نفوذ رطوبت در دیواره های این برج جهانی و تردد ماشین‌های سنگین از عوامل تهدید کننده این بنای تاریخی است

تردد کامیون‌ها برج قابوس را می‌لرزاند

نفوذ رطوبت در دیواره برج قابوس و رویش علف‌های هرز در حالی در این بنای تاریخی و جهانی قابل مشاهده است که مسئولان میراث فرهنگی گلستان معتقدند، میزان رطوبت این بنای تاریخی رو به کاهش است و تهدیدی برای این اثر تاریخی منحصربه‌فرد ایجاد نمی‌کند.
کد خبر: ۵۹۸۸۹۱

برج آجری جهان تیر ماه سال گذشته ثبت جهانی شد و حفاظت از این سازه تاریخی که هم‌اکنون در فهرست آثار جهانی قرار دارد، با نظارت یونسکو صورت می‌گیرد.

علاوه بر رطوبت، تردد کامیون‌های سنگین و ترانزیتی از خیابان حاشیه برج قابوس، لرزه بر اندام این برج تاریخی انداخته که نیازمند تسریع در ساخت کمربندی و جلوگیری از تردد کامیون‌هایی با تناژ بالاست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با بیان این‌که بیش از یک سال از تائید و ثبت جهانی برج قابوس می‌گذرد و رطوبت این اثر رو به کاهش است، می‌گوید: بر اساس درخواستی که به سازمان جهانی یونسکو داده‌ایم، مطالعه و بررسی میزان رطوبت این بنای تاریخی صورت گرفته است.

قربان عباسی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: بیش از هزار سال از بنای این برج می‌گذرد و رطوبت همواره وجود داشته و خللی در آن به شمار نمی‌رود، ولی می‌توان از میزان رطوبت آن کاست که تاکنون گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.

وی با بیان این‌که کارشناسان و باستان‌شناسان و سازمان جهانی یونسکو نیز کاهش میزان رطوبت برج قابوس را تائید کرده‌اند، تصریح می‌کند: هر 15 روز چند عکس از زوایای مختلف از برج قابوس گرفته و به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود.به گفته وی، برج قابوس تحت مراقبت جهانی است و رطوبت هیچ تهدیدی برای این برج تاریخی به شمار نمی‌رود، ضمن این‌که کارشناسان نیز معتقدند رطوبت بنا طی سال‌های اخیر رو به کاهش است.

کامیون‌های سنگین تن برج را می‌لرزاند

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان درباره تردد کامیون‌ها از خیابان حاشیه برج قابوس نیز خاطرنشان می‌کند: یکی از ضوابط این است که وسایل نقلیه سنگین تردد نداشته باشند که این مساله جزو برنامه‌های میان مدت است.

قربان عباسی یادآور می‌شود: در این خصوص تصویب شده تا کمربندی گنبدکاووس راه‌اندازی و از تردد جلوگیری شود و اکنون نیز میزان تردد با اجرای طرح ترافیک کم شده است و امیدواریم با تکمیل کمربندی، از تردد کامیون به‌طور کامل جلوگیری شود.

در همین حال رئیس شورای شهر گنبدکاووس نیز تاکید می‌کند: با توجه به خطری که تردد خودروها متوجه برج می‌کند، باید مسیر تردد تغییر یابد.

شیرمحمدلی می‌گوید: اکنون کامیون‌های سنگین و ترانزیتی کشورهای اروپایی و آسیایی از حاشیه برج عبور می‌کند که لغزش ایجاد کرده و به برج آسیب می‌زند.

وی با بیان این‌که براساس مقرارت و ضوابط حریم برج تاریخی قابوس که در مسیر اصلی شهر واقع شده است، عبور و مرور وسایل سنگین در اطراف این بنا ممنوع است، می‌افزاید: در این خصوص یکی از اولویت‌های اساسی شورای شهر و شهرداری، بهره‌برداری سریع از کمربندی شرقی است تا مسیر عبور کامیون‌های ترانزیتی تغییر کند.

نخستین اثر تاریخی شمال کشور با عنوان برج قابوس تیر ماه سال گذشته به عنوان پانزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد.

برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است.

این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم‌اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‌ای بزرگ قرار دارد، به دستور شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل‌زیار در سال 397 هجری (1007ـ1006 میلادی) ساخته شده است. ارتفاع ساختمان برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15 متری پای بست آن به 70 متر می‌رسد.

این بنا با نقشه ستاره‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و روی بدنه آن ده ترک دارد و راس هر ترک نیز 1.60 متر و قاعده آن نیز 1.4 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها