jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۵۹۶۸۷۴   ۲۳ شهريور ۱۳۹۲  |  ۱۴:۳۶

قیمت بنزین تا پایان سال تغییر نمی‌کند

سناریوی جدید اصلاح نحوه سهمیه‌بندی سوخت

۳

رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با بیان اینکه برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین تا پایان سالجاری نداریم از ارائه سناریوی جدید برای اصلاح نحوه سهمیه‌بندی سوخت خودروها خبر داد.

سناریوی جدید اصلاح نحوه سهمیه‌بندی سوخت

سید مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قیمت سوخت گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز، موضوعی که وزیر نفت نیز درباره قیمت کارشناسی بنزین مطرح کرد از لحاظ کارشناسی تایید شده است چرا که کارشناسان بر این باورند ارزانی بیش از حد سوخت تبعات زیادی را به دنبال دارد که علاوه بر تحمیل بار مالی بسیار زیاد برای دولت، از لحاظ محیط زیست و حمل و نقل نیز برای کشور زیان آور است.

بیژن زنگنه وزیر نفت چندی پیش قیمت واقعی بنزین را 3000 تومان اعلام کرده بود وی که در برنامه نگاه یک شرکت کرده بود با انتقاد از کیفیت و قیمت بالای خودروهای تولید داخل افزود: بهای سوخت مایع در کشور باید به میزان بهای سوخت‌های مایع منطقه یعنی بیش از سه هزار تومان برای هر لیتر باشد اما اگر می‌خواهیم چنین کاری انجام دهیم باید خودرو کم مصرف و ارزان تولید کنیم.اگر بنزین ارزان و خودرو گران و پرمصرف به مردم بدهیم در حق آنان ظلم کرده‌ایم.

شفیعی در ادامه افزود: قیمت عنوان شده از لحاظ کارشناسی منطقی است اما با توجه به تبعات اقتصادی اجتماعی که دارد باید با در نظر گرفتن هزینه‌ها درباره آن تصمیم گیری کرد.

وی تصریح کرد: در اواخر دولت قبل نیز به این جمع‌بندی رسیده بودیم که تغییر قیمت باید با فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام شود اما در آن زمان به این نتیجه نرسیدند که این تغییر را اجرا کنند و ظاهرا دولت جدید نیز تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین تا پایان سال جاری ندارد و قطعا امسال هیچگونه افزایشی را نخواهیم داشت.

رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: اواخر دولت دهم و در جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاداتی را در قالب چندین سناریو به دولت ارائه داده بودیم اما در حال حاضر برای دولت جدید پیشنهادی ارائه نداده‌ایم.

وی در ادامه درباره میزان مصرف روزانه بنزین نیز گفت: بر اساس آمار متوسط مصرف روزانه بنزین 65 میلیون لیتر است و اخیرا بر اساس آماری که اعلام شده این میزان به 80 میلیون رسیده که یکی از دلایل آن کاهش حساسیت جامعه نسبت به قیمت سوخت است ضمن آنکه افزایش سفرهای تابستانی برون شهری نیز در شهریور ماه میزان مصرف را افزایش داده است.

به گفته شفیعی افزایش میزان مصرف بنزین در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ناشی از کاهش حساسیت جامعه به قیمت سوخت است چرا که در سایر بخش‌ها قیمت‌ها افزایش یافته و بنزین 400 تومانی با بنزین 700 تومانی تفاوت چندانی برای مردم نمی‌کند. ضمن آنکه امسال تعداد خودروها نیز افزایش یافته و بخشی از این افزایش مصرف سوخت طبیعی است.

رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره کاهش یا افزایش میزان مصرف سوخت در مهرماه با توجه به بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: در مهرماه سفرهای درون شهری افزایش می‌یابد و پیش بینی می‌شود در نیمه اول افزایش میزان مصرف بنزین کمتر از 25 درصد خواهد بود که رقم قابل توجهی نیست.

ارائه پیشنهادهای جدید برای اصلاح نحوه سهمیه بندی سوخت خودروها

شفیعی از ارائه سناریوی جدید برای اصلاح نحوه سهمیه بندی سوخت خودروها خبر داد و گفت: پیشنهاداتی را در این زمینه آماده کرده‌ایم چرا که در دولت قبل مصوباتی را در این زمینه داشتیم که اجرا نشد البته این پیشنهادات در راستای اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودروهاست.

به گفته وی باطل کردن کارت سوخت موتورسیکلت‌های متوقف در پارکینگ‌ها، خودروهای متوقف شده بیش از دو ماه در پارکینگ ‌ها، وانت‌بارهایی که تغییر کاربری داده‌اند و یا وانت بارهایی که در طرح ساماندهی شرکت نکرده‌اند از جمله مصوباتی بود که برای اصلاح سهمیه‌بندی سوخت اعلام شد اما به مرحله اجرا درنیامد.

رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور ادامه داد: موضوع اصلاح سهمیه‌بندی سوخت خودروها را در سه سناریو پیشنهاد داده‌ایم و چنانچه دولت آن را تصویب کند و یا نظری داشته باشد اعلام خواهیم کرد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرج
United Kingdom
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
بنزین منطقه در حد یك درهم یا ریال قطر و عربستان است كه حدودا همین 700 تومانی می شود كه 3سال پیش دولت، قبل از گران شدن دلار از مصرف كننده ها وصول میكردند آن زمان ارزش پول ما 3 برابر بود و بنزین قیمت منطقه حدود 250 تومان بود كه به مردم 3 برابر فروخته می شد حالا هم كه شما قصد دارید با 4 برابر قیمت بفروشید، نكند چشمتان به بازار جهانی دوخته شده است كه در صورت عدم فروش در بازار داخلی آنرا در بازار منطقه بفروش برسانید بازارهایی همچون پاكستان افغانستان و تركیه بازارهای سود آوری هستند این تصمیم شما به غیر از نارضایتی داخلی چیزی در بر نخواهد داشت چون منابع نفت ملی میباشد قیمت شما حتی از كشورهایی كه نفت را وارد و پالایش هم میكنند بالاتر است! مردم كه نباید كسری بودجه دولت پرداخت كنند.
۰
۰
م.ا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
فقط گرانی را راهكار صرفه جویی ندانید چراكه از روی كارتها مشخص میشود كه اسراف میشود و یا صرفه جویی و با توجه به تورم و حقوق كارمندها بهتر تصمیم بگیرید چون تمام فشارها و تصمیم گیری را باید قشر حقوق بگیر تحمل كنند
۰
۰
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
آقای وزیر؛ شماببیند درآمد مردم درسایر كشورها چقدر است و چقدر هزینه صرف بنزین می كنند، بعد مقایسه كنید!
۰
۰

یادداشت

بیشتر
چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر