برگزاری مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران، بیانیه شدید هیات مدیره خانه سینمای سابق را در پی داشت

آغاز به کار خانه سینمای ‌2

مجمع عمومی صنوف قانونی شده سینما، چهارشنبه شب گذشته در محل اتحادیه تهیه کنندگان سینما برگزار شد و طی انتخاباتی اعضای هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران که به خانه سینما 2 مشهور شده است، انتخاب شدند، ولی در ادامه و تا روز جمعه سه بیانیه مختلف علیه این مجمع منتشر شد تا بازگشایی خانه سینما و اوضاع مدیریتی و سیاستگذاری سینمای ایران با بحران تازه‌ای مواجه شود.
کد خبر: ۵۷۸۶۴۵

محمدحسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما درخصوص نتیجه انتخابات مجمع عمومی نوزدهم تیر و اعضای جدید هیات مدیره خانه اصناف سینمای ایران به ایسنا گفت: در این انتخابات که بیش از 50 نفر از صنوف قانونی شده حضور داشتند، اعضای هیات مدیره به این شرح انتخاب شدند: بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی.

همچنین محسن روزبهانی و یونس صباحی هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

فرح‌بخش در پایان افزود: اداره جلسه را حبیب کاوش، برهان آزاد و مهران روحانی زیر نظر بازرس وزارت ارشاد برعهده داشتند.

سیدضیاء هاشمی، رئیس جامع صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران و عضو هیات رئیسه مجمع عمومی صنوف قانونی خانه سینما نیز درباره انتقادهای هیات مدیره خانه سینما[سابق] به این مجمع عمومی به فارس توضیح داد: در مورد غیر قانونی بودن حضور آقای کاسه‌ساز در هیات مدیره باید بگویم که هیات نظارت حاضر در مجمع عمومی یک هیات نظارت استثنایی بود؛ زیرا به هیچ عنوان در اساسنامه خانه سینما صحبتی مبنی بر هیات نظارت مطرح نشده است و ما تنها برای احترام به درخواست رئیس سازمان سینمایی با این موضوع موافقت کردیم.

هاشمی افزود: چهارشنبه شب از طرف وزارت ارشاد آقای مهدی صباغ‌زاده به عنوان ناظر ارشاد در مجمع عمومی حاضر بود، اما به دلیل این‌که در اساسنامه خانه سینما چیزی به عنوان هیات نظارت ذکر نشده است، حضور آقای کاسه‌ساز در مجمع و انتخابات هیات مدیره بلامانع بود و انتخاب وی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره کاملا قانونی است.

رئیس جامع صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در ادامه در خصوص بیانیه انجمن‌های چهره‌پردازان و جلو‌ه‌های ویژه مبنی بر غیبت نماینده این دو صنف در مجمع عمومی گفت: آقای بیژن محتشم از اعضای شورای مرکزی انجمن چهره‌‌پردازان است که برای حضور در مجمع عمومی به هیچ مجوزی نیاز نداشت بنابراین وی به عنوان یکی از اعضای صنف انجمن چهره‌پردازان درمجمع عمومی خانه سینما شرکت کرد. همچنین انتخاب وی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره خانه سینما کاملا قانونی بوده است.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته تماس‌های مکرری از سوی خانه سینما به اعضای صنوف مختلف گرفته شد تا آنها را برای شرکت نکردن در مجمع عمومی تحت فشار بگذارند که براساس همین فشارها و تهدیدها خانم مهین نویدی در مجمع عمومی حضور پیدا نکردند.

رئیس جامع صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در خصوص بیانیه انجمن جلوه‌های ویژه گفت: ازسوی انجمن جلوه‌های ویژه چهار نفر در مجمع عمومی شرکت داشتند که یک نفر از اعضای هیات موسس این صنف و سه نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن چهره‌پردازان بودند، بنابراین این نکته که از سوی انجمن چهره‌پردازان نماینده‌ای در مجمع عمومی حضور نداشته است کاملا غیر واقعی و کذب است.

هاشمی اضافه کرد: خانه سینما [سابق] می‌خواهد کلیات مجمع عمومی نوزدهم تیر را زیر سوال ببرد که افراد حاضر در مجمع عمومی از سوی خانه سینما معرفی نشده بودند درحالی که ما خانه سینمای قبلی را به رسمیت نمی‌شناسیم و متاسفانه برخی رسانه‌های زرد که جایگاهی در سینمای ایران ندارند به این افراد کمک می‌کنند تا به تهدیدهای خود ادامه دهند.

وی همچنین در خاتمه و در پاسخ به این پرسش که از سوی خانه سینما عنوان شده منعی برای فعالیت دوباره ندارند و می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند و واکنش شما در این ارتباط چیست، گفت: این افراد فعالیت غیر قانونی دارند و هیچ اقدامی برای قانونی شدن انجام ندادند بنابراین اگر تصمیم بگیرند به عنوان نمایندگان غیر قانونی در خانه سینما را باز کنند بر اساس قانون از وزارت ارشاد درخواست می‌کنیم خانه سینما به نفع صنوف قانونی سینمای ایران پلمب شود.

به گفته فرحبخش در مجمع عمومی چهارشنبه شب جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با ریاست سید ضیاء هاشمی، کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با ریاست سیدمهدی سجاده‌چی، مدیران تولید (پیمان جعفری)، چهره‌پردازان (اکرم نویدی)، جلوه‌های ویژه (اکبر محمدی)، مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی (اصغر محبی)، دستیاران فیلمبردار (سید حسین قدیمی)، مدیران تدارکات (رضا نوروزی)، مدیران و طراحان، جلوه‌های بصری (سیدامیر معتمدی)، بازیگران و بدلکاران (علیرضا فتحی)، کارکنان لابراتوار و (بهمن کریمیان) حضور داشته‌اند.

اما با وجود صحبت‌های هاشمی و فرحبخش هیات مدیره خانه سینمای سابق با انتشار یک بیانیه که لحن شدیدی هم داشت از برگزاری مجمع عمومی نوزدهم تیر انتقاد و بار دیگر بر برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد در محل خانه سینمای سابق تاکید کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در واپسین روزهای عمر مدیریت سازمان سینمایی، آخرین پرده‌ نمایشی که از سال 1389 آغاز شده بود، صحنه رفت و معاونت سینمایی که با کارگردانی صدور دستور انحلال و سپس تعطیلی خانه‌ سینما، نمایش را راه انداخته بود با حمایت از برپایی تشکل موسوم به خانه‌ سینمای شماره‌ 2 مضحکه را کامل کرد.

هیات مدیره خانه سینمای سابق در ادامه آورده اند: تأسیس این تشکل که با سلسه‌جنبانی تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان به‌منظور رانت‌جویی از دولت آینده صورت گرفته، به خودی خود نگران‌کننده نیست، زیرا این تشکل که در غیاب اصناف عضو خانه‌ سینمای ایران، کارگردانان، دستیاران کارگردان، تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران، فیلمبرداران، دستیاران فیلمبردار، تدوینگران، طراحان، مجریان صحنه، آهنگسازان، صدابرداران، منشیان صحنه، جلوه‌های ویژه، چهره‌پردازان، عکاسان، منتقدان، مدرسان، کارکنان لابراتوار، سینماداران، مدیران سینماها، تهیه‌کنندگان مستند، گویندگان، انیمیشن، فیلمسازان مستند و فیلم کوتاه راه‌اندازی شده است، سرنوشت بهتری از هیأت ساماندهی صنوف، هیأت بازگشایی خانه سینما، گروه ناظران بر بازگشایی و ده‌ها نام کاغذی ریز و درشت نخواهد داشت. واضح است که این جمع اندک، سینمای ایران را نمایندگی نمی‌کند.

آنها در پایان آورده‌اند: هیات مدیره، مدیرعامل و اعضای خانه‌ سینما متاسف‌اند که دستور صریح ریاست جمهوری برای ماندن و بودن خانه‌ سینمای غیردولتی از سوی کارگزاران فرهنگی چنین فرجامی یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها