محافل رسانه ای عربی با توجه به مسائل مطرح شده در خصوص امکان دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این روزها با نگرانی همه خبرها و رویدادها را زیر نظر گرفته و تحلیل های گوناگونی را در خصوص آینده منطقه ارائه می دهند.
کد خبر: ۵۹۹۹۳۶
اعراب و دیدار احتمالی روحانی و اوباما

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان نویسنده و پژوهشگر عرب و سردبیر سابق روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در مطلبی نوشت: فعالیتهای دیپلماتیک ایران به ریاست حسن روحانی برای شکستن محاصره اقتصادی در حال ثمر دادن است؛ و در نهایت این تلاشها موجب می شود که نقش ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای در خاورمیانه به رسمیت شناخته شود.

عطوان با اشاره به دیدار آتی حسن روحانی با همتای فرانسوی خود فرانسوا اولاند در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، و اظهارات اخیر اولاند در خصوص مشارکت ایران در حل سیاسی بحران سوریه، تأکید کرد: معاون سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت وگو با خبرنگاران همراه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در هواپیمای ویژه وی در راه بازگشت به نیویورک، با اعتراف به ارتباط دولت آمریکا و مسئولان ایرانی تأکید کرد که این ارتباطات طی هفته ها و ماه های آینده بر اساس احترام متقابل ادامه می یابد؛ و دیدار رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در نیویورک امکان پذیر است.

وی تأکید کرد که، قطعا مسئولان کشورهای عربی که میلیاردها دلار برای مقابله با ایران هزینه کرده و همواره از ایران به عنوان دشمن خود یاد کرده اند، از دیدار احتمالی مسئولان ایرانی و آمریکایی در نیویورک خشنود نمی شوند، و این دیدار موجب سرخوردگی آنان خواهد شد و آنان از این دیدار می ترسند.

عطوان گفت: اعراب دو بار سیلی خوردند، نخست از آمریکا به دلیل آنکه آنها را در حل بحران شیمیایی سوریه به حاشیه راند و از تصمیم برای حمله به سوریه عقب نشینی کرد، و سیلی دوم و بزرگتر هم روابط رو به رشد ایران و آمریکا و دیدارهای مکرر وزیر خارجه ایران و همتایان اروپایی و التماس آنان به ایران برای کمک جهت حل سیاسی بحران سوریه است.

رئیس جمهور مسحور کننده

کارل رو استراتژیست جمهوریخواه به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نسبت به دیدار رو در رو با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در هفته ی جاری هشدار داد و گفت: روحانی مسحور کننده و زرنگ است.

وی که با فاکس نیوز مصاحبه می کرد، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: با روحانی همنشین نشوید. این دولتی است که از حزب الله حمایت می کند.

رو افزود: دیدار اوباما و روحانی برای متحدان آمریکا مایه یاس خواهد بود چراکه روحانی هنوز قابل اعتماد بودنش را ثابت نکرده است.

این چهره سرناش جمهوریخواه بیان داشت: سخن گفتن بی ارزش است، ما باید منتظر اقدامی از سوی او باشیم. روحانی نه اقدامی انجام داده و نه سخنی گفته که به ما این اطمینان را دهد که نشان دهد متقاوت خواهد بود.

دنیس کوسینیچ نماینده جمهوریخواه سابق کنگره و نامزد سابق ریاست جمهوری با حضور در همین برنامه در واکنش به سخنان رو گفت: هیچ دلیلی برای عدم دیدار اوباما با روحانی وجود ندارد.

بازتاب اظهارات هاشمی در تلویزیون آمریکا

تلویزیون آمریکا با اشاره به اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره گفتگو با آمریکا گفت:اکبر هاشمی رفسنجانی می گوید سبکی که الان داریم که به آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم قابل تداوم نیست.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی که با فصلنامه مطالعات بین المللی گفتگو می کرد افزود مگر اروپا با امریکا، چین با امریکا و روسیه با امریکا چه تفاوتی از دید ما دارد؟ اگر با آنها مذاکره داریم چرا با امریکا مذاکره نکنیم؟

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نامه تایپ نشده خود به آیت الله خمینی افزود در ان نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم شما بهتر است در زمان حیاتتان ان ها را حل کنید در غیر این صورت ممکن است ان ها به صورت معضلی سد راه اینده کشور باشد هاشمی رفسنجانی رابطه با آمریکا را یکی از این موارد دانسته و گفته یکی از این مسائل رابطه با آمریکا بود.

صداقت سوریه،تعجب آمریکا

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: فهرست ارائه شده از سوی دولت سوریه به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی کامل و تشویق کننده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه سی.ان.ان، بدون این که نام منبع بارز خود را در دولت آمریکا فاش کند، به نقل از وی اعلام کرد: مسئولان آمریکایی، از فهرستی که سوریه از آن پرده برداشته است، شگفت زده شده اند، زیرا این فهرست بر خلاف تصوری که از دولت سوریه داشتند، کامل بود.

ابراز شگفتی آمریکا پس از آن صورت گرفت که سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی روز شنبه اعلام کرد که دولت سوریه، آمارگیری و شمارش ذخیره شیمیایی را همزمان با پایان مهلت تعیین شده از سوی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تکمیل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها