عسگری در گفت و گو با جام جم ورزشی:

مجبور شوم تیم ملی را به خاطر شغلم کنار می گذارم

تور دوچرخه سواری ایران امیدوار به نیمه حرفه ای شدن

اول تا ششم خردادماه امسال بیست و هشتمین دوره این تور در شرایطی برگزار شد که مسئولان برگزارکننده امیدوارند این تور در دو سال آینده به سطح نیمه‌حرفه‌ای ارتقا یافته و نامی برای خود در سطح دنیا دست و پا کند.
کد خبر: ۵۷۰۴۶۳
تور دوچرخه سواری ایران امیدوار به نیمه حرفه ای شدن

هر سال خردادماه که می‌شود تب ورزشی سه استان شمال غربی ایران را در برمی‌گیرد. در این ماه رکابزنان داخلی و خارجی مسیر حدود 900 کیلومتری نقاط مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل (امسال در اردبیل برگزار نشد) را درمی‌نوردند و این ورزش پرطراوت در هوای بهاری خطه سرسبز شمال غرب هیجانی دوچندان می‌یابد؛ توری که تا دو سال پیش تحت‌عنوان تور آذربایجان برگزار می‌شد امسال برای دومین سال پیاپی تحت عنوان تور دوچرخه‌سواری ایران برگزار شد، چرا که دو سال است جمهوری آذربایجان با رایزنی در فدراسیون جهانی تور دوچرخه‌سواری خود را با نام تور آذربایجان به ثبت رسانده است.

به هر حال اول تا ششم خردادماه امسال بیست و هشتمین دوره این تور در شرایطی برگزار شد که مسئولان برگزارکننده امیدوارند این تور در دو سال آینده به سطح نیمه‌حرفه‌ای ارتقا یافته و نامی برای خود در سطح دنیا دست و پا کند. در این گزارش به کم و کیف برگزاری این تور، محاسن و راهکار ارتقای آن پرداخته‌ایم.

رقابت 93 رکابزن از 19 تیم داخلی و خارجی

تور بیست و هشتم در شرایطی در مراحل ششگانه تبریز ـ مراغه، مراغه ـ ارومیه، ارومیه ـ خوی، ارومیه ـ ارس، ارس ـ سهند و داخل شهر تبریز برگزار شد که 93 رکابزن در قالب 19 تیم پتروشیمی تبریز، امید ایران، منتخب استان‌ها، آینه زمانی تبریز، آینده، شهرداری ارومیه، آموری ویتا اکراین، دوکلا پراگ چک، بریسا اسپور ترکیه، سی‌سی‌ان صربستان، رودی‌پروجکت آلمان، ترنگانو مالزی و تیم‌های ملی الجزایر، جمهوری آذربایجان، سوریه، قزاقستان، آلبانی، هنگ‌کنگ و ازبکستان در مجموع مسافت 888 کیلومتری را پیمودند. رقابت‌هایی که به باور شروین اسبقیان، مدیرکل ورزش و جوانان استان متمایزتر از دوره‌های گذشته برگزار شد. او در این باره گفت: حضور تیم‌های مطرح دوچرخه‌سواری از قاره‌های مختلف جهان، نماینده فدراسیون جهانی و داوران بین‌المللی و شرکت تیم‌های حرفه‌ای از سه قاره گام مهمی برای نیمه‌حرفه‌ای شدن این تور آماتور است.

ستایش نماینده فدراسیون جهانی از تور28

نماینده اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری با بیان این‌که بیست و هشتمین مرحله تور دوچرخه‌سواری ایران در سطح بالایی برگزار شد، گفت: تور ایران به یکی از بهترین تورهای آسیا تبدیل شده است.

جمال‌الدین محمود در مراسم اختتامیه این تور گفت: تور ایران به یکی از بهترین تورهای آسیا تبدیل شده و یقین دارم در سال‌های آینده با کیفیت و توانایی بالاتری برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که هیچ مسابقه‌ای در دنیا بدون ایراد و نقص برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: باید برای برطرف‌کردن این نواقص بیش از پیش تلاش کرد. البته تغذیه خوب، امنیت مناسب و همکاری نهادهای برگزارکننده در تور دوچرخه‌سواری ایران از ویژگی‌های خوب این تور بود که باید در دوره‌های بعدی نیز تقویت شود.

جمال‌الدین محمود با بیان این‌که تور ایران به یکی از رخدادهای مهم ورزشی در منطقه تبدیل شده و از این‌رو نیازمند توجه بیشتری است، گفت: امیدوارم با موافقت اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری، تور ایران (آذربایجان) در سال‌های بعد در سطح بالاتری نسبت به امسال برگزار شود.

ایجاد دبیرخانه دائم گام نخست برای نیمه‌حرفه‌ای شدن

تور آذربایجان اما همچنان آماتور است و این را در همان مسافت تور می‌توان به وضوح دید. در حالی که معتبرترین تور دنیا یعنی توردوفرانس در مسافت بیش از 3500 کیلومتری برگزار می‌شود، مسافت تور ایران به زحمت 900 کیلومتر می‌شود، اما این فقط مسافت نیست که در بحث حرفه‌ای شدن یک تور مطرح است. معتبرترین تور ایران برای ارتقای سطح باید چند مانع را از پیش‌رو بردارد، از جمله پخش زنده و مطلوب تلویزیونی، ارتقای سرویس‌دهی به شرکت‌کنندگان و اسکان آنها در هتل‌های چند ستاره و همچنین افزایش جایزه نقدی آن. در این باره محمد فیروزی، دبیر برگزاری تور تصریح کرد: تورهای آماتوری در سه سطح B ،AوC برگزار می‌شود که سطح تور ایران در بین تورهای آماتوری در بالاترین سطح است. با این حال برای نیمه‌حرفه‌ای شدن این تور باید دو اتفاق مهم محقق شود؛ ابتدا ناظر جهانی باید گزارش خوبی را از نحوه برگزاری این رقابت‌ها به فدراسیون جهانی ارائه دهد و سپس خود کشورهای حاضر در این تور برای نیمه‌حرفه‌ای شدن تور ایران درخواست خود را ارائه دهند.یک مقدار محدودیت هم داریم. یکی از موارد، پخش زنده رقابت‌هاست که امکانات کمی در این خصوص داریم و همین مورد می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

فیروزی در حالی اظهار امیدواری کرد که در یک پروسه دو ساله سطح تور ایران به نیمه‌حرفه‌ای ارتقا یابد که اسبقیان از ایجاد دبیرخانه تور خبر می‌دهد: این دبیرخانه به صورت دائم و برای ارتقای سطح تور از آماتوری به نیمه‌حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده و ما به عنوان برگزارکنندگان تور به ارتقای سطح کیفی آن امیدواریم.

لزوم سرمایه‌گذاری گسترده

اما در شرایطی که خسرو قمری، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری هم تاکید کرد که تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی ایران (آذربایجان) شایستگی برگزاری در سطح نیمه‌حرفه‌ای را دارد، اصغر خالقی، دبیر فدراسیون دوچرخه‌سواری در این باره به «جام‌جم» گفت: اصولا رده‌بندی تورهای دوچرخه‌سواری تحت عناوین 2 از 2، 2 از یک، یک از یک و در نهایت حرفه‌ای است و تور ایران اکنون در سطح 2 از 2 برگزار می‌شود؛ اما این ظرفیت را داریم سطح این تور ارتقا داده شود مشروط بر این‌که سرمایه‌گذاری لازم انجام شود، چرا که این تور یکی از قدیمی‌ترین تورهای آسیاست. وی در این باره افزود: بی‌تردید یکی از ملزومات این مهم جذب اسپانسر است، موضوعی که متاسفانه اکنون نقش چندانی در برگزاری این تور ایفا نمی‌کند و بیشتر همت مسئولان استانی است که این تور را سرپا نگه داشته است.

هزینه یک میلیارد تومانی و درآمد اندک

دبیر فدراسیون دوچرخه‌سواری با بیان این‌که افزایش جایزه این رقابت‌ها از جمله فاکتورهای موثر برای ارتقای آن تلقی می‌شود، گفت: امسال شاهد بودیم برگزار‌کنندگان جایزه 50 هزار یورویی برای این مسابقه‌ها در نظر گرفته بودند، یعنی بیش از سال‌های گذشته. این در حالی است که برگزاری تور حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر داشته و در مقابل از محل جذب اسپانسر مبلغ کمی جذب شده است. در وهله اول باید زمینه حضور پررنگ اسپانسرها را فراهم کرد تا دست‌کم در بخش افزایش جوایز مشکل چندانی برای ارتقای سطح آن وجود نداشته باشد. وی تصریح کرد: به هر ترتیب با توجه به استعدادهایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد نباید شک کرد که ظرفیت دوچرخه‌سواری ایران به مراتب بیش از اینهاست و در صورت سرمایه‌گذاری لازم شاهد جهش خوبی در این ورزش خواهیم بود. فراموش نکنید در هر کجای ایران که تور دوچرخه‌سواری برگزار شده آن منطقه بسرعت به یکی از قطب‌های دوچرخه‌سواری تبدیل می‌شود تا ثابت شود سرمایه‌گذاری حرف اول را می‌زند.

دبیر فدراسیون دوچرخه‌سواری در این رابطه افزود: همان‌طور که برگزاری تور در استان‌هایی همچون کرمان، مرکزی و یزد رشد دوچرخه‌سواری این استان‌ها را به‌دنبال داشت، تور جوانان مازندران نیز به عنوان تنها تور رده جوانان آسیا، مازندران را در رده سنی جوانان به چنان جایگاهی رسانده که در آسیا حرف اول را می‌زند. تور آذربایجان که جای خود دارد و تاثیر موثر و مفید آن بر همگان روشن است.

فاصله زیاد با حرفه‌ای شدن

دبیر فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این پرسش که آیا روزی می‌رسد دوچرخه‌سواران ایران در بالاترین سطح تور جهان یعنی توردو فرانس رکاب بزنند، گفت: به هر حال توردو فرانس نقطه ایده‌آل همه دوچرخه‌سواران دنیاست، اما ما تا آن روز فاصله بسیار زیادی داریم در شرایطی که ما بودجه خود را از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنیم و در بخش پیست همچنان به پیست آزادی دلخوش هستیم نباید انتظار داشت معجزه‌ای در این ورزش رخ دهد گرچه در بخش جاده حرف اول آسیا را می‌زنیم، اما در همین تور اخیر دیدیم چند رکابزن خوب اروپایی که شرکت کرده بودند چگونه عناوین برتر را از آن خود کردند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به نقطه ایده آل باید تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها