آخرین قهرمانی استقلال در آسیا با کاپیتان شاهرخ بیانی به دست آمد

ناصر حجازی، شاخص‌ترین کاپیتان آبی

از کامبیز جمالی، بازیکن خرم‌آبادی فوتبال ایران به عنوان نخستین کاپیتان تاریخ باشگاه استقلال یاد می‌شود. باشگاه استقلال با نام تاج سال 1345 تاسیس شد و جمالی تا سال 1347 بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بست. او در نخستین شهرآورد تاریخ استقلال و پرسپولیس، جلوتر از سایر بازیکنان استقلال به عنوان کاپیتان قدم به ورزشگاه شیرودی گذاشت؛ دیداری که جمعه شانزدهم فروردین 1347 برگزار شد و بدون گل به پایان رسید.
کد خبر: ۵۶۴۴۸۶

کاپیتان بعدی استقلالی‌ها پرویز قلیچ‌خانی بود. قلیچ‌خانی که همزمان بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم بر بازو می‌بست، در سال 1349 همراه با استقلال برای نخستین بار قهرمان لیگ منطقه‌ای ایران شد و همان سال قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را هم تجربه کرد. بعد از این مدافع، بازوبند کاپیتانی استقلال برای چهار سال بر بازوی علی جباری بسته شد.

جباری سال ۱350، در حالی که 25 سال داشت در حضور بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش استقلال کاپیتان شد و تا بیست و نه سالگی که خداحافظی زودهنگامی از فوتبال داشت این تیم را در رقابت‌های مختلف به عنوان کاپیتان همراهی کرد. استقلال با کاپیتان جباری یک بار قهرمان جام تخت جمشید شد.

با خداحافظی جباری از فوتبال، بازوبند کاپیتانی استقلال به حسن روشن رسید. مهاجم شماره 10 آبی‌ها پس از شش سال بازی در این تیم به عنوان کاپیتان انتخاب شد و این بازوبند را سه سال (تا 1357) بر بازو بست.

بعد از انقلاب ناصر حجازی، مرد شماره یک استقلال به عنوان نخستین دروازه‌بان تاریخ این باشگاه کاپیتان شد. آن روزها ارزش بازوبند کاپیتانی در تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس به قدری بالا بود که بازیکنی مثل حجازی، پس از 13 سال عضویت در استقلال به عنوان کاپیتان انتخاب شد. حجازی از 1359 تا 1365، شش سال پایانی عمر بازیگری‌اش را با بازوبند کاپیتانی استقلال درون دروازه ایستاد.

بعد از ناصر حجازی، بازوبند کاپیتانی استقلال طی سه سال (تا 1368) میان اصغر حاجیلو، جعفر مختاری‌فر و رضا احدی دست به دست شد. برادران بیانی (شاهرخ و شاهین) هم در سال‌های 69 تا 72 کاپیتان استقلال بودند. در این میان دومین قهرمانی باشگاه استقلال در آسیا که با پیروزی دو بر یک این تیم مقابل لیائولینگ چین به دست آمد در زمان کاپیتان شاهرخ بیانی بود.

پس از خداحافظی شاهرخ بیانی از فوتبال، نوبت به امیر قلعه‌نویی رسید تا رهبری استقلال را در مرکز میدان به عهده بگیرد. هافبک شماره 8 استقلال در چهار سال آخر حضورش در استقلال بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بست و تا پیش از خداحافظی از فوتبال در سال 76، یک بار به عنوان کاپیتان جام قهرمانی رقابت‌های حذفی را بالای سر برد.

با توجه به این که امیر قلعه‌نویی سال آخر حضورش در فوتبال را با آسیب‌دیدگی زانو سپری کرد، بازوبند کاپیتانی استقلال هم در خیلی از بازی‌های آن سال بر بازوی صادق ورمزیار بسته شد. در سال‌های 78 و 79 جواد زرینچه کاپیتان استقلال بود، اما با پیوستن او به استقلال رشت، دوران کاپیتانی محمود فکری در تیم آبی‌پوش پایتخت آغاز شد. فکری تا سال 1385 به مدت پنج سال کاپیتان استقلال بود. قهرمانی استقلال در آخرین دوره لیگ آزادگان و اولین قهرمانی استقلال در لیگ برتر فوتبال با کاپیتان فکری به دست آمد. یک قهرمانی در جام حذفی و یک عنوان سومی در جام باشگاه‌های آسیا دیگر عناوین استقلال با محمود فکری هستند. با جدایی فکری از استقلال و رفتن او به شیرین فراز، علیرضا منصوریان برای دو فصل کاپیتان آبی‌ها شد و در در سال 1387 با قهرمانی استقلال در جام حذفی برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. بعد از علیرضا منصوریان هم فرهاد مجیدی بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو بست.

مجیدی طی چهار سال گذشته جز یک نیم‌فصل که استقلال را به مقصد الغرافه قطر ترک کرد، کاپیتان اصلی آبی‌پوشان بود و همراه با این تیم دو قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت. البته در این سال‌ها استقلال به دلیل نیمکت‌نشینی‌های مجیدی کاپیتان‌های دیگری هم داشت که از آن جمله باید به مجتبی جباری، امیرحسین صادقی و سیدمهدی رحمتی اشاره کرد. سوای همه بازیکنانی که به آنها اشاره شد بازیکنان مطرح زیادی در این سال‌ها بازوبند کاپیتانی استقلال را به بازو بستند، بازیکنانی مانند جلال طالبی، عزت جانملکی، سعید مراغه‌چیان، مهدی پاشازاده، وحید طالب‌لو، پیروز قربانی، مهدی امیرآبادی و پژمان منتظری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها