نامه‌نگاری اوباما ـ روحانی

روابط ایران و آمریکا آنقدر تیره و تار هست که انتشار خبر رد و بدل شدن نامه میان روسای جمهور دو کشور بتواند به سوژه رسانه های داخلی و بسیاری از رسانه های خارجی تبدیل شود و این اتفاقی بود که دیروز افتاد.
کد خبر: ۵۹۷۴۹۵

رئیس جمهور آمریکا دیروز در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی نیوز از مبادله پیام با رئیس جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد که پاسخ این پیام را نیز از حسن روحانی دریافت کرده است.

بحث ارسال پیام یا نامه از سوی رئیس جمهور آمریکا برای مقامات کشورمان چندی قبل با سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به تهران قوت گرفت اما تا دیروز هیچ خبری که تائید کند نامه یا پیامی از سوی باراک اوباما برای مقامات کشورمان فرستاده شده است منتشر نشده بود. البته اکنون نیز معلوم نیست نامه ای که اوباما به آن اشاره کرده لزوما در سفر سلطان قابوس به تهران رسیده باشد. اما به هر حال اوباما، در این گفت و گو از ارسال این نامه خبر داده و گفته است: ما غیرمستقیم با ایرانی‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. من به رئیس جمهور ایران نامه فرستادم، اما ما مستقیما با هم گفت‌وگو نکرده‌ایم.

گرچه اوباما در این برنامه تلویزیونی از نامه نگاری صحبت کرده اما لحن اظهارات او چندان دوستانه نیست و تلاش کرده مسائلی را که اخیرا درباره سوریه و تهدید این کشور به حمله نظامی رخ داده، به نحوی با واکنش ها به برنامه هسته ای ایران مشابهت دهد.

وی در صحبت های خود مدعی شده است: دیپلماسی در زمینه بحران سوریه با حمایت تهدید نظامی، یک مدل بالقوه برای مذاکرات درباره موضوع هسته ای و جاه طلبی‌های هسته ای ایران است.

اوباما در ادامه ادعاهای خود آورده است: فکر می‌کنم که ایرانی‌ها هم درک می‌کنند که موضوع هسته‌ای برای ما در مقایسه با موضوع تسلیحات شیمیایی بسیار مهم‌تر است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده اضافه کرد: پیامی که ایرانی‌ها از موضوع سوریه می ‌گیرند نباید این باشدکه اجتناب از حمله نظامی به سوریه به این معناست که ما به ایران حمله نظامی نخواهیم کرد. به عبارت دیگر، آنچه آنها باید درس بگیرند این است که امکان حل این موضوعات از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران عضو ان.پی.تی است و تمام فعالیت های هسته ای کشورمان در این چارچوب انجام می شود و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون انحرافی را در برنامه های صلح آمیز کشورمان گزارش نکرده است.

از تبادل مفاهیم تا نامه نگاری

پیش از این چند نوبت از سوی مقامات کشورمان درباره تبادل برخی پیام ها میان مقامات آمریکا و ایران صحبت شده بود، اما خبر ارسال نامه از سوی اوباما دیروز برای اولین بار منتشر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در مورد این پیام ها با بیان این‌که فعلا قصدی برای مذاکره مستقیم با آمریکا درباره سوریه نداریم، اظهار کرده بود: در این مورد پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و اگر لازم باشد، به همین روش ادامه می‌دهیم.

ظریف گفته بود: امیدواریم آمریکا به هشدارهایی که در این پیام ها داده شده است، توجه کند و مانع شکل گیری یک جنگ جدید در منطقه شود.

اما مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه درباره این اظهارات وزیر امور خارجه اینچنین توضیح داده بود: آنچه آقای ظریف گفتند گویای این است که نوعی از تبادل مفاهیم بین دو طرف رخ داده است ولی ایشان به رد و بدل شدن پیام اشاره‌ای نکردند.

افخم همچنین گفته بود: توضیح بیشتری درباره این که این تبادل مفاهیم از طریق پیام رسانی و نامه باشد نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها