کارشناسان از راهکارهای پیروزی بر کره می گویند

نه فقط دفاع نه تنها حمله

این بار هم تقابل دو تیم با توجه به جدول گروه اول حساسیت‌های خاص خودش را دارد، کره‌جنوبی 14 امتیازی و صدرنشین است، ایران با شش امتیاز اخیر 13 امتیازی شده و در تعقیب کره قرار دارد و ازبکستان 11 امتیازی که برای صعود با اما و اگرهایی شانس دارد.
کد خبر: ۵۷۲۱۴۶
نه فقط دفاع نه تنها حمله

نتایج گروه اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل در یک هفته مانده به پایان این مرحله طوری رقم خورد که سرنوشت سه تیم مدعی این گروه برای راهیابی به آوردگاه جهانی فوتبال به هفته پایانی موکول شود که در این میان تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی قاطع برابر لبنان باید برای دیدار سنگین مقابل صدرنشین گروه یعنی کره‌جنوبی در خانه حریف آماده شود.

شاگردان کرش که در آخرین مصاف خود با کره‌جنوبی در دور رفت این رقابت‌ها موفق شدند کره‌ای‌ها را در تهران با تک گل نکونام شکست دهند، پیش از این و در طول تاریخ بارها با این تیم قدرتمند شرق قاره کهن روبه‌رو شده اند به طوری که 9 بار ملی‌پوشان ایران به برتری رسیده‌اند، 12 بازی نیز با برد کره‌جنوبی خاتمه یافته و پنج مسابقه هم به تساوی انجامیده است.

این بار هم تقابل دو تیم با توجه به جدول گروه اول حساسیت‌های خاص خودش را دارد، کره‌جنوبی 14 امتیازی و صدرنشین است، ایران با شش امتیاز اخیر 13 امتیازی شده و در تعقیب کره قرار دارد و ازبکستان 11 امتیازی که برای صعود با اما و اگرهایی شانس دارد. این‌گونه است که سرنوشت صعود به روز آخر کشیده شده، جایی که اگر ایران، کره‌جنوبی را شکست دهد می‌تواند به عنوان تیم اول گروه صعود به جام‌جهانی را جشن بگیرد.

یک راه دیگر هم برای صعود مستقیم هست و آن این ‌که بازی تیم‌های اول و دوم گروه به تساوی بینجامد و ازبکستان با کمتر از سه گل مقابل قطر پیروز شود.

به هر حال آنچه اهمیت دارد این که تیم ملی با پیروزی بر قطر و لبنان حالا می‌تواند سرنوشت صعود را خودش رقم بزند و برای رسیدن به این هدف باید برای بازی پایانی برنامه داشته باشد و آن را مدیریت کند.

مرور آنچه شاگردان کرش در دیدار برابر قطر و لبنان به نمایش گذاشتند نشان می‌دهد سرمربی تیم ملی با دو برنامه کاملا متفاوت تیمش را راهی میدان کرده است.

برابر قطر با وجود برتری تیم ملی این انتقاد به عملکرد تیم وارد بود که کرش تیمی تدافعی را راهی میدان کرده و بازی بسته‌ای را به نمایش گذاشته است، اما دیدار با لبنان نقطه مخالف این بود. ملی‌پوشان در یک بازی هجومی و روبه جلو توانستند چهار بار دروازه حریف را باز کنند و بازی تماشاگرپسندی را به نمایش بگذارند.

اما کلید برتری برابر کره‌جنوبی چیست؟ برآیند نظر کارشناسان درباره راهکارهای غلبه بر کره‌جنوبی در یک بازی خارج از خانه به اینجا می‌رسد که تیم ملی باید در دیدار آخر خود در این مرحله اعتدال داشته باشد و شیوه‌ای را اتخاذ کند که نه دفاعی باشد و نه هجومی، یعنی نـــه مثل بازی با قطر و نه شبیه دیدار با لبنان.

دفاع مطلق به کره فرصت ضدحمله می‌دهد

خوشحالیم که بی‌ثباتی در فوتبال ما این بار و در شرایطی حساس روی خوبش را نشان داد و تیم ملی توانست برابر قطر و لبنان امیدها را برای صعود به جام‌جهانی زنده کند.

بیژن ذوالفقارنسب صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز می‌کند و درباره بازی با کره‌جنوبی و راهکارهایی که می‌تواند به برتری تیم ما کمک کند به جام‌جم می‌گوید: تیم ما در دو بازی اخیر روال صعودی را در پیش گرفت و حالا اگر دچار غرور نشود می‌تواند کره را هم شکست دهد.

چون از نظر روحی در شرایط بهتری است و تجربه هم نشان می‌دهد در بازی‌های سخت و رویارویی با تیم‌های قوی‌تر بهتر بازی می‌کند و روحیه برتری‌طلبی و جنگندگی به کمکش می‌آید، بنابراین خیلی امیدواریم این‌بار هم چنین شود.

وی ادامه می‌دهد: از نظر فنی هم توصیه من این است با رعایت جوانب احتیاط به دلیل این ‌که بازی در خانه حریف برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که کره از حالا برای برتری از این امتیاز برنامه دارد، نباید به دفاع مطلق روی آورد. مقابل قطر تیم ملی آنقدر مطمئن ظاهر نشد و خطر از دست رفتن برد هر لحظه احساس می‌شد، این شیوه بازی برابر کره سرعتی که هر لحظه می‌تواند در ضدحمله خطرناک باشد جواب نمی‌دهد، ضمن این ‌که به نظر من کره بی‌انگیزه نیست، ما باید اول گل نخوریم و بعد به فکر باز کردن دروازه حریف باشیم.

اگر خود را از پیش برنده بدانیم، باخته‌ایم

پرویز مظلومی، سرمربی سابق استقلال پیشنهاد می‌کند: تیم ملی همین روحیه اتحاد را حفظ کند و جشن صعود به تیم ملی را به بعد از بازی با کره موکول کند، چون هنوز بازی اصلی تیم ما باقی‌مانده است.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: مهم‌ترین کاری که در دو بازی اخیر انجام شد و خیلی هم مهم بود این که ما از یک تیم نسبتا ناامید به تیمی تبدیل شدیم که سرنوشت صعود آن به‌طور مستقیم دست خودمان است، از نظر فنی که مسلم است و همه ما می‌دانیم بازی با کره قابل مقایسه با لبنان و قطر نیست، بخصوص که باید در خانه حریف به مصاف این تیم برویم، بی‌مهابا نباید حمله کرد و خط میانی را باید تقویت کرد، چون بخشی از کنترل بازی مربوط به میانه میدان است، اما مهم‌تر این که ما هر وقت حریفی را دست‌کم گرفته و خودمان را از پیش برنده دانسته‌ایم بازی را واگذار کرده‌ایم.

این‌ که فکر کنیم کره‌جنوبی صدر جدول است و شاید بی‌انگیزه باشد اشتباه است، باید مثل همان روزی فکر کنیم که شانس ما برای صعود کم شده بود و توانستیم با اتحاد و همدلی قطر و لبنان را ببریم.

با اسلحه هوش و تمرکز کره را می‌توان برد

حسن روشن، پیشکسوت فوتبال نیز بر این باور است که برابر کره باید علاوه بر داشتن یک تیم مستحکم روی تمرکز بازیکنان کار کرد.

وی در این باره می‌گوید: ممکن است کره‌ای‌ها بخواهند کاری کنند که تمرکز بازیکنان و کادر فنی ما را بر هم بزنند، احتمالا این کار را سرمربی آنها با حاشیه‌سازی آغاز می‌کند، اما کرش باید اینجا نشان دهد که حرفه ای است و با تدبیر اجازه ندهد آنها از این کارها نتیجه‌ای بگیرند.

طبیعی است که روز بازی در جو استادیوم بچه‌های ما تحت‌فشار باشند، اما تیم ما بازیکنان باتجربه‌ای دارد، خوشبختانه جواد نکونام در اوج آمادگی است، همه خطوط با هم هماهنگ و همدل هستند و کوچک‌ترین فرصتی را نباید از دست داد چون ممکن است تکرار نشود، ما می‌توانیم تیم اول گروه باشیم به شرط آن که هوشمندانه بازی کنیم.

از اهمیت یک سوم دفاعی حریف غافل نشویم

مرتضی محصص نیز برای غلبه بر کره‌جنوبی راهکار ارائه می‌دهد. وی با اشاره به هماهنگی خوب تیموریان و نکونام می‌گوید: فراموش نکنیم که برابر کره نباید فقط دفاع کرد یا فقط به حمله روی آورد، یک سوم دفاعی حریف اهمیت زیادی برای ما دارد، کرش باید این منطقه را با بازیکنان پرتعداد مستحکم کند، کره به بازی با ایران به چشم یک دیدار حیثیتی نگاه می‌کند، اما اگر دفاع و حمله به‌موقع را در دستور کار داشته باشیم و نقاط ضعف کره را بویژه در بازی‌های اخیر که کمی افت داشته، بشناسیم می‌توانیم این تیم را در خاک خودش شکست دهیم. جنگندگی و دوندگی بازیکنان ما در این دیدار برای ما تعیین‌کننده است.

در سرعت از کره عقب نمانیم

حسین فرکی، مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان نیز رمز پیروزی بر کره را دیدار پایاپای با این تیم در حمله با توجه به سرعت حریف می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین بازی ما که در واقع محک جدی تیم ملی محسوب می‌شود همین بازی است، سرعت حریف متفاوت با لبنان است، سطح فوتبال این کشور هم قابل مقایسه با دو حریف قبلی ما نیست، اما وقتی کره را در تهران توانستیم ببریم در کره هم شدنی است، به شرط آن که بچه‌های ما نترسند، عقب نکشند و با بازی سرعتی کره پیش بروند و حمله کنند. اگر ما یک گل دریافت کنیم جبران آن سخت می‌شود، اما اگر خط میانی و خط حمله ما مثل بازی با لبنان هماهنگ باشد رسیدن به گل، کار سختی نیست.

سارا احمدیان‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها