از «سیب» بپرسید

حمیدرضا.ج سی‌ودو ساله هستم و از قزوین تماس می‌گیرم. به سبب مشکل سندرم روده تحریک‌پذیر، زیر نظر متخصص گوارش قرار دارم، اما نمی‌دانم دقیقا مصرف چه نوع غذاهایی مناسب و چه غذاهایی نامناسب است؟ از طرفی به دلیل مشکل چاقی ناحیه شکم، مدتی دراز و نشست کردم؛ اما الان دچار کمر درد شده‌ام و دیگر نمی‌توانم این ورزش را انجام دهم. برای برطرف شدن این مشکل باید چه کار کنم و چه ورزشی را باید جایگزین این ورزش کنم؛ چون نمی‌خواهم دوباره دچار چاقی ناحیه شکم شوم؟
کد خبر: ۵۸۰۶۰۰

کورش جعفریان/ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

به مقدار کم، دفعه‌های بیشتر و زمان‌ها و فاصله‌های منظم غذا بخورید. سعی کنید هیچ وعده‌ای را حذف نکنید. غذاهای کم چرب و سبک باید جایگزین غذاهای پرچرب و حجیم شود. در دورانی که دچار اسهال هستید وعده‌های کم‌حجم‌تری مصرف کنید و زمانی که مبتلا به یبوست می‌شوید، غذاهای پرفیبر بخورید. فیبر باید مرحله‌ای و از مقادیر خیلی کم تا مقادیر بالا در رژیم شما وارد شود. از منابع خوب فیبر می‌توان به نان و غلات سبوس‌دار، مغزها، میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات اشاره کرد، اما مواظب باشید که برخی از این منابع غذایی نفاخ هستند و ممکن است نشانه‌های شما را تشدید کنند. غذاهای محرک مانند قهوه، چای پررنگ، انواع نوشابه‌ها، شکلات‌های تلخ و بسیاری از شیرین‌کننده‌ها می‌توانند باعث تشدید علائم شما شوند. لاکتوز موجود در شیر ممکن است باعث تحریک علائم شود. بنابراین مصرف سایر مواد لبنی توصیه می‌شود. علاوه بر این، نوشیدن منظم با حجم کم آب برای تسکین نشانه‌ها مفید است. مطالعات جدید از نقش مفید پروبیوتیک‌ها در بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر حکایت می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود غذاهای حاوی این ترکیبات یا مکمل پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشید. با توجه به این که ممکن است مقدار زیاد قند فروکتوز نیز در ایجاد علائم بیماری نقش داشته باشد، بهتر است مصرف منابع این قند ساده نیز کنترل شود. ورزش منظم نیز در بهبود نشانه‌های بیماری مفید است. ورزش را جدی بگیرید به این دلیل که باید برای کاهش وزن نیز اقدام کنید. تجمع چربی در ناحیه شکم ـ کمر بسیار خطرناک است و علاوه بر عوارضی مانند ریفلاکس، ناتوانی در حرکت، فشار روی زانوها و ایجاد زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز، می‌تواند زمینه‌ساز بروز سکته قلبی شود. بنابراین برای کاهش وزن و کنترل نشانه‌های این بیماری حتما ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

دکتر فریده دهقان منشادی/ فیزیوتراپ و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ورزش دراز و نشست سبب فعالیت ماهیچه‌های دیواره شکم و ستون فقرات می‌شود، اگر شما مشکل اولیه در مهره‌های کمری نداشته باشید و تمرینات را هم صحیح و متناسب با وضع و سطح آمادگی این ماهیچه‌ها انجام داده باشید، انجام تمرین‌های دراز و نشست به تنهایی نمی‌تواند عامل کمردرد باشد. چاقی و افزایش وزن یکی از دلایل ایجاد و تشدید کمر درد است. در هر صورت توصیه می‌شود ابتدا برای تشخیص علت و درمان کمر درد به پزشک مراجعه کنید. بعد از پیگیری علت کمردرد، برای تکمیل درمان و نیز آموزش ورزش متناسب با شرایط بدنی‌تان که در عین حال تا حدی چاقی شکم را نیز کنترل می‌کند، با یک فیزیوتراپ مشورت کنید. البته اگر به مشکل کمر درد مبتلا هستید، بهتر است برای رفع مشکل چاقی ناحیه شکم ـ کمرتان ورزش‌های دیگری مانند شنا، پیاده‌روی و... را نیز امتحان کنید. به این دلیل که این ورزش‌ها نیز اگر ‌درست انجام شود، علاوه بر رفع مشکل اضافه‌وزن شما در این ناحیه خاص، به درمان مشکل کمر درد نیز کمک می‌کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها