انسانی تشکیل دادند و گوسفند قربانی کردند.

رئیس جمهور در پاسخ به ابراز احساسات و شعار های حامیان خود با تکان دادن دست و از پنجره باز خودرو از آنان تشکر کرد که هوادارن به شعار روحانی روحانی تشکر تشکر و صل علی محمد بوی بهشتی آمد از اوحمایت کردند .

استقبال کنندگان همچنین تا مسیری خودروی حامل رئیس جمهور را همراهی کرده و در حمایت از وی شعار دادند.

 روحانی پس از گذشتن از حلقه هوارادان در حالی که مخالفان وی در حال اقامه نماز بودند قصد عبور از مسیر کنار آنان را داشت که ناگهان مخالفان با ایستادن جلوی ماشین رئیس جمهور مانع از حرکت شدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

در این هنگام یکی از مخالفان کفش خود را به سمت خودرو روحانی پرتاب کرد که به کسی اصابت نکرد.

واکنش موسوی وکروبی به شایعه رفع حصر

به گزارش مشرق، در جلسه فوق العاده اصلاح طلبان که به منظور بررسی احتمال رفع حصر کروبی و موسوی در عید غدیر و یا 22 بهمن برگزار شده، مباحث مختلفی مطرح شده است.

بسیاری از حاضران در جلسه که از نزدیکان موسوی و کروبی بوده اند به صراحت ابراز داشتند اگر این دو تن آزاد شوند چه حرفی پس از آزادی برای مردم خواهند داشت؟ یکی از حاضران همچنین مدعی شد حکومت با این انتخابات، موسوی و کروبی را نابود کرد.

 نزدیکترین آدم های این دو نفر هم آمدند تقلب 88 را دروغ خوانده و علیه فتنه موضع گیری کردند. یکی از اعضای حزب منحله مشارکت هم تاکید کرده اگر موسوی و کروبی در حصر باشند ما میدان مانور بیشتری در دانشگاه ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی خواهیم داشت.

ولایتی: بی‌اطلاعم

علی‌اکبر ولایتی گفت: در مجموع رفتار هیأت دیپلماتیک ایرانی رفتار سنجیده‌ای بود ولی از اینکه چه چیزی باعث مذاکره تلفنی میان آقای روحانی و اوباما شده است، اطلاعی ندارم.

 مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در «برنامه صبح با خبر» شبکه خبر گفت:مذاکره از روی تدبیر و در چارچوب مقام معظم رهبری و بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت جزو ابزارهای کار یک دیپلمات است.

وی افزود: هیچ کشوری به منفعت ما کار نمی‌کند و هر کشوری بطور طبیعی به دنبال منافع ملی خودش است و غیر ازاین اگر انتظار داشته باشیم غیر معقول است؛ آمریکا هم در چارچوب منافع ملی خود همواره عمل می‌کند.

روحانی مجوز گفت و گو با اوباما را داشت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اینکه روحانی به نمایندگی از نظام در امریکا عمل کرد، گفت: روحانی مجوز لازم برای گفتگو با اوباما را از نظام گرفته بود.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به تماس تلفنی روسای جمهور امریکا و ایران گفت: تماس تلفنی اوباما با دکتر روحانی، در آخرین لحظاتی که رییس جمهور کشور قصد بازگشت به ایران را داشت، نشان‌دهنده تسلیم آمریکایی‌ها در برابر مقاومت و ایستادگی ملت ایران علیه سلطه‌پذیری بود و آنها بالاخره مجبور شدند در برابر عظمت و عزت ملت ایران و رهبری نظام جمهوری اسلامی تسلیم شوند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: این گفتگو، زمینه‌ساز نشست‌ها و گفتگوهای دیگری است تا مشکلات و مسائل ایران و امریکا به‌ویژه در پرونده هسته‌ای مورد بحث و بررسی  قرار گیرد.

وی بیان کرد: بعد از این گفتگو، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی منتظر اقدامات اساسی اعتمادساز غرب است و آنها باید در رفتار و عمل نشان دهند خواهان گفتگو و مذاکره و حل مسائل فی‌مابین هستند تا جمهوری اسلامی نیز بتواند این راه را با اطمینان ادامه دهد.

سخنان آیت الله سیستانی در دیدار ظریف

در سفر شهریور ماه محمد جواد ظریف به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی، این مرجع تقلید خطاب به وزیر خارجه کشورمان گفته است: اقتدار امروز شما مرهون رهبری هوشمند ایران اسلامی است. مشکلات کنونی عراق هم ناشی از نداشتن رهبری چون حضرت آیت الله خامنه ای است. قدر رهبری عزیز خود را بدانید. من هر روز برای ایشان دعا می کنم.

به گزارش مشرق،آیت الله سیستانی ضمن تقدیر از دیدگاه های ظریف، به وی گفته است: اخیرا کتاب «سفیر»شما را خوانده ام. من شما را مرد علم و عمل می دانم. خاطرات شما خوب و خواندنی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمودی
United States
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۰
۰
اگربرقراری رابطه با آمریكا ما را دوباره مستعمره آمریكا نكند و استقلال سیاسی - اقتصادی خود را حفظ كنیم، این رابطه داشتن بسیار خوب هم هست چون حداقل كمی جلوی افراطی گری وهابیون - سلفیان و تكفیریهایی كه به جان و مال شیعیان منطقه چشم دوخته اند گرفته می شود و برخی دول عربی منطقه حساب كار دستشان می آید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۰
۰
جناب ملت ایران، فقط شیعیان نیستند. ضمنا به نظر من امریكا با روسیه و انگلستان و . . . هیچ تفاوتی ندارد . با هر كشوری ارتباط داشته باشیم . مثل كامپیوتر ها كه به هم وصل میشوند اگر مواظب نباشیم ویروسی میشویم. امریكا و غیره ندارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها