کشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی به دلیل کاهش ضایعات، هزینه و افزایش بهره‌وری، در حالی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی در کشور داشته که هنوز در برخی مناطق مانند شهرستان پلدختر در استان لرستان به دلیل نبود و کمبود کمباین، برداشت محصول بسختی و با داس انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۸۱۱۶۶
برداشت محصول با داس در عصر کمباین

دبیرخانه کشاورز استان لرستان با بیان این‌که این مشکل مربوط به کل استان و حتی کل کشور است، به جام‌جم می‌گوید: در استان لرستان، ماشین‌آلات برداشت غلات به اندازه کافی وجود ندارد، به همین دلیل هنگام برداشت، ماشین‌آلات از استان‌های دیگر وارد استان شده و به کمک کشاورزان می‌آیند.

مرتضی هادی‌پور با بیان این‌که اکنون در شهرستان‌های سردسیر استان همچون نورآباد، الشتر، ازنا و الیگودرز کشاورزان در حال برداشت محصولات غلات خود هستند، می‌افزاید: در تمام این شهرستان‌ها به دو دلیل کمبود کمباین و هزینه سنگین این ماشین‌آلات، برخی از کشاورزان ترجیح می‌دهند محصولات خود را به صورت دستی و با داس برداشت کنند.

نه برای کشاورز می‌صرفد و نه برای کمباین‌دار

وی با بیان این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی همچون گازوئیل و روغن، موجب افزایش قیمت اجاره‌ کمباین‌ها به کشاورزان شده است، خاطرنشان می‌کند: کمباین‌داران به ازای برداشت هر کیسه گندم، 3000 تومان از کشاورز طلب می‌کنند که با احتساب برداشت 50 کیسه در هر هکتار، کشاورز باید مبلغ 150 هزار تومان به کمباین‌دار پرداخت کند که این مساله هزینه تولید وی را تا 850 تومان افزایش می‌دهد، این در حالی است که گندم حدود کیلویی 720 تومان از کشاورز خریداری می‌شود، بنابراین برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد که از کمباین برای برداشت محصول خود استفاده کند.

هادی‌پور یادآور می‌شود: از سوی دیگر کمباین‌دار نیز فقط صد روز در طول سال فرصت کار با ماشین خود و کسب درآمد دارد، بنابراین نمی‌تواند در مناطقی که کار زیادی برایش وجود ندارد، توقف کند و سرمایه صد میلیونی خود را بخواباند، به همین دلیل به شهرستان‌ها یا استان‌های دیگر می‌رود و به این ترتیب فرصت استفاده از کمباین از دست می‌رود.

به عقیده وی، اگر دولت و سازمان جهاد کشاورزی بتوانند از کمباین داران حمایت کرده و یارانه‌ای در اختیار آنها قرار دهند، می‌توان آنها را به مدت بیشتری در استان نگه داشت تا مشکل کشاورزان نیز تا حدی رفع شود.

لرستان به اندازه کافی کمباین ندارد

در همین حال، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان این‌که اکنون حدود 90 درصد از محصولات گندم، ‌جو، کلزا و ذرت استان به صورت مکانیزه برداشت می‌شود،‌ به جام‌جم می‌گوید: در استان حدود 140 تا 150 کمباین مخصوص برداشت محصولات کشاورزی و غلات وجود دارد که البته این تعداد کافی نیست، به همین دلیل بخشی از کمباین مورد نیاز کشاورزان استان، از خوزستان و فارس وارد استان می‌شود.

عظیم دادگر با بیان این‌که تمام این کمباین‌ها مربوط به بخش خصوصی است و به کشاورزان اجاره داده می‌شود، می‌افزاید: یکی از دلایل انجام برداشت محصولات به‌صورت دستی، قیمت بالای اجاره این کمباین‌هاست که پرداخت آن در توان برخی کشاورزان نیست.

وی درباره توقف کوتاه مدت کمباین‌داران در استان خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته تسهیلات خوبی مانند قطعات ماشین، گازوئیل و سوخت به صاحبان کمباین‌ها داده می‌شد تا مدت بیشتری در استان حضور داشته باشند، اما اخیرا این تسهیلات از سوی دولت از دستور کار سازمان جهاد کشاورزی خارج شده است و به همین دلیل آنها نیز دیگر تعهدی برای ماندن در استان و انجام کار کشاورزان ندارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در عین‌حال به عوامل دیگر استفاده نکردن از ماشین‌آلات در برداشت محصولات در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: شرایط جغرافیایی مانند سنگلاخ،‌ شیبدار و کوچک بودن بعضی اراضی کشاورزی در استان مانند برخی اراضی پلدختر، امکان استفاده از کمباین در این اراضی را کاهش داده یا غیرممکن می‌سازد. از سوی دیگر برخی کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی در استفاده از ماشین‌آلات ترجیح می‌دهند خود به‌صورت دستی و با کمک خانواده و خویشاوندان خویش، محصولاتشان را برداشت کنند.

دادگر با بیان این‌که اکنون تحول بنیادی در مکانیزه شدن کشت و برداشت محصولات انجام شده است، تاکید می‌کند: با این حال به دلیل وجود موانع جغرافیایی در استان، فقط 90درصد محصولات به شیوه مکانیزه برداشت می‌شود و امکان مکانیزه کردن 100درصدی این شیوه در استان وجود ندارد.

برداشت گوجه‌فرنگی به وسیله کمباین

در این میان باید گفت در حالی که در برخی مناطق کشور برداشت محصولات هنوز به شیوه سنتی انجام می‌شود، بعضی از شهرستان‌ها نیز توانسته‌اند، گوی سبقت را در استفاده از روش مکانیزه بربایند و بسیاری از محصولات خود حتی گوجه‌فرنگی را نیز به شیوه جدید و با استفاده از ماشین برداشت کنند.

شهرستان رامیان استان گلستان از جمله این مناطق است که چندی پیش و البته برای نخستین بار در کشور، برداشت گوجه فرنگی در آن به شیوه نوین و با استفاده از کمباین صورت گرفت.

این ابتکار با همت یک کشاورز باتجربه و نمونه گلستانی محقق شد که توانست با به‌کارگیری علم و تجربه در کنار هم گام مهمی در جهت نوین کردن شیوه برداشت محصولاتی که معمولا به‌صورت دستی برداشت می‌شود، بردارد.مدیر جهاد کشاورزی رامیان درباره کشت محصول گوجه‌فرنگی در این شهرستان به فارس می‌گوید: اکنون 3200 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گوجه فرنگی قرار دارد.

حمزه مهاجر می‌افزاید: باتوجه به سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی استان که 5800 هکتار است، شهرستان رامیان ۵۵درصد گوجه گلستان را کشت و ضمن دارا بودن رتبه اول کشت این محصول در سطح استان، یکی از قطب‌های تولیدکننده گوجه‌فرنگی در کشور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان می‌کند: برداشت گوجه‌فرنگی به وسیله کمباین فواید زیادی دارد که کاهش هزینه برداشت، تسریع در جمع‌آوری این محصول و جلوگیری از پوسیدگی و آفتاب‌زدگی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها