فیلم «فرار از زندان آلکاتراز» از شبکه نمایش

کد خبر: ۵۸۰۹۴۲
فیلم «فرار از زندان آلکاتراز» از شبکه نمایش

فیلم سینمایی «فرار از زندان الکاتراز» به تهیه کنندگی و کارگردانی دانل سیگل محصول سال ۱۹۷۹کشور امریکاست. فیلمنامه این درام جنایی را ریچارد تاگل، برمبنای کتابی از ج. کامبل بروس نگاشته است. کلینت ایست‌وود، پاتریک مک‌گوهان، رابرتس بلاسم، جک تیبو، فرد وارد، پل بنجامین، لاری هنکین، بروس م. فیشر و فرانک رونززیو بازیگران اصلی این فیلم هستند.

کلینت ایستوود هنرمند هفته شبکه نمایش در ۳۱ مه سال ۱۹۳۰ در سان فرانسیسکویِ ایالت کالیفرنیای آمریکا متولد شد. این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده برنده چهار جایزه اسکار است. پدر او سنیور کلینت ایستوود هلندی‌تبار و مادرش مارگارت راث رانر اسکاتلندی‌تبار است. وی در سمت کارگردانی، فیلم‌های فوق‌العاده‌ای ساخته است که هر کدام بیانگر حقایقی تلخ از دنیای بدون نقص اطراف ما هستند. یکی از این فیلم‌ها «رودخانه مرموز» است که در آن بازیگرانی چون شان پن و تیم رابینز بازی کردند و جوایزی نیز برای بازی در این فیلم دریافت کرده‌اند. کلینت ایستوود مسن‌ترین فیلمسازی است که در تاریخ اسکار جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده است. او تاکنون چندین‌بار به عنوان بهترین هنرپیشه مرد نقش اصلی و بهترین هنرپیشه مرد نقش مکمل، جوایز زیادی دریافت کرده است. وی همیشه نقش محوری را در فیلم‌ها برعهده داشته‌است.

ایستوود در جایگاه کارگردانی در سال ۱۹۹۲ باساختن فیلم «نابخشوده» و در سال ۲۰۰۴ با «عزیز میلیون دلاری» به بزرگترین موفقیت خود که کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین تهیه‌کنندگی است، دست یافت. آکادمی اسکار در سال ۱۹۹۵ با دادن اسکاری دیگر به او برای کار تهیه کنندگی از او تشکر کرد. از دیگر افتخارات این هنرمند می‌توان به دستیابی به ۵ عنوان محبوب‌ترین بازیگر در طول تاریخ، جایگاه دوم در مجله امپایر انگلیس در بین ۱۰۰ ستاره هالیوود و دریافت مدال افتخار از سوی انجمن جان‌اف کندی در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد.

داستان فیلم «فرار از زندان الکاتراز» از این قرار است که در سال ۱۹۶۰ پس از چندین بار اقدام به فرار، فرانک موریس را از زندان آتلانتا به آلکاتراز منتقل می‌کنند و واردن، رئیس زندان آلکاتراس، که به زندانش می‌نازد، به او می‌گوید که هرگز کسی از آنجا فرار نکرده و فرار هم نخواهد کرد. پس از دعوای سختی با یک زندانی قلدر به‌نام وولف، فرانک تنبیه شدن در بند «د» را هم تجربه می‌کند و...

دان سیگل، کارگردان فیلم «فرار از زندان الکاتراز» در سال ۱۹۱۲ در شیکاگو متولد شد و در کالج جیزر دانشگاه کمبریج تحصیل کرد و در کتابخانه کمپانی برادران وارنر مشغول به کار شد و پس از این کار بود که ریاست دپارتمان مونتاژ را به وی محول کردند. او سال ۱۹۴۵ دو فیلم کوتاه ساخت؛ یکی، «هیتلر زندگی می‌کند»و دیگری «ستاره‌ای در شب» که برنده جایزه اسکار شد و آغازگر فیلم سازی بلند او بود.

وی در «جهنم برای قهرمانان است» با استیو مک کوئین کار کرد و در «قاتلین» ۱۹۶۴ هم با لی ماروین، پس از آن هم مجموعه فیلم‌های موفقی با کلینت ایستود ساخت. این فیلم‌ها هم از نظر تجاری و هم از نظر هنری بسیار موفق بودند. او در این فیلم‌ها بر فعالیت ایستود تاثیر بسیار زیادی نهاد. سیگل، سال ۱۹۹۱ در سن ۷۸ سالگی و بر اثر سرطان در لس آنجلس درگذشت. از دیگر آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم‌های «شب به شب ۱۹۴۷»، «ساعت‌ها را بشمار ۱۹۵۳»، «آبی و طلایی ۱۹۵۵»، «جنایت در خیابان‌ها ۱۹۵۶»، «رابطه اسپانیایی ۱۹۵۷»، «لبه ابدیت ۱۹۵۹»، «هری کثیف ۱۹۷۱» و «تلفن ۱۹۷۷» اشاره کرد.

به‌رغم شهرت سیگل به‌عنوان فیلمسازی حادثه‌ای‌ساز، «فرار از زندان آلکاتراز» یک فیلم حادثه‌ای نیست و هرکس که به امید یافتن هیجان‌های کلاسیکِ شورش در زندان یا بحث‌های مربوط به اصلاح وضع زندان، آن را ببیند، احتمالاً ناامید می‌شود. غیر از دقایقی کوتاه، پرسونای اکشنِ ایست‌وود بسیار کنترل شده و کمرنگ است. فیلم اصلاً پرسش «رفرم» را طرح نمی‌کند، بلکه برعکس می‌کوشد تا آلکاتراز، ساکنان، روش‌های انضباطی و شرایط عمومی‌اش را به‌طرز محسوسی شایسته‌تر و معقول‌تر از عرف سینمائی نشان دهد. نکته زیرین و اصلی فیلم، خودِ مسئله زندانی بودن است و یأس تدریجی و فرساینده‌ای که در زندانیان و زندانی القا می‌کند؛ کسانی که تخیل‌شان در یک چهار دیواری به بند کشیده شده است و ورای آن نه چیزی می‌بینند و نه به چیزی امیدوارند.

فیلم «فرار از زندان الکاتراز» روز شنبه ساعت ۲۱ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱ از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها