سریال «گروه ضربت» در 70 اپیزود تولید شده است

یک مجموعه پلیسی جذاب برای مشکل‌پسندان

«گروه ضربت» که از شبکه یک در حال پخش است، یک مجموعه درام جنایتکارانه پررمز و راز است که خالقان آن جان ادواردز و کریستوفر لی هستند. این مجموعه اولین بار در سال 2008 پخش شد و استقبال بالای تماشاگران از حال و هوای مرموز و اکشن آن باعث تولید سه فصل بعدی آن شد. فصل‌های بعدی مجموعه تا سال 2011 تهیه و تولید شد و در کل، 70 اپیزود برای گروه ضربت را خلق کردند. راجر کارسر در نقش لاوس بلیک بازیگر اصلی مجموعه است. کالان مالوی، تیکول دسیلوا، اشلی زاکرمن و ساموئل جانسون دیگر بازیگران مهم گروه ضربت هستند که در تمام اپیزودهای آن در کنار راجر کارسر بازی کردند. این مجموعه که در سطح جهانی با نام Rush پخش شده است، در حقیقت قرار بود در سال 2004 وارد مرحله تولید شود.
کد خبر: ۵۶۵۱۲۱

در آن زمان، تهیه‌کنندگان مجموعه قصد داشتند آن را با نام «واکنش سریع» جلوی دوربین ببرند. حتی در آن دوران، قسمت اول این مجموعه هم فیلمبرداری شد. این اپیزود که مثل اپیزود اول تمام مجموعه‌های تلویزیونی حکم یک فیلم سینمایی 120 دقیقه‌ای را داشت، براساس قصه و حال و هوای یکی از اپیزودهای مجموعه تلویزیونی «پلیس نجات» (Police Rescue) ساخته شد، اما بازیگران این فیلم سینمایی تلویزیونی ـ که در اصطلاح تلویزیونی از آن با نام «پایلوت» یاد می‌کنند ـ هیچ ارتباطی به مجموعه‌ای که بعد جلوی دوربین رفت، نداشت. متیو لی‌نیوز، پل پانتانو، لیبی تانر و کمدین سرشناس تلویزیونی کورین گرانت (در یک نقش درام) نقش‌های اصلی این اپیزود را بازی کردند.

اما تهیه‌کنندگان مجموعه پس از تماشای این اپیزود به این نتیجه رسیدند که قصه، حال و هوا و بازیگران آن تامین‌کننده و بیان‌کننده خواسته‌های آنان نیست. همین مساله باعث شد این اپیزود از کل مجموعه حذف شود. سرنوشت این قسمت این بود که بعدها به صورت یک فیلم تلویزیونی مستقل پخش شود. از سوی دیگر، جان ادواردز و کریستوفر لی هم سراغ فیلمنامه‌نویسان دیگری رفتند تا کار تولید مجموعه را در شرایط تازه‌ای آغاز کنند. در همین ایام بود که اعتصاب بزرگ و معروف اتحادیه فیلمنامه‌نویسان آمریکا آغاز شد و صنعت سینما و تلویزیون استرالیا را هم تحت تاثیر خود قرار داد. در نتیجه، تولید گروه ضربت هم مثل بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت، اما این اعتصاب فرصت کافی را برای خالقان مجموعه فراهم کرد تا با فراغ بال و به دور از دغدغه‌های مربوط به شتاب در تولید مجموعه، به یک بازنگری اساسی در حال و هوای گروه ضربت و نوع شخصیت‌پردازی آن بپردازند. این بازنگری، این مجموعه را وارد دنیای تازه‌ای کرد که در کل به نفع آن بود و باعث خلق یک مجموعه دیدنی شد.

جان ادواردز در این رابطه می‌گوید: «دنبال قصه‌هایی جذاب و پرتنش بودیم که بتواند تماشاگران مشکل‌پسند تلویزیونی را که در محاصره انواع و اقسام مجموعه‌های پلیسی و حادثه‌ای هستند، به سمت خود بکشاند. همیشه رقابت شدیدی بین سازندگان کارهای تلویزیونی وجود داشته و به صورت طبیعی، کسی برنده این رقابت سخت می‌شود که حرف تازه‌ای را در یک قالب جذاب‌تر و بدیع‌تر مطرح کند. در کنار قصه فیلمنامه جذاب، به این نکته بسیار مهم هم توجه داشتیم که بازیگران‌مان را باید از بین کسانی انتخاب کنیم که هم متناسب با شخصیت‌های قصه بوده و هم جذابیت لازم را برای جذب بیننده داشته باشند. کار نگارش فیلمنامه مقداری با سختی و دردسر پیش رفت. اعتصاب اتحادیه فیلمنامه‌نویسان چیزی خارج از اراده ما بود و پس از پایان اعتصاب تا مدت‌ها با پس‌لرزه‌های آن روبه‌رو بودیم. طرح‌هایی که من و کریستوفر لی داشتیم، تا مدت‌ها در قفسه بایگانی بود و فیلمنامه‌نویسی پیدا نمی‌شد که آنها را گسترش دهد و تبدیل به یک فیلمنامه 45 دقیقه‌ای کند.»

از آنجا که پیش‌تولید گروه ضربت با یک‌سری دردسر و مشکل همراه بود، بسیاری از تحلیلگران عاقبت خوشی را برای آن پیش‌بینی نمی‌کردند، اما در عمل، عکس این موضوع اتفاق افتاد و تولید مجموعه مثل نام آن، با سرعت جلو رفت و فصل اول آن طی یک دوره زمانی چهار ماهه تولید و آماده پخش شد. این مجموعه استرالیایی با پخش اولین اپیزودهای آن در کشور سازنده‌اش، مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی قرار گرفت و تقاضا برای خرید و پخش آن در آمریکا و اروپا، تهیه‌کنندگانش را به این نتیجه رساند که کارشان را با موفقیت انجام داده‌اند. حال و هوای خاص استرالیایی مجموعه و تازگی فضاها، یکی از عوامل مهم موفقیت مجموعه در کشورهای خارجی بود. یک تفاوت مهم گروه ضربت با مجموعه‌های درام پلیسی مشابه، واقعگرایی نهفته در قصه فیلمنامه آن است. این واقعگرایی در هر دو لایه زیرین و رویی مجموعه وجود دارد و تماشاچی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بیشتر مجموعه‌های پلیسی که در طول سال‌های اخیر ساخته شده است، خود را ملزم به رعایت این واقعگرایی نمی‌بینند و به بهانه اکشن موجود در قصه، چیزهایی را در اختیار بیننده قرار می‌دهند که ارتباطی به واقعیت‌های موجود در زندگی روزمره مردم و جامعه دور و بر ندارد.

کریستوفر لی یکی از دو خالق اصلی مجموعه گروه ضربت را نباید با بازیگر معروف و قدیمی‌ سینما به همین نام ـ که نقش کنت دراکولا را در یک مجموعه فیلم سینمایی ترسناک به نام «دراکولا» بازی کرد ـ اشتباه گرفت. این هنرمند استرالیایی در سال 2001 موفق به دریافت مدال طلای هنری استرالیا شد. او این جایزه را به پاس همکاری مداوم با رسانه تلویزیون کشور و نگارش فیلمنامه‌های متعدد دریافت کرد.

IMDB / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها